Det är inte ofta vi får hylla en grafisk designer här på MovieZine. Men idag lyfter vi på hatten och skålar med en dry martini för Joe Caroff, mannen bakom den välkända 007-logotypen.
Bond-filmen ”Agent 007 med rätt att döda” (”Dr. No”, 1962) var ett av hans första jobb i filmvärlden. Han blev ombedd av United Artists-chefen David Chasman att designa brevhuvudet för en pressrelease.
– Han sa: ”Jag behöver en liten dekorativ detalj högst upp”, minns Caroff i en intervju från 2021. Jag visste att Bonds beteckning var 007, och när jag skrev siffran sju tänkte jag: ”Det ser ut som ett pistolhandtag för mig.” Det var väldigt spontant, utan ansträngning, det var en omedelbar kreativ idé.
Fick 300 dollar för logotypen
Han fick 300 dollar för sitt arbete, vilket var standard. Trots att 007-logotypen har hängt med och använts flitigt i årtionden fick Joe Caroff aldrig några royalties. Däremot en mängd med nya uppdrag, skriver Hollywood Reporter.
Caroffs bidrag till filmvärlden sträcker sig längre än James Bonds pistolmynning. Han har arbetat med ikoniska posters till filmer som musikalen ”West Side Story” och Beatles-filmen ”A Hard Day’s Night”.
Konstnärens typografi ses också på affischerna till ”För en handfull dollar”, ”Cabaret”, ”Gandhi” och en mängd Woody Allen-filmer. Se några av hans mer kända verk nedan.
Caroff dog den 16 augusti i sitt hem på Manhattan. Den 17 augusti skulle han ha fyllt 104 år.
Läs också: Robert E. McGinnis, skaparen av de ikoniska Bond-affischerna, är död
Läs också: Skådespelaren Terence Stamp har dött, 87 år gammal