Anders Eklöf

29 april 2021 | 14:00

Recension: "Returnal" är en kluven science fiction-upplevelse

Trots att "Returnal" imponerar med sin makalösa grafik, täta stämning och intensiva strider förlorar det mycket på märkliga designval och frustrerande spelmekanik.
Efter att ha skapat arkadskjutare som "Super Stardust", "Resogun" och "Alienation" har den finska studion Housemarque nu producerat en mer påkostad actionskräckis till Playstation 5, som på många sätt visar vad konsolen kan erbjuda både när det gäller grafik och inlevelse.

"Returnal" är dock långt ifrån ett traditionellt actionspel, som har en hel del inslag som riskerar att skrämma bort en del spelare om en har fel förväntningar.

7bbe5fdd3f631353bea080aac3755e57 returnal screen 05 ps5 15jun20 en

Som en blandning av "Måndag hela veckan" och "Alien"

Spelet handlar om rymdpiloten Selene som krashlandar på den mystiska planeten Atropos, där en uråldrig civilisation tidigare levde. Efter att ha hittat sin egna döda kropp i gräset inser hon ganska snabbt att hon har fastnat i tiden och att hon återuppstår vid sitt skepp varje gång hon förlorar i strid mot de groteska monster som lever på planeten, som dessutom ständigt förändras.

Det vi får följa med på är en ruggig, stämningsfull och existenstiell resa, som använder smarta grepp för att berätta om både hennes och planetens förflutna. När hon hittar sin döda kropp går det att lyssna på inspelade loggböcker från hennes tidigare upplevelser, vilket snyggt ger spelaren fler och fler pusselbitar till vad som egentligen försiggår. Till och från får vi även glimtar av hennes förflutna, samtidigt som en gåtfull astronaut hela tiden verkar förfölja henne.

"Returnal" är oerhört spännande och stundtals skrämmande, men berättelsen kommer dock i skymundan en aning på grund av den ibland långtradiga men väldigt underhållande spelmekaniken.

7bbe5fdd3f631353bea080aac3755e57 returnal screen 03 ps5 15jun20 en

Ett roligt och actionpackat slöseri med tid

Att Selene har fastnat i en oändlig slinga av tid har inte bara inverkan på berättelsen, utan är egentligen stommen i hela spelmekaniken. "Returnal" tillhör nämligen genren roguelike, som innebär att du får börja om från början varje gång du dör. Under varje omgång samlar du på dig bättre vapen, mer hälsa, uppgraderingar och andra fördelar som ska hjälpa dig att komma så långt som möjligt. Blir du besegrad, är det dock bara att börja om på ny kula och hoppas att slumpen är snällare nästa gång.

Genren kan vara oerhört belönande, som i fjolårets prisbelönta "Hades" där din karaktär blir bättre båda av att du själv lär dig spelet av allt nötande, samtidigt som nya förmågor hela tiden låses upp. Problemet med "Returnal" är att du sällan får några permanenta uppgraderingar som följer med efter en misslyckad omgång, vilket gör att jag vissa gånger kan spela i en timme utan att egentligen ha åstadkommit något. Det dyker upp genvägar ju längre du kommer, men ofta blir det hela onödigt frustrerande och repetitivt, så att jag mest bara blir förbannad.

Det är synd, för den action som spelet erbjuder är verkligen på topp. Striderna har ett oerhört högt tempo där det gäller att vara i ständig rörelse och tänka strategiskt för att överleva mot de mardrömslika utomjordingarna. Att spelet är i genren roguelike är inte problemet i sig, då det är väldigt spännande att hela tiden behöva prioritera vilka typer av uppgraderingar som är värda att ta. Selene kan nämligen plocka på sig parasiter och andra skadliga förmågor, som dock alltid ger en fördel i gengäld. Det och de varierande vapnen du kan använda gör spelet kul och att omgångarna aldrig blir sig lika, även det som sagt kan bli upprepande.

7bbe5fdd3f631353bea080aac3755e57 returnal screen 06 ps5 15jun20 en

En vacker och inlevelsefull mardröm

Förutom att jag har roligt med själva skjutandet och blir frustrerad av den stundtals korkade speldesignen, hänför "Returnal" väldigt mycket med sin grafik och stämning. Planeten Atropos och dess hungriga invånare känns både levande och död på samma gång, och lyckas leverera färgsprakande science fiction-strider samtidigt som det ibland skrämmer mig.

Rent grafiskt visar det vad den nya generationens konsoler kan erbjuda med imponerande ljuseffekter och detaljer, men kanske framförallt hur snabb Playstation 5 är. Jag behöver mer eller mindre aldrig vänta på att spelet ska ladda, vilket är en fördel när det handlar så mycket om repetition.

Den nya handkontrollen med dess vibrationer och anpassningsbara knappar är dock det som höjer stämningen som mest. När regnet smattrar på hennes hjälm eller när jag avfyrar ett futuristiskt vapen känns det verkligen i mina händer, som om jag vore på plats.

7bbe5fdd3f631353bea080aac3755e57 wccfreturnal1

En kluven spelupplevelse

"Returnal" är långt ifrån ett dåligt spel, då den häpnadsväckande grafiken och det roliga skjutandet hela tiden får mig att fortsätta spela. Däremot känns det som att de olika beståndsdelarna kämpar lite mot varandra, som när jag sällan får ta del av den spännande berättelsen på grund av den utmanande och ibland tröttsamt tjatiga spelmekaniken.

På många sätt älskar jag upplevelsen som "Returnal" erbjuder, men samtidigt kan jag inte släppa hur frustrerad jag faktiskt blir på de märkliga designvalen. Roguelike-genren är alltid utmanande, men sällan så här oförlåtande. Spelet kan säkert bli en favorit hos många, men och andra sidan kan jag se andra bli besvikna.

"Returnal"
Genre: Action/skräck
Utvecklare: Housemarque