Recension: ”Elden Ring Nightreign” är en skoj men själlös spelupplevelse

”Elden Ring Nightreign” känns som ett flerspelarläge för ”Elden Ring” som borde ha släppts till det – eller inte alls. Det är skoj, stort och snyggt – men även stressigt, ofokuserat och saknar något.

Publicerad:

”Elden Ring” och andra spel av From Software har alltid haft en viss nivå av interaktion med andra spelare – från varningar om faror till strider med och mot andra äventyrare.

Jag har haft kul med vänner i spel som ”Bloodborne” och ”Elden Ring”, men personligen föredrar jag alltid att utforska de ödsliga landskapen och de slitna slotten på egen hand.

Så när ”Elden Ring Nightreign” utannonserades blev jag helt ärligt inte särskilt exalterad. Ett From Software-spel helt fokuserat på samarbete mellan tre spelare utan särskilt mycket av en berättelse?

Kanske?

Ett stressigt och ofokuserat ”Elden Ring”

För den som bryr sig om berättelsen i ”Elden Ring” är det första varningstecknet att ”Elden Ring Nightreign” utspelar sig i ett alternativt förflutet – och påverkar alltså inte originalet överhuvudtaget. ”Game of Thrones”-författaren George R.R. Martin har dessutom inte varit inblandad den här gången.

Här handlar det om att stoppa nattens härskare, som förstört landet och fyllt det med olika hemskheter.

Upplägget går ut på att du och två andra äventyrarna som valt en av flera unika klasser skickas ut i en mindre öppen karta. Där gäller det att döda fiender för att gå upp i nivå och hitta bättre utrustning, innan en barriär runt världen har krympt och det är dags att möta en boss. Efter två dagar och tre nätter är det dags för en slutboss.

Det blir någon sorts battle royale med fokus på samarbete, som är ganska skoj. ”Nighreign” är som en väldigt nerbantad eller komprimerad version av ”Elden Ring”, där allt går väldigt snabbt och striderna står i centrum. Din karaktär kan vägghoppa över höga klippor och springa fort utan att behöva vila – full fart framåt-style.

Det tar verkligen några matcher innan jag kommer in i loopen, då det kan bli väldigt rörigt och stressigt. Det blir mest att man följer efter den spelare som verkar ha mest koll i hopp om att man ska överleva nästa strid och förhoppningsvis komma vidare med livet i behåll och ny utrustning.

Jag förstår att ”Elden Ring Nightreign” inte är ett vanligt From Software-spel, men det känns mest som en cashgrab för att håva in mer pengar på ”Elden Ring”, när det lika gärna hade kunnat vara en ny franchise.

En skoj men själlös spelupplevelse

Jag spelar inte bara From Software-spel för striderna och utmaningen, utan även för att få utforska en spännande värld och långsamt nysta ihop de ofta djupa berättelserna.

Är det vad man är ute efter är ”Elden Ring Nightreign” troligtvis inget för dig. Det är en väldig komprimerad upplevelse jämfört med andra spel som ”Dark Souls” eller ”Elden Ring”, som är ganska skoj i stunden – men i längden känns det mest som något som borde ha varit en expansion till originalet.

Det går att spela ensam, men spelet är onekligen designat för att spelas tillsammans med två andra äventyrare. Att det inte går att bara vara två spelare är även det ett minus, men något som utvecklarna håller på att kika på.

”Elden Ring Nightreign” är inte uselt (nej, en tvåa i betyg betyder faktiskt inte ”dåligt”). Det är däremot rörigt, lite för stressigt och en blek kopia av vad From Software annars brukar syssla med.

YouTube video

”Elden Ring Nightreign”

Genre: Äventyr, rollspel
Plattform: 
PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Fromsoftware
Utgivare: 
Bandai Namco Entertainment
Släpps: 
Ute nu

Läs också: Recension: ”Elden Ring” är en makalös spelupplevelse

Läs också: Bekräftat: Alex Garland gör film av 2022 års bästa tv-spel

Läs mera