Spel

Skribent

Anders Eklöf

23 januari 2024 | 15:00

Recension: Är "Tekken 8" det bästa fightingsspelet genom tiderna?

Jin Kazama och de andra slagskämparna är tillbaka i en episk avslutning på en tung kamp.
Sedan 1994 har Bandai Namco Entertainment hänfört fansen med sin "Tekken"-serie, som är full av unika karaktärer, tunga fajter och inte minst en infekterad och seglivad konflikt mellan Kazama- och Mishima-familjen.
 
Med "Tekken 8" känns det faktiskt som att studion knyter ihop säcken med ett tillfredsställande fyrverkeri av knytnävar och energiattacker i en episk avslutning.
 
Förutom att det är ett riktigt tajt fightingspel som välkomnar både nya och gamla fans, kan det även vara det snyggaste jag har sett i genren.
 
8defd0529943e7c7b985e5caa33b1a18 ss 3128df5768cf9fe7ea7b21096cddaf07279ba0bd
 

Ett lökigt krig mellan far och son

 
Berättelsen i "Tekken 8" är precis lika absurd och älskvärd som vanligt. Några månader efter föregångaren där världen hamnade i kaos efter att Jin Kazama tog över den, har istället hans ondskefulla far och seriens återkommande protagonist Kazuya tagit makten. I hopp om att sätta världen ännu mer ur spel och få mer makt anordnar han en ny King of Iron Fist Tournament, där slagskämpar och inte minst Jin deltar.
 
Det hela känns som en upprättelse för Jin Kazama och något av en avslutning på den berättelsen vi har följt sedan "Tekken" på Playstation, som slutar i en av de mest episka slutstriderna jag har sett på länge. Manuset är fullproppat med karaktärer som rabblar gamla nötta floskler om godhet och ondska, men det spelar ingen roll när det som utspelar sig på skärmen är så storslaget att jag exalterat hoppar upp och ner i tv-soffan.
 
Det är otroligt märkligt att alla karaktärer pratar på sitt moderspråk till varandra och ibland blir det så lökigt att jag nästan plockar fram skämskudden, men i slutändan bjuder kampanjen på fem härliga timmar av mäktiga strider och härligt befängda vändningar.
 
8defd0529943e7c7b985e5caa33b1a18 ss 62e6ec252bc1a641e8e42dba07f23631d5da85e6
 

Slagsmål för alla

 
Striderna i "Tekken 8" handlar som vanligt om att lära sig att använda rätt typ av attacker vid rätt tillfälle, samt vara redo att hålla sig undan och kontra när det behövs. Systemet är till skillnad från många andra fightingsspel ganska lätt att lära sig, men det krävs många timmar och flinka fingrar för att bemästra det och få ut det mesta av karaktärerna.
 
Ett stort fokus är de nya Heat-manövrarna, som dels gör att dina slag och sparkar blir starkare en stund, men ger dig även möjligheten att utföra speciella attacker som kan vända kampen till din fördel. Det här öppnar upp nya strategier som jag tror kan bli väldigt intressant att följa på proffsnivå, samt gör det hela roligare även för en glad amatör som jag.
 
Även en nybörjare kan få till riktigt snygga attacker, vilket gör att det nya hjälpmedlet Special Style känns en aning överflödigt. I fjolårets "Street Fighter 6" fanns ett liknande system som gjorde det lättare att utföra vissa attacker, men här känns det helt enkelt för förenklat så till den grad att det nästan börjar likna fusk.
 
Det bjuds även på en del nya karaktärer, som den snabba och smidiga MMA-kämpen Azucena Ortiz som är besatt av kaffe eller den elektriska och mystiska Reina. Vissa favoriter saknas, men de kanske dyker upp i framtiden.
 
8defd0529943e7c7b985e5caa33b1a18 ss 853e5ffd8d75e9b5aa171e0b332d026866e1b5af
 

En visuellt oslagbar knogmacka

 
Något som gör "Tekken 8" till något alldeles extra är hur oerhört snyggt och välpaketerat det är. Varje kamp känns tung och på allvar med hjälp av de välanimerade karaktärerna, den maffiga musiken, de bländande effekterna och de briljanta ljudeffekterna. 
 
Bakom kulisserna döljer sig ett tajt fightingsspel, men med hjälp av grafiken når det nya höjder. "Tekken 7" är nästan fult i jämförelse, med sina sju år på nacken.
 
Utöver kampanjen finns även mycket annat skoj att göra, som de så kallade Character Episodes där varje karaktär för en kort liten berättelse under fem strider. Det är ett bra och snabbt sätt att testa på alla slagskämpar, samt ger lite mer djup till världen. Ett mindre lyckat läge är Arcade Quest, där du får spela som en ful avatar och tävla mot andra fula avatarer i en arkadhall. Det här är inget jag kommer orka mig igenom, med trög dialog och en trist inramning. Det är även onödigt krångligt att byta utseende på dina kombatanter.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Ett nästan perfekt fightingsspel

 
Det finns egentligen inte mycket negativt att säga om "Tekken 8", åtminstone inte från en som mig som inte spelar på proffsnivå.
 
Spelet har en grym uppsättning karaktärer (med fler på väg), vansinnig grafik och mycket innehåll för både en eller flera spelare.
 
"Tekken" är tillbaka och jag älskar det.
 
 

"Tekken 8"

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Genre: Fighting
Plattform: PS5, Xbox Series X/S och PC
Utvecklare: Bandai Namco Studios
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Släpps: 26 januari
 
Vilken är din favoritkaraktär i "Tekken"-serien?
| 23 januari 2024 15:00 |