– Helvete, vad det här kommer att bli bra! Vi gör ett mästerverk!
Svarta komedin ”The Entertainment System is Down” blir Ruben Östlunds sjunde långfilm, och hans mest påkostade hittills.
När DN besöker inspelningen i Ungern möts de av en taggad filmskapare, som tagit sig an sin mest ambitiösa inspelning. Det gör han med hjälp av flera internationella stjärnor som alla drömt om att få jobba med den excentriske svensken.
Läs också: Stjärnspäckat och urtråkigt i Ruben Östlunds nästa långfilm
Läs också: Ruben Östlunds nya film kommer att få dig att lämna biografen
Filmidén fick han redan för flera år sen: Vad händer när moderna människor blir fråntagna sina konstanta distraktioner? Hur hanterar man tristessen utan skärmar? Det är en idé som Ruben får undersöka genom flera karaktärer och sammanflätade berättelser.
Daniel Brühl spelar Lars, en av filmens huvudpersoner. Han är på väg från Sydney till London tillsammans med både föräldrar, barn och sin nya fru.
När underhållningssystemet ombord pajar sätter det igång en förödande händelsekedja. Bland annat upptäcker hans fru (Kirsten Dunst) att han har varit otrogen. Låten ”Cotton-Eye Joe” ska ge den dramatiska scenen en komisk inramning.
– Vi får se vad som händer i den här familjen när de inte har några skärmar som distraherar dem. När de måste spendera så mycket tid ihop att de nästan utvecklar en allergi mot varandra, säger regissören.
I en senare scen stryper han sin egen mamma, spelad av Lindsay Duncan. Den kräver 30+ tagningar för att hitta rätt balans mellan absurt och allvar. Skådespelarna får snabbt vänja sig vid Ruben Östlunds precisa arbetsmetoder. Han söker perfektion i varje scen.
– Jag tror att stjärnorna tycker att det är skitjobbigt att filma med mig, haha. Inspelningen är ansträngande. Men det är tillfredsställande när vi når dit vi vill. Då blir alla glada, säger Östlund.
Läs också: Ruben Östlund har en skön pitch för sin nästa komedi
Läs också: Spoilervarning: Alla dör i Ruben Östlunds nästa film
Den speciella utmaningen med ”The Entertainment System is Down” är att allt utspelar sig i en miljö. Ett flygplan som köpts in av Plattform Produktion speciellt för ändamålet står i en mässhall utanför Budapest. I filmen är det en fullsatt flygning med 350 passagerare. På inspelningen fuskar man: statister syns närmast i bild, längre bort är det bara dockor.
– Flygplan är också spännande för att de nästan är som en hyllning till eller spegling av klassamhället, förklarar Östlund. Det träffar något sant om samhället i stort. När jag började flyga business märkte jag hur mitt eget beteende förändrades. När de andra gick ombord började jag dricka min champagne lite långsammare. Varför? Det är intressant.
Efter ”The Square” och ”The Triangle of Sadness” gör han här ännu en internationell film, med sin största ensemble hittills. Förutom Daniel Brühl och Kirsten Dunst medverkar Keanu Reeves, Julie Delpy, Tobias Menzies, Nicholas Braun samt svenska Sanna Sundqvist och Benjamin Ingrosso.
– Det här är den mest intensiva inspelningen jag gjort. Men jag kommer att sakna det när det är över, säger Daniel Brühl i DN:s reportage.
– Att Ruben gör så många tagningar är hans metod, och jag förstår den. Det handlar om precision, men också om frihet. När man har så mycket utrymme att misslyckas så gör man inte det, om du fattar? Det kan bli jobbigt, men när man kommit ut på andra sidan har det alltid hänt något intressant, tillägger Kirsten Dunst.
– I grunden är det en tragisk kärlekshistoria, berättar Brühl.
Östlund siktar på att landa med en färdig film på Cannes-festivalen 2026. Där har han tidigare vunnit Guldpalmen – två gånger. Kan det bli en tredje?
– Just i dag får jag vittring på en tredje Guldpalm. Det beror helt på dagsformen. Men det är kul att ha som målsättning, svarar han.
”The Entertainment System is Down” kommer på svenska biodukar sannolikt hösten 2026.
Läs också: Ruben Östlund drar igång inspelningarna för sin nästa svarta komedi – Benjamin Ingrosso i rollistan
Läs också: Ruben Östlund har stora planer för nya filmen: ”Det blir den första gången i filmhistorien”