Robin Cocks

16 maj 2020 | 17:00

Recension: "Someday You'll Return" är ett splittrat skräckspel

Det psykologiska skräckspelet "Someday You'll Return" har många spännande element, men lider dessvärre av en indentitetskris och en otrevlig protagonist.
Psykologiska skräckspel som utspelar sig i ondskefulla skogar har börjat bli en trend inom spelvärlden. Förra året fick vi det läskiga "Blair Witch" och nu har indiespelet "Someday You'll Return" släppts. Trots en riktigt bra premiss och många intressanta spelmoment går tyvärr spelet vilse mellan skräck och äventyr.

A02e4053d93d0cf83e67c3e8e3816055 75

Försvunnen dotter och arg pappa

"Someday You'll Return" utspelas i de tjeckiska skogarna och handlar om en fars sökande efter sin försvunna dotter Stela. Du spelar som Stelas pappa, Daniel, och återvänder till skogen som han svor att han aldrig skulle komma tillbaks till. Det visar sig ganska snabbt att det finns ett mörkt förlutet hos Daniel som sakta nystas upp under spelets gång.

Berättelsen är, till en början, spännande men till följd av att tempot är sävligt och att speltiden klockar in på hela 15 timmar så tappar man intresset. Dessutom är Daniel en arg och irriterad person som ofta klagar högt över hur jobbigt det är att leta efter sin dotter och otrevligt avhyser sin ex-fru när hon försöker nå honom på telefonen. Jag hade föredragit en protagonist som man hade känt mer för och tyckt mer om än surputten Daniel.

A02e4053d93d0cf83e67c3e8e3816055 someday youll return credit cbe software burning cross 2000x1270

Skräck eller äventyr?

Det största problemet med "Someday You'll Return" är att det känns som att spelet inte riktigt vet vad det vill vara. Exempelvis finns det många scener som utspelar sig i mörka korridor med hemska monster som vill döda dig, men samtidigt utspelar sig en stor del av spelet ute i skinande sol där du istället löser pussel och brygger ihop olika drycker för att få tillgång till särskilda förmågor.

För mig är det inga problem med att blanda olika teman och spelmoment, men då gäller det att dessa är genomtänkta och står stadigt var för sig. Tyvärr tycker jag inte att "Someday You'll Return" lyckas helt med det. Skräckmomenten skrämmer inte på djupet och är ofta över innan de ens har börjat. Många av de pussel som förekommer blir ofta långdragna och onödigt komplicerade för sitt eget bästa.

Med det sagt så vill jag också säga att jag uppskattar mycket med "Someday You'll Return" ändå. Skogen är stor, vacker och varierad. Pusslen är, trots sina brister, unika och tvingar dig att utnyttja en rad olika verktyg i ett verktygsbälte som Daniel bär med sig. Det blir roligare än att bara "plocka upp en sak här och använd där" som brukar förekomma i dessa typer av spel.

"Someday You'll Return" kan vara något att kolla in om du gillar psykologiska skräckspel, men förbered dig på en ojämn spelupplevelse och en otrevlig Daniel.

"Someday You'll Return"
Genre: Skräck, Thriller