Film

Skribent

Jonathan Enochsson

19 mars 2019 | 15:00

Små festivaler – det bästa sättet att komma nära filmskapandet

MovieZines recensent Jonathan Enochsson besöker Tel Aviv Days och blir förälskad i den unika upplevelsen en liten festival kan erbjuda.
De flesta filmälskare har koll på de stora filmfestivalerna. Cannes, Sundance och Berlin lockar tusentals besökare varje år, men jobbar man inte inom branschen kan det vara svårt att komma dit. Som tur är har även Stockholm sin beskärda del av filmfestivaler. Förutom Stockholms Filmfestival, kan man som stockholmare njuta av flera mindre festivaler. Festivaler som visar nischade filmer som annars aldrig får en chans på de stora dukarna. En gyllene möjlighet för den som tröttnat på storproduktionerna som vanligtvis upptar Filmstadens mest eftertraktade visningstider.
 
Jag besökte nyligen Tel Aviv Days, en liten filmfestival som visar höjdpunkter från det israeliska filmskapandet under det gångna året. För 250 kr fick man chansen att se fyra högaktuella israeliska filmer i Kungliga Konstakademiens ståtliga lokaler, samt träffa några av regissörerna och skådespelarna i filmerna som visades.
 
Det skapas en väldigt intim atmosfär när man, tillsammans med ett fåtal andra besökare, får höra om den kreativa processen bakom filmerna och vilka utmaningar de stått inför, omgiven av Konstakademiens stämningsfulla verk. Man hamnar långt ifrån de vanliga, kala, popcorn-fyllda biosalongerna.
 
Israelisk film är kanske inget som tilltalar den oinvigde, men det lilla avlånga landet har faktiskt lyckats producera hela 14 Oscarsnominerade verk och är därmed ett av de tio mest nominerade länderna i prisets historia. Till dessa räknas några av de mest framträdande nominerade filmerna på senare tid; ”Waltz with Bashir” (2008), den första animerade filmen som nominerats till en Oscar för bästa utländska film och dokumentären ”The Gatekeepers” (2012) som skapade stora rubriker med sin unika inblick i ett av Israels mest ökända militärförband.
 
 
Under Tel Aviv Days visades kritikerrosade dramat ”The Cakemaker” av Ofir Raul Greizer, den varma komedin ”Laces” av Jacob Goldwasser, den Eurovision-centrerade komedin ”Cupcakes” av Eytan Fox och det intima dramat ”Working Woman” av Michal Aviad. Samtliga filmer följdes av diskussioner med filmskaparna. Även om alla filmer inte når samma höga nivåer som Israels absolut bästa verk, var det intressant att se filmer som porträtterade vardagslivet i ett land som vanligtvis förknippas med krig och konflikt.
 
Om du är filmintresserad och saknar högkvalitativa lågbudgetproduktioner, kan jag varmt rekommendera att besöka en liten filmfestival. Det är ett perfekt tillfälle att uppleva annorlunda film och samtidigt lära sig mer om filmskapandeprocessen.
| 19 mars 2019 15:00 |