Trailertisdag: Ramses och ögonbrynen

15 Juli 2014 | 18:10

Trailertisdag: Ramses och ögonbrynen

MovieZine tar en titt på veckans heta trailersläpp, från "Exodus: Gods and Kings" till "Unbroken" och mer därtill.

Nymålad farao, sentimentalt krig, vildmarksflykt och konsten att glida runt i Los Angeles är vad den senaste veckans trailers har att bjuda på. 


Exodus: Gods and Kings


Den flitige och skickliga Ridley Scott tar i hårdhandskarna efter den kritikersågade ”The Counselor” för att ta ett steg tillbaka i tid och rum. Nämligen till det forna Egypten och relationen mellan Moses (Christian Bale) och faraon Ramses II (Joel Edgerton).

Det krävdes ett antal visningar från min sida innan jag började uppskatta trailern till ”Exodus: Gods and Kings”. Jag var först en aning skeptisk till Joel Edgertons nymålade ögonbryn. Men trailern har sedan växt ordentligt i mina ögon. Det är en hyllning till forna dagar där storslagna och ambitiösa äventyr som ”Lawrence of Arabia” och ”Ben-Hur” förförde biopubliken. En hyllning till det gamla Hollywood på sätt och vis. Trailern påminner även mycket om Ridley Scotts tidigare verk, ”Kingdom of Heaven” och ”Gladiator”. 

Musiken, det visuella och det äventyrliga gör trailern till en av årets bästa. Det är ren och skär storslagenhet som gör peppnivån för ”Exodus: Gods and Kings” extremt hög.

Filmen har premiär den 25 december i svenska biografer.


Unbroken


Angelina Jolies senaste verk som regissör har precis som ”The Counselor” inte varit någon favorit bland biopubliken. Men Jolie är ingen som ger upp så lätt och har precis som hennes förra film ”In the Land of Blood and Honey” valt att än en gång tackla krig och dess fasor.

”Unbroken” är baserad på olympiern och krigsveteranen Louis Zamperinis verkliga upplevelser som överlevde 47 dagar i en flotte under andra världskriget och en period i ett japanskt fångläger.
 
Zamperinis historia är fascinerande och fasansfull på samma gång något trailern gärna vill berätta. Problemet är bara att den vill det lite för mycket, den tar i så det brister. Det översentimentala och överdramatiska förminskar introduktionen av handling och karaktärer. Istället för en trailer som berättar och inspirerar resulterar allt i ett taffligt försök att få tittaren att bli känslosam.

Kommer filmen göra samma misstag som trailern? Svaret får vi den 9:e januari nästa år.

Wild



Jean-Marc Vallée är tillbaka i registolen efter trefaldigt Oscarsvinnande ”Dallas Buyers Club”. Den här gången tar han sig an en kvinnas långa solo-vandring i vildmarken. Reese Witherspoon spelar huvudrollen i vad som vid första anblick verkar vara en enda stor klyscha. En individs flykt från sitt förflutna genom en färd i vildmarken med hoppet att finna sig själv är inget nytt.
 
Trailern späder på denna klyscha med att finna sig själv genom att titta på en räv, yla som en varg och skrika från bergstoppar.

Någon svensk premiär finns inte i skrivande stund men filmen har premiär i USA i december.

Here Comes the Night



Två avlägsna vänner stöter på varandra under en begravning och bestämmer sig för att upptäcka Los Angeles nattliv. 

En enkel och kortfattad handling är i fokus i den här indie-filmen som likt ”Wild” också bygger vidare på fenomenet att hitta sig själv genom att vandra. I ”Here Comes the Night” har individerna i alla fall sällskap och ser ut att stundtals ha roligt.
 
Trailern är precis som filmen verkar vara – enkel. Men också mysig och underhållande på ett charmigt sätt. Likt karaktärernas aktiviteter verkar filmen vara slumpartad och avslappnad. Något som alltid är trevligt.

”Here Comes the Night” är en liten indiefilm som tyvärr innebär att den endast har premiär på några enstaka filmfestivaler i USA under hösten. Vi i Sverige får gott vänta på ett DVD- och Blu-ray släpp i framtiden.