Trailertisdag: Den kidnappade karriären

3 Juni 2014 | 21:01

Trailertisdag: Den kidnappade karriären

MovieZine tar en titt på veckans heta trailersläpp, från "The Green Inferno" till "Kill the Messenger" och mer därtill.

Detektiv Liam Neeson, en skäggig Jeremy Renner, ”Cannibal Holocaust 2014” och gruvornas svar på ”The Descent” är vad senaste veckans trailers har trollat fram och vad svenska biografer har missat att inkludera i sina premiärscheman.

A Walk Among the Tombstones

Med filmer som ”Unknown”, ”Non-Stop” och självaste ”Taken”-serien i baggaget har Liam Neeson etablerat sig som Hollywoods go-to-guy när det behövs en sliten f.d polis/militär som actionhjälte. Neesons nästa projekt ”A Walk Among the Tombstones” ser på papperet ut att vara ännu en sådan film. Neeson spelar en f.d polis numera privatdetektiv vars lugna tillvaro av drickande och muttrande abrupt byts ut mot ett fall av kidnappning och hämnd.

Trailern börjar som så många andra i genren med en ruffig presentation av hjälten och hans förflutna. Men till min stora överraskning förvandlas den från början otroligt klyschiga trailern till något intressant då ”A Walk Among the Tombstones” ser ut att förlita sig mer på thriller än action. Andra halvan av trailern är också visuellt mer intressant med en isande och vacker version av ”Black Hole Sun” spelandes i bakgrunden samtidigt som Neesons karaktär sjunker djupare och djupare in i mysteriet. Vi får hoppas bara att Neeson inte sjunker djupare och djupare in i action-genren och aldrig kommer loss. För samtidigt som trailern överraskade är det svårt att inte sluta tänka på Liam Neeson och hans i mitt tycke dalande och nästintill kidnappade karriär. Hade varit kul att se honom variera sina rollval istället för att alltid spela tjurig och sliten pistolskjutare.

”A Walk Among the Tombstones” har inte fått en svensk biopremiär än men dyker upp i brittiska och amerikanska biografer i september.

Kill the Messenger

Jeremy Renner spelar journalisten Gary Webb som efter att ha avslöjat CIA:s inblandning i en knarksmuggling från Nicaragua hamnar under hot och smutskastning av de som inte vill att hemligheten ska läckas ut till allmänheten.

Trailern suger oss in i Webbs möten med högt uppsatta chefer, agenter och advokater som alla agerar antingen medhjälpare eller hinder för Webb och hans avslöjanden. Det är en trailer som självsäkert vågar ta sig tid att introducera handling och karaktärer utan att berätta för mycket.

Förhoppningsvis kommer ”Kill the Messenger” bjuda på en spännande och intressant handling som kanske också kan bjuda på ett par oväntade vändningar. Vad som däremot imponerar mig mest just nu är den enorma rollista av bra skådespelare med namn som Barry Pepper, Michael K. Williams, Tim Blake Nelson för att bara nämna några.

Kommer budbäraren att dö? Svaret på den frågan får vi grubbla på i obestämt tid då en svensk premiär inte har spikats.

The Green Inferno

Skräckregissören Eli Roth som ligger bakom ”Hostel” har i sitt senaste projekt ”The Green Inferno” begett sig till djupa och mystiska regnskogar för att plåga sina karaktärer. Filmen är inspirerad av en av filmhistoriens mest ökända och kontroversiella skräckfilmer ”Cannibal Holocaust”.

Eli Roths regnskogsskräckis kretsar kring en grupp aktivister från New York som reser till Amazonas för stoppa skövlingen av regnskog och för att rädda en stam av urinvånare som hotas att dö ut. Men gruppens flygplan störtar och de finner sig ironiskt nog tillfångatagna av just den stammen de tänkte rädda.

Trailern är obehaglig och spännande och bjuder på en tryckande intensitet. Tillsammans med den motorsågsliknande bakgrundsmusiken och de skräckslagna aktivisternas ansikten är trailern både avskräckande men också såpass intressant att det är svårt att inte bli lite peppad.

”The Green Inferno” har inte fått någon svensk biopremiär.

Beneath

En grupp gruvarbetare blir instängda djupt nere i en kolgruva. Med begränsad mängd syre har gruppen inte mycket tid på sig att försöka ta sig ut. Men ju längre de är fast desto mer börjar deras psyken att tvina, dessutom verkar mystiska krafter existera i gruvan som hotar deras överlevnad.

”Beneath” är en skräckfilm vars trailer direkt för tankarna till grottskräckisen ”The Descent” från 2005. Trailern är klaustrofobisk och intensiv med klyschig men effektiv användning av larmsignal och tunga andetag som är ett resultat av minskad syretillgång och en mätare som långsamt sjunker till noll – ”we’re losing oxygen!” utropar en av filmens karaktärer. Det är bara ett exempel av många som visar på att ”Beneath” troligen är en mycket klyschig och traditionell skräckfilm. Men det förminskar inte trailerns effektfulla stil och filmens potentiella underhållningsförmåga.

”Beneath” har ingen svensk biopremiär och verkar i nuläget endast visas på amerikanska filmfestivaler i år.