Rigoletto riggar om för Tarantino

29 December 2015 | 12:00

Rigoletto riggar om för Tarantino

Stockholms-biografen är den enda i Sverige som kan visa western-eposet "The Hateful Eight" i Ultra Panavision 70. Men helt okomplicerat var det inte.

Det är okej om du aldrig hört talas om Ultra Panavision 70. Sist någon använde det var för femtio år sedan, och totalt har bara tio filmer genom världshistorien använt sig av filmformatet. Det troddes vara bortglömt, förlegat och dessutom rätt opraktiskt.

Men säg det till Tarantino, mannen som inte viker för en utmaning. För sin nya film ”The Hateful Eight” såg han till att återuppliva det extra breda filmformatet, som gav honom rysningar när han själv såg på filmer som ”Ben-Hur” och ”Lawrence av Arabien”.

Med hjälp av Panavision och entusiastiska producenter dammade man av gamla bildobjektiv, uppgraderade kameror som inte hade använts på åratal, och såg till att skapa en filmupplevelse som andas filmens guldera. 

Det är inte heller alla biografer som klarar av att visa filmen som den är tänkt. Rigoletto i Stockholm är den enda bion i Sverige som kan visa Tarantinos ”The Hateful Eight” i den så kallade roadshow-versionen, i ”glorious 70mm” som Tarantino själv uttrycker det. Här får publiken extra bred bild, en del förlängda scener, samt musik-ouvertyr och en paus som i den gamla goda tidens episka filmer. 



Mats Kullander, bioentusiast och SF-maskinist sedan 1970-talet, ansvarar för att köra ”The Hateful Eight” på Rigoletto:

- Tarantino är en helt underbar filmnörd som kan sina gamla klassiker. Han pratar själv om hur han upplevde det när han såg ”Ben-Hur”, som fullständigt omvälvde honom. Det är pampiga, kolossala filmer, så jag förstår att han tycker om det. 

I projektorrummet står lyckligtvis ett par gamla projektorer kvar sedan 1950-talet. De har överlevt uppgraderingen till digitalt ”utifall att”. Utifall att en galen filmskapare får för sig att släppa en ny film i 35mm eller 70mm, vilket definitivt inte hör till vanligheterna idag (sist var det Nolans ”The Dark Knight” som visades i det formatet). Man har också fått beställa speciella linser från USA för att kunna visa western-rullen så som Tarantino själv vill att den ska visas. 

- Det har varit mycket arbete för en film, men vi har haft väldigt mycket roligt. Det har varit lite grann som att komma tillbaks till paradiset, säger Mats Kullander med ett nostalgiskt leende.

I videon nedan kan du höra mer om vad som gör 70mm-formatet unikt, och hur arbetet med att retro-anpassa Rigoletto gick till.


70mm-visningarna av ”The Hateful Eight” sker på biograf Rigoletto från 1 januari. En biljett kostar 190 kronor. Den 13 januari blir det premiär för den digitala (och något kortare) versionen runt om i landet.

Läs också: 20 bästa spaghetti-westerns, enligt Quentin Tarantino