Recension

MovieZine

23 mars 2020 | 15:00

Recension: "DOOM Eternal" är själva definitionen av explosiv action

"DOOM Eternal" bjuder på enastående action, köttiga dödsanimationer och ett sjuhelvetes högt tempo. Det här är vad "DOOM" alltid har strävat efter att vara.
Få spel är så klassiska som actionspelet "DOOM" från början av 1990-talet. Att få springa runt i en 3D-värld och skjuta ihjäl demoner var något av det häftigaste man hade sett. Sedan början av 2000-talet har spelserien legat lite i skymundan, men under 2016 fick vi en fantastisk reboot i form av actionspelet "DOOM". Nu är dess uppföljare, "DOOM Eternal", här och allt jag kan säga är: spänn fast dig!

6df94ad738edf674af907012c019b24f r3rtvcesrurwzegqyqbbx7

Jorden är under attack

"DOOM Eternal" inleds med att vår sköna hemplanet har blivit invaderad av demoner och hemskheter från helvetet. Istället för att strida på Mars som vi gjorde i föregångaren så utspelas den avgörande striden mellan människor och demoner nu på Jorden istället. Självklart får vi spela som mänsklighetens sista hopp: den tystlåtne och stenhårde Doom Slayer.

Storyn har aldrig riktigt varit "DOOM"-seriens starka sida, men i "Eternal" får vi mer av den varan än vi någonsin fått förut. Till en början var jag orolig för att känslan som har funnits i de tidigare spelen skulle bli påverkad av alla filmsekvenser och dialog mellan karaktärerna, men det hålls på en bra nivå och blir aldrig för långdraget eller tar dig ur den klassiska "DOOM"-känslan. På det hela känns narrativet passande och motiverar dig till att fortsätta för att se hur det ska gå. Men det är ju "DOOM" vi pratar om, och varken du eller jag är egentligen här för storyn.

08857d8bac45a7c6df518728561c2bef doom eternal 3

Strider som imponerar

Som Doom Slayer kommer du stöta på horder av helvetets fulaste, äckligaste och rysligaste varelser. Allt från zombies till bevingade skelett till stora demoner. Varje fiende har ett eget attackmönster och sina unika styrkor och svagheter som du kan vända till din fördel. Striderna utkämpas ofta i arenaliknande områden där du har full tillgång till att hoppa både vertikalt och horisontellt fram och tillbaka för att undvika att ta skada. Men ta skada kommer du definitivt göra, för det är aldrig bara en fiende du slåss mot, det är dussintals och de ger dig aldrig något andrum för att återhämta hälsa eller ammunition.

Nyckeln till att överleva är att alltid röra på dig och aldrig stå still. Jag spelade på normal svårighetsgrad och märkte att om jag bara för några sekunder inte fokuserade helt under striderna så dog jag på bara några få sekunder. Men du kan inte heller bara springa runt i en ring, utan du måste pejla av vilka typer av fiender du möter och tänka ut strategier på vilka du ska plocka först och vilka som du kan ta senare. Och det är just det här som jag tycker att "DOOM Eternal" gör så bra. Tack vare detta stridsupplägg blir varje strid en unik fajt där du behöver tänka ut nya strategier under tiden du spelar. Ibland kan det bli frustrerande när man dör gång på gång, men när du till slut kommer på en bra strategi och klarar det så pumpar adrenalinet på rejält.

När det kommer till vapen så finns här allt du någonsin kunnat tänka dig. Hagelgevär, plasmakanoner, eldkastare och granater är bara några av den stora vapenarsenalen. En grymt bra aspekt med alla vapen är att det går att uppgradera dem så att de kan få fler förmågar och få förbättra redan existerande funktioner. Dessa uppgraderingsmöjligheter gör att man gärna utforskar alla spelets områden lite extra noga bara för att kunna hitta eventuella resurser som kan användas till att fläska på dina vapen ytterligare.

Deffc04a309c7d08bb06e4edbbe362a2 qljalyi

Blod, blod och ännu mer blod

Vi har sett mängder av blodiga spel genom åren men "DOOM Eternal" är på en helt egen nivå. När du har ihjäl fiende efter fiende sprutar blod åt alla håll och kanter, och skjuter du en salva med bly på en fiende så slits köttstycken av från kroppen som om det vore toalettpapper. Det här är med andra ord inget spel för den lättäcklade, men för oss andra är det helt fantastiskt tillfredställande att se att ens attacker faktiskt gör ordentlig skada på fienderna.

När en fiende har tagit tillräckligt med skada och är nära att dö så börjar den blinka blågult, vilket indikerar att du kan genomföra en så kallad "glory kill" som gör att du avrättar fienden på ett brutalt sätt, men det viktigaste är att du då återfår massvis av hälsa och ammunition. Spelet bygger hårt på användandet av glory kills och om du inte utnyttjar det så kommer du stå där utan ammo och hälsa ganska fort. Det är här som en av nackdelarna med spelet uppenbarar sig. Tyvärr tycker jag att ammunitionen tar slut lite för fort och det blir ofta att du måste springa runt med tomma magasin och leta efter en svag fiende som du kan genomföra en glory kill på. Jag gillar verkligen konceptet med glory kills, men i vissa fall kan det bli frustrerande att ständigt använda det bara för att återfå ammunition.

B5ed9ae11bde4ae702d15b9e66c8639c 11

Sinnesjukt bra tempo

"DOOM Eternal" lyckades hålla mig engagerad genom hela spelet och en stor anledning till det anser jag är att tempot är grymt skickligt avvägt. När du börjar ledsna på en viss typ av miljö så kommer du ofta till ett annat område som skiljer sig rejält från föregående plats. Ibland måste du hoppa mellan plattformar och lösa pussel för att ta dig fram och spelet lägger ofta till nya element som hela tiden gör att det känns frächt och underhållande.

Som kronan på verket så är spelet både grafiskt och tekniskt top notch. Det flyter på i silkeslen bilduppdatering och lyckas hänga med trots allt kaotiskt som händer på skärmen. Laddningstiderna är snabba och även ljudet samt musiken imponerar starkt. Det här är verkligen en actionfest av actionfans för actionfans. Om du känner att dagens actionspel är för långsamma, för mesiga och allmänt för censurerade så kommer du inte bli besviken av "DOOM Eternal". Det här är en kavalkad av kött och blod som är på tok för underhållande för att inte delta i.

"DOOM Eternal"
Genre: Action
Utvecklare: Id Software