Anders Eklöf

23 november 2020 | 21:18

Recension: "Hyrule Warriors: Age of Calamity" är ett värdigt sidospår

I väntan på uppföljaren till det briljanta "Breath of the Wild" kommer det en aning repetitiva men underhållande "Age of Calamity".
När "The Legend of Zelda: Breath of the Wild" släpptes till Nintendo Switch för tre år sedan tog det spelvärlden med storm, då det bokstavligt talat tog serien till nya höjder med sin oerhört öppna värld och lekfulla pussel.

I väntan på uppföljaren fördjupar sig "Hyrule Warriors: Age of Calamity" i kriget som leder upp till händelserna originalet och erbjuder en både bekant och väldigt annorlunda upplevelse, på gott och ont.

En skapligt onödig återträff

"Hyrule Warriors: Age of Calamity" utspelar sig hundra år innan "Breath of the Wild" och skildrar det stora kriget som lämnar landet i det apokalyptiska skick vi fick utforska där. Soldaten Link och prinsessan Zelda måste rekrytera de fyra slagskämparna Daruk, Mipha, Revali och Urbosa för att stoppa Ganon och hans ondskefulla trupper, något som vi redan fick se en skymt av i originalspelet.

På flera sätt är det trevligt att få återse och lära känna de spännande karaktärerna från föregångaren mer här, samtidigt som det känns som en prequel vi egentligen inte behövde. Likt "The Hobbit"-filmerna går det in på detaljer från "Sagan om Ringen"-trilogin som vi inte behövde svar på. Dessutom tar handlingen några märkliga vändningar ibland, som inte riktigt stämmer överens med vad "Breath of the Wild" etablerat. I slutändan känns det som något ett engagerat fan har knopat ihop, för att fylla ut luckor i förra spelet.

6710a8765fb57bca98b7d1a0049ad919 hyrule warriors age of calamity switch screenshot06

Döda fiender som flugor på löpande band

Har du spelat något spel i "Warriors"-serien tidigare eller kanske till och med det förra "Hyrule Warriors", vet du ungefär vad du kan förvänta dig här. Istället för att utforska Hyrule gäller det här att slakta hundratals fiender på ett slagfält, ta över baser och utföra specifika mål. Striderna är verkligen spektakulära med mängder av häftiga kombinationer och specialattacker och det är till en början en fröjd att få kontrollera andra karaktärer än Link och få puckla på fler fiender på tjugo minuter än vad du hade ihjäl under hela "Breath of the Wild".

Det blir dock snabbt repetitivt, då det inte finns mycket variation utöver att de spelbara karaktärerna har olika typer av attacker och att bataljerna utspelar sig i olika områden. Dessutom saknar jag de strategiska inslagen som finns i andra "Warriors"-spel, då det sällan känns som att jag behöver planera min framfart på slagfälten. Att mina lagkamrater inte gör särskilt mycket för att bidra till stridandet och sällan gör vad jag beordrar dem, är även det ett minus.

Trots att det blir mycket upprepning är det ändå ganska kul att få hamra på knapparna och känna sig som rena rama krigsguden ett tag, då det som sagt är ganska häpnadsväckande stridsdanser mina karaktärer spelar upp under äventyrets gång. Desto mer jag spelar lär jag mig de olika hjältarnas för- och nackdelar och inser att det är lite djupare än vad de kan verka till en början, även om de fortfarande blir väldigt repetetiva. Är du ute efter att få utforska Hyrule igen är det nog bättre att vänta på uppföljaren till "Breath of the Wild".

6710a8765fb57bca98b7d1a0049ad919 hyrule warriors age of calamity switch screenshot04

Som "Breath of the Wild", fast sämre

Rent visuellt ser "Hyrule Warriors: Age of Calamity" minst lika vackert ut som föregångaren, med sin stilrena tecknade stil och fina animationer. Grafiken lyser som allra starkast under mellansekvenserna och gör verkligen att det känns som att jag spelar en uppföljare till "Breath of the Wild". Däremot är inte spelet särskilt optimerat för Nintendo Switch, då bilduppdateringen rör sig till de lägre nivåerna ganska ofta när mycket händer på skärmen, vilket det ofta gör i den här typen av spel.

Musiken är det däremot inget fel på, då den gör mycket för att få den episka stämningen på slagfältet att kännas lika spektakulära som de ser ut. "Zelda"-känslan är helt klart träffsäker när det gäller just presentationen av ljud och bild.

Ett lagom värdigt sidospår

"Hyrule Warriors: Age of Calamity" är inte vad jag skulle kalla en värdig uppföljare på "The Legend of Zelda: The Breath of the Wild", då det ärligt talat mer bör ses ett sidospår som vi kan släcka törsten med inför väntan på den riktiga fortsättningen. Ett underhållande men bristfälligt sidospår.

I slutändan har det inte mycket att komma med om en jämför det med sin storasyster, men det går inte att förneka att jag är ganska underhållen när jag får hundratals monster att flyga för vinden, trots de ganska tydliga skavankerna. Det var längesedan "Warriors"-serien gjorde något för att revolutionera sitt koncept, men om en ser spelet för vad det är går det helt klart att ha kul med det i några timmar samtidigt som en får återvända till Hyrule, även om det inte är en riktigt lika klockren visit som tidigare.

Fcb5218788e8a2af99086b4cbfcca298 81f1245de3c37c3e10a0b822cc2ba334 trea

"Hyrule Warriors: Age of Calamity"
Genre: Action/äventyr