Film

Skribent

Mats Karlsson

15 juli 2018 | 13:00

Streaming ökar - live-tv tappar

En ny amerikansk undersökning bekräftar det många redan haft på känn.
Tidigare i veckan sa Nicolas Winding Refn: "Televisionen är död". En ny undersökning från amerikanska Hub Entertainment talar om att den gode Winding Refn hade föga förvånande en poäng i det uttalandet.
 
Undersökningen påvisar att endast 39 procent zappar främst in på live-tv (47 procent föregående år), medan streamingtjänster uppnår 48 procent. I åldersgruppen 18-34 har enbart 26 procent live-tv (35 procent föregående år) som förstaval. 50 procent av dessa har minst två abonnemang hos de största amaerikanska streamingtjänsterna (Netflix, Amazon och Hulu).
 
- Det här är inte samma sak som att folk aldrig kollar på live-tv. Men det visar att folk nu ser streaming vara motsatsen till tv. De kan kolla på det när de vill, säger Jon Giegengack på Hub Entertainment.
 
Till och med den äldre målgruppen (55 år och äldre) har börjat gå över till andra alternativ. Förra året var det 66 procent av dessa som angav live-tv som deras förstaval, nu är siffran nere på 56 procent.
 
- Sedan undersökningsstarten 2013 har vi sett att live-tv tappar konstant, men det är första gången vi ser att den har tappat hos den äldre målgruppen, som generellt sett är förespråkare för linjär-tv. Streaming-plattformarna blir nu mer och mer mainstream, medan live-tv har blivit undantag mer än regel, säger Peter Fondulas på Hub Entertainment, som tillsammans med Jon Giegengack står bakom undersökningen.
 
Hub Entertainments undersökning baseras på insamlad data under juni 2018 från 1933 amerikanska tittare med bredbandsuppkoppling och med minst en timma tv-tittande per vecka.
 
Hur ser ert tv-tittande ut gentemot streaming?
| 15 juli 2018 13:00 |