Film

Skribent

Alexander Kardelo

28 mars 2018 | 13:00

"The Cloverfield Paradox" - inte tillräckligt kommersiell för bio?

Paramount berättar varför den J.J. Abrams-producerade science fiction-rullen såldes till Netflix.
Netflix överraskade alla när de släppte efterlängtade "The Cloverfield Paradox" för streaming i början av februari, samtidigt världen över och utan förvarning.

Beslutet togs emot med blandade reaktioner. En del tyckte det var lyxigt att få se en ny "Cloverfield"-film direkt hemifrån, andra frågade sig vad det innebär för mellanfilmernas framtid på bioduken. Över en natt hade Netflix skakat om filmvärlden, och det är förmodligen inte den sista filmen som kommer distribueras på det här viset.

Tyvärr verkar Paramount bekräfta våra farhågor: "The Cloverfield Paradox" ansågs vara en risk som biofilm. Studion valde att ta den lätta vägen och casha in pengarna direkt från Netflix:

- Filmen var färdig. Vi såg den tillsammans med J.J. och hans team. Vi insåg att det fanns saker där som fick oss att ifrågasätta hur kommersiell den skulle vara på traditionell bio, säger Paramount-chefen Andrew Gumbert till Variety.

- Vi såg en chans att tänka ekonomiskt. Faktum är att många fler fans har kunnat se filmen tack vare Netflix.
 
Bara nyligen gick Alex Garlands sci-fi-thriller "Annihilation" samma väg. Den fick visserligen biopremiär i USA, men fanns att streama i övriga världen bara ett par veckor senare. Båda filmerna hade mellanbudget (40-45 miljoner dollar, enligt rapporter), och om fler studios tänker som Paramount lär vi få se allt färre filmer av den typen på stor duk.
 
Många filmälskare och filmskapare har på sistone uttryckt sin oro över att biograferna bara blir en plats för mastodont-filmer om trikåklädda superhjältar, och smala indierullar gjorda på mikrobudget.
 
Vad tycker ni om den här utvecklingen? Bra eller dåligt att allt fler biofilmer går direkt till streaming? Kommentera gärna.
| 28 mars 2018 13:00 |