Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

28 november 2021 | 15:00

Peter Stormare om ofattbara dödsskjutningen på inspelningsplatsen

MovieZine snackar med Peter Stormare inför premiären av nya tv-serien "The Box" hos Viaplay, men får även en lång kommentar kring tragiska dödsskjutningen.
Peter Stormare är just nu Sverigeaktuell med den nya Viaplay-serien "The Box", tillsammans med Alexander Karim ("Advokaten") och Anna Friel ("Marcella"). Serien är ett psykologisk kriminaldrama med övernaturliga inslag, skapad av showrunnern Adi Hasak ("Shades of Blue"), och utspelar sig helt och hållet på en amerikansk polisstation... men spelades in i Stockholm.
 
MovieZine fick inför premiären chansen att snacka med den alltid lika ärliga och pratsamma skådespelaren, som säger vad han tycker och inte verkar linda in sina sanningar i några slags filter. Under vårt samtal får vi exempelvis en lång redogörelse kring hur otroligt ofattbara händelserna kring Alec Baldwin och dödsskjutningen, under en filminspelning nyligen faktiskt är.
 
Men först får vi givetvis även höra om den nya tv-serien "The Box", vilken Stormare själv beskriver som symfonisk punkpop med operasångare... med andra ord något jävligt kul som förhoppningsvis kommer att stå ut i mängden. Han har däremot inte sett den färdiga produktionen ännu. 
 
 
Innan vi börjar kan jag ju passa på att nämna att jag hann se färdigt hela serien igår - så vi kan snacka fritt om allt. 
 
- Och du fatta allting? För det tror jag inte att vi skådespelare gjorde, haha! 
 
Jag kan förstå att det inte var helt lätt att pussla ihop hela handlingen själv, särskilt eftersom ni inte spelade in den i kronologisk ordning! 
 
- Jag har inte hunnit se något av serien än själv. Men vi visste ju hela ramverket till handlingen, det var jävligt kul att spela in den i alla fall. Det var som att vi satte ihop en orkester som spelade symfonisk punkpop med operasångare. Det är så mycket för oss också att ta in, men det är jävligt kul att göra någonting sånt här som är lite "off the wall".
 
- Jag tänker på typ "Twin Peaks". När David Lynch försökte pitcha det och fick ja från ABC och sedan fick han nej, han fick inte fortsätta efter att man hade spelat in något avsnitt... för att det var "så jävla vridet och korkat" så att det skulle ju inte kunna fungera. Men till slut, genom lite övertalning så fick man åtminstone slutföra den första säsongen - och sedan är det ju historia. Samma sak hände med "Arkiv X".
 
- Nu vet jag ju inte om man kan jämföra kvaliteten med "The Box", eftersom jag inte sett den färdiga serien själv än, men det är kul som aktör att få vara med om ett projekt som inte bara är ett mekaniskt piano. Som inte bara är "Blinka lilla stjärna" utan snarare "Blinka lilla stjärna" med punksymfonisk barockmusik, haha. 
 

"Kommer att vara ett alternativ till all skit som finns"

 
Peter Stormare som Jedidiah Brag i "The Box"
 
Är det också så du brukar resonera när du väljer dina roller? Jag kan tänka mig att det dyker upp en hel del förslag. 
 
- Ja, det är alltid roligt att göra det som eggar ens fantasi och kreativitet. För ibland är det ju bara att man vet exakt... när du har sett halva filmen så vet du hur den kommer att sluta. Ibland behöver man bara se 20 minuter och så vet man att "jaha, jag vet historien och det här och här kommer att hända". Som aktör är det samma sak. Man läser något nytt projekt och somnar på sidan 22. För man vet exakt vad som kommer, suckar och tänker "nej, inte samma jävla soppa igen".
 
- Så när jag träffade Adi Hasak [skaparen] i L.A. och han gärna ville ha mig med, så förstod jag inte så mycket av det han berättade. Men han berättade att min karaktär byggde på en kamrat till honom. Han är ju israel och varit med i krig och har mycket hemska saker som han har sett och varit med om. Vissa saker som han inte ens vill eller kan berätta om, eftersom han sett så mycket död och förintelse. 
 
Alexander Karim och Anna Friel i "The Box".
 
- Han sade att det var som en dröm för honom att få komma till Sverige och Viaplay, där han fick skriva om det mörker han har i sig. Det befriade honom att få skriva om det mörka och alla konstigheter han har varit med om, så han berättade att det är det här han vill göra - men att ingen vill göra det i USA. Inget bolag vill testa den här typen av grejer. 
 
- Det är ändå jävligt vågat av Viaplay att göra något på engelska som man spelar in på Cirkus i Stockholm, under pandemin dessutom. Det är kul att vara med om något... som kanske inte kommer göra film- och tv-historia, men i alla fall så kommer det att vara ett alternativ till all skit som finns. Jag menar både Netflix, Disney+ och alla tjänster som finns... det är så mycket dussinvaror som kommer. 
 

"Du får aldrig sikta vapnet mot en person"

 
Inspelningsplatsen för "Rust", där en olycka med en rekvisitapistol resulterade i filmfotografen Halyna Hutchins död.
 
Jag ville också passa på att fråga dig om den tragiska händelsen på en inspelningsplats i USA, där Alec Baldwin avfyrade en pistol som råkade döda filmfotografen. Jag såg hur du reagerade lite kort kring det i sociala medier, men det kändes som att du med all din erfarenhet av produktioner som involverat vapen hade mer att säga här. Kan du förstå vad som hände baserat på egna upplevelser eller är det bara helt ofattbart att något sådant kunde hända under en filminspelning igen?
 
- För mig är det helt ofattbart. Det finns gyllene regler. Jag har haft hundratals jävla vapen och skjutit och haft mig med. Ibland med lösa skott, men på senare år så använder man knappt ens det - utan det målas in efteråt istället. Det är visserligen alltid bra att ha ett tungt vapen i handen, så det inte bara är en gummiattrapp liksom. För det syns ju också när det är närbilder att det är en riktigt pistol, så just det får väl inte försvinna. 
 
- Men det finns fortfarande en gyllene regel; nämligen att du får aldrig sikta vapnet mot en person. Även med en gummiattrapp som du repeterar med, så får du aldrig rikta den mot en person. Vid en filminspelning, om jag skjuter så klipper man ju sedan till den som blir skjuten - och han kan ju stå hundra meter bort. Så att man riktar en pistol mot en levande människa som sitter på en dolly... jag fattar inte ens hur det är möjligt. 
 
- För man siktar alltid på sidan om, eftersom man vet att det ska klippas till en annan bild. Och får du en pistol så kollar du givetvis alltid den. Speciellt om det är en repetition, då brukar du bara använda fingrarna och låtsas att du håller i en pistol. Ibland har man en metallpistol, som inte har magasin eller något sånt - men man får ändå inte hålla fingret på avtryckaren utan ska hålla det utanför mot skyddet. 
 

"Jag kan inte snacka skit om honom"

 
Alec Baldwin efter den tragiska händelsen under inspelningen av "Rust".
 
- Om jag gör det så tittar jag ju alltid så att det inte finns något magasin i och knäpper några gånger vid sidan av. Tomt, okej. Men man skjuter ju aldrig. Utan på en repetition så vill man kanske ha metallen för att se hur ljuset ska falla. Oftast om man ska skjuta med lös ammunition mot en kamera eller på sidan av en kamera, så dels är man väldigt rädd om kameran och lägger in den bakom skyddsutrustning eftersom man inte vill förstöra den. Och så säger man "Action, 3, 2,1..." och då sitter ju alla fem meter bort bakom plexiglas och kollar i en monitor. Om det är en dolly som ska åka fram och tillbaka, så har den som sitter där skyddsutrustning på sig, hjälm och så vidare.
 
- Det här hänt att jag har fått något fragment, långt ifrån på mig. En gång hände det att jag fick något på mig som jag började blöda av och tänkte mest att det var tur att jag inte fick det i öget... för jag stod ändå ganska långt ifrån. Det var något litet krutstänk bara, för det är ju ingen kula i utan lite krut som ska ryka så man får en flamma. Idag sitter det ju däremot 19 och 20-åringar och bara ritar in en flamma, för det är svårt att fånga den även digitalt på film. Nu målar man bara in allt istället. 
 
- För mig är det helt ofattbart. Jag kan inte ens tänka mig hur det kan ha gått till. Det är väldigt tragiskt. Att ha skarpa skott... jag fattar det inte alls. Och att han inte kollar sin egen revolver. Jag kan inte snacka skit om honom. Men om jag var regissören och sade åt honom att "rikta den där mot din egen tinning och tryck av"... då skulle han nog ha kollat den ganska noga. Det tror jag. Nej, för mig är det totalt... jag fattar ingenting.
 
Se trailern till "The Box" med Peter Stormare:
 
 
Hela den första säsongen av "The Box" finns nu att streama hos Viaplay. Den första säsongen består av totalt sju avsnitt.
 

Läs också: Alec Baldwin om tragiska dödsskjutningen: "Hon var min vän"

 
Kommer du att ge "The Box" en chans? Vad tycker du om Stormares tankar kring dödsskjutningen? Kommentera gärna nedan!
| 28 november 2021 15:00 |