Andréas Göransson

13 juni 2018 | 09:00

Recension: "Jurassic World: Evolution" lockar fram mitt inre barn

MovieZines spelredaktör Andréas Göransson tar sig an "Dödens fem öar" i jakten på den perfekta dinosaurieparken.
Att bygga en egen nöjespark med dinosaurier har varit en dröm sen jag var en liten snorig parvel. Som barn byggde jag en på bakgården där hemma där jag snickrade ihop inhägnader med hjälp av stenar för att förhindra att mina leksaksdinosaurier skulle bryta sig ut.

Jag tillhör nämligen generationen som växte upp med "Jurassic Park". När jag var barn var dinosaurier det absolut coolaste som fanns och jag tvingade till och med min mamma att högläsa boken om och om igen, trots att jag efter femtioelfte genomkörningen kunde den utantill. Jag nötte även min "Jurassic Park"-vhs till den milda grad att bandet slutade att fungerade. Kort sagt; Jag har, och har alltid haft, en förkärlek till Michael Crichtons bok och filmerna som baserats och inspirerats av den.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 9

Men böcker och filmer har, så klart, inte varit nog. Jag skulle vilja påstå att jag spelat samtliga spel som baserats på urtidsparken där ”Jurassic Park: Operation Genesis” varit min absoluta favorit. I det spelet kunde jag uppfylla min dröm – bygga en park, fylla den med dinosaurer och fascineras av dessa utdöda giganter.

”Jurassic Park: Operation Genesis” släpptes 2003. 15 år är lång tid i spelbranschen och tekniken har sedan länge sprungit förbi simulatorn. Av den anledningen var lyckan total när ”Jurassic World: Evolution” utannonserades förra året. Jag har under de gångna dagarna varvat E3-bevakning med att bygga mina drömmars dinosauriepark och nu är det dags att avge en dom. Är spelet värt din tid och dina pengar?

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 4

I ”Jurassic World: Evolution” är det upp till dig att bygga dinosaurieparker på ”Dödens fem öar” – det vill säga Isla Matanceros, Isla Muerta, Isla Pena, Isla Sorna and Isla Tacaño. Målet är att bygga framgångsrika nöjesparker för att tillslut låsa upp legendariska Isla Nublar. För att kunna göra detta ska du forska fram tillräckligt med dna för att klona nya arter, bygga inhägnader åt dem, öppna upp hotell, restauranger och butiker där dina besökare kan köpa kläder, mat och merchandise.

Upplägget påminner om en mix mellan ”Jurassic Park: Operation Genesis” och ”Zoo Tycoon” vilket i sig inte är särskilt konstigt. Bakom rodret står nämligen studion Frontier Development som utvecklat sistnämnda, men även simulatorer som ”Rollercoaster Tycoon” och ”Screamride”. Det är med andra ord ett väldigt kompetent team utvecklare som tar sig an ”Jurassic” och jag tycker att de gör det med bravur.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 5

Spelet tar sin början på nybörjarön Isla Matanceros. Det är också här man stegvis lär sig själva grunden i ”Jurassic World: Evolution” och bygger restauranger, byggnader för parkväktarna, elstationer och mycket, mycket mer. Till min hjälp har jag tre fraktioner som förser mig med olika uppdrag för att tjäna pengar – forskarna, nöjesdivisionen och säkerhetsavdelningen.

Jag får även tips och tricks från välkända ”Jurassic”-karaktärer som Claire Dearing, Owen Grady, Henry Wu och Ian Malcom där sistnämnda mest bidrar med sarkastiska kommentarer och varningar. Själva filosofin i spelet är densamma som i filmerna – bara för att det är möjligt att klona dinosaurier så behöver det faktiskt inte vara en god idé.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 6

Efterhand som spelet tar sig framåt lyckas jag låsa upp flera arter där många sedan länge är kända för filmpubliken. Vi har det smarta och hyperintelligenta rovdjuret Velociraptor, den giftspottande Dilophosaurus och så klart kungen av alla dinosaurier – Tyrannosaurus Rex. Totalt rör det sig om 42 olika arter där ett gäng kommer att kunna laddas ner via ett gratis tillägg senare i juni.

Men hur är det att spela ”Jurassic Word: Evolution”? Jag skulle närmast kalla det för meditation blandat med plötslig stress. Spelet är ganska segt i omgångar där många saker jag gör tar tid. Att skicka en expedition på uppdrag efter fossiler tar ett antal minuter, likaså att bygga nya anläggningar. Samma gäller själva inkubationen av nya dinosaurier. Med det sagt kan din park raseras inom loppet av ett ögonblick då oväder titt som tätt slår till mot öarna och sätter så väl byggnader som inhägnader utan elektricitet. Och vi som sett vår beskärda del ”Jurassic” vet ju vad som händer när elen går i urtidsparken.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 10

Följden blir att dina dinosaurer rymmer, dödar besökare och orsakar ett enormt kaos. Detta leder till att förtroendet för din park och din organisation sjunker, vilket i sig bidrar till att pengaflödet minskar. Men det är inte bara vädrets makter som kan sätta krokben för dig – det gör du ganska bra själv med. Jag tog exempelvis fram ett exemplar av en Dilophosaurus, satte djuret i en inhägnad utan att tänka på hur mina mänskliga gäster fick saliven hos djuret att flöda. Den började genast attackera stängslet, slet sig ut och plötsligt stod jag där med en park i totalt kaos och ett enormt minusbelopp på kontot.

Pengarna är heller inte oändliga och det gäller att investera dem klokt. Mekaniken i ”Jurassic Park: Evolution” bygger helt på att tänka långsiktigt och få parken att rulla, om än i långsamt tempo. Den som gillar strategiska spel har därför mycket att hämta här.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 1

Det finns mycket jag verkligen älskar med ”Jurassic World: Evolution”. Grafiken är dock inte en av punkterna. Spelet har en makalöst vacker design, det ska sägas, och dinosaurierna känns verkliga och naturtrogna. Dock spricker illusionen då och då med gryniga texturer, objekt som försvinner när jag zoomar ut och små buggar som kan irritera när jag anlägger nya vägar.

Spelet har även en bilmekanik som inte är helt genomtänkt och där körkänslan i parkvakternas Jeepar inte känns helt hundra. Samma kan sägas om de sessioner då jag glider över min park i helikopter för att söva en Tyrannosaurus Rex som rymt. Siktet flackar, känns hyfsat trögt och får mig att hellre använda spelets inbyggda artificiella intelligens.

Ac5f739e4ed0bcb6c596f2390da5fce0 jurassic 20world 20evolution 20launch 204kwm 20 2

Men är detta brister du kan bortse ifrån så är ”Jurassic World: Evolution” ett riktigt toppenspel. Att bygga en egen, autentisk nöjespark med dinosaurier är en känsla som är svår att slå, åtminstone för en ”Jurassic”-nörd som mig. Är du dessutom, som jag, gravt besviken på ”Jurassic World: Fallen Kingdom” är det här spelet precis den dinodos du behöver för att överleva vägen fram till 2021 när ”Jurassic World 3” har premiär.

”Jurassic World: Evolution”
Genre: Simulator
Utvecklare: Frontier Development