Krönika

Skribent

Jonatan Blomberg

23 juli 2022 | 12:30

Oviss framtid för tv-branschen om "Sagan om ringen: Maktens ringar" floppar

Under hösten kommer "Sagan om ringen: Maktens ringar" och "House of the Dragon" gå upp mot varandra, i två streamingtjänsters påkostade jakt på nästa succé.
Det är väl ingen som har missat att hösten 2022 kommer att bjuda på två av tv-branschens mest påkostade tv-serier någonsin? "Maktens ringar" med en budget som sägs landa på någonstans mellan 465 miljoner till 1 miljard dollar för den första säsongen, lite beroende på hur man räknar och tar hänsyn till att bara rättigheterna till Tolkiens-karaktärernas namn landade på 250 miljoner dollar.
 
Man har dessutom mer eller mindre redan bestämt sig för att göra fem säsonger av prequelserien som utspelar sig en sisådär 2000 år före "Sagan om ringen"-filmerna... eftersom annars återgår rättigheterna man betalade kopiösa mängder för tillbaka till Tolkiens arvingar.  Eller något åt det hållet i alla fall. 
 
För 15 år sedan hade ingen ens kunnat drömma om att en tv-serie från en streamingtjänst, som inte släpper avsnitten på "vanlig tv" och finansierades genom reklam, skulle våga hosta upp den typen av pengar som budget för ett påkostat projekt. Man hade visserligen testat med "Rome" och rönt vissa framgångar och hyllningar med "Band of Brothers", men det var fortfarande inte något som ansågs vara värt i längden att spendera miljontals dollar per avsnitt på.
 

Det gick plötsligt att tjäna stora pengar på påkostade projekt

 
"Game of Thrones" banade vägen för det stora streamingkriget.
 
Vändningen för tv-branschen och framför allt den påkostade delen av den kom efter de enorma framgångarna för HBO:s "Game of Thrones". Ett vågat projekt, som tack vare Peter Jacksons framgångar med "Sagan om ringen"-filmerna antydde att det fanns en chans att nå ut till många människor även med fantasyberättelser... vilket innan "Game of Thrones" och "Sagan om ringen" visserligen hade fungerat bra i bokform men mer eller mindre aldrig accepterats som finkultur eller något "vuxna människor" kunde tänkas betala för på bio eller skaffa betal-tv för där hemma.
 
2010 släpptes den första säsongen av "Game of Thrones", 2013 tågade Netflix in med vad som verkade vara bottenlösa plånböcker till varje litet projekt man gav grönt ljus till... och man stoltserade med hur många miljarder dollar per år som skulle gå till att producera nya originalserier och originalfilmer till streamingtjänsten. HBO:s "Game of Thrones" växte för varje säsong, det gick att åka på turistresor och besöka de påkostade inspelningsplatserna, du kunde köpa leksaker, prydnader, alkohol och lakan med "Game of Thrones"-aktiga tryck på. Plötsligt hade man insett att inte nog med att miljontals människor var villiga att betala för HBO, det fanns gott om pengar att tjäna på annan aktivitet och försäljning mellan säsongerna också. 
 
Nu skulle alla större studios och företag ge sig in i streamingkriget. HBO, Netflix, Amazon, Disney, Apple, Paramount och till och med YouTube och Facebook producerade under ett tag alla samtidigt påkostade originalserier. Medan YouTube (Premium) och Facebook (Watch) snabbt kom på bättre tankar och omfamnade reality och nyhetsklipp, så har det fram tills början av 2022 tuffat på ganska så bra för de allra flesta streamingtjänsterna. Om vi inte pratar om Quibi som lanserades mitt under pandemin och snabbt försvann igen när pengarna sinade. 
 

Är det nu tv-bubblan slutligen kommer att spricka?

 
"House of the Dragon" kommer till HBO Max under augusti.
 
För snart ett år sedan skrev jag en artikel om 10 påkostade tv-serier som var på gång inom det kommande året. Alla har inte haft premiär ännu, men vi har hunnit plöja igenom serier som "Foundation", "The Wheel of Time", "Halo", "The Book of Boba Fett", "Hawkeye" och kommer inom en dryg månad att få ta del av "The Sandman" (5 aug, Netflix), "Andor" (31 aug, Disney+), "House of the Dragon" (22 aug, HBO Max) och "Sagan om ringen: Maktens ringar" (2 sep, Prime Video). Apple TV+ håller fortfarande på att fila på sin "Masters of the Air"-serie, som likt föregångaren "Band of Brothers" sägs ha en astronomiskt hög budget också. 
 
Med handen på hjärtat nu. Hur många är vi som verkligen ser fram emot en andra säsong av "The Wheel of Time", "Halo" eller "Foundation"? Och nu menar jag på den där typen av nivå av efterlängtan som "Game of Thrones" kunde stoltsera med mellan sina säsonger, vilket är vad alla dessa streamingtjänster hoppas att man ska lyckas uppnå med sina största satsningar. Personligen kommer jag nog bara fortsätta titta på "Foundation" av dessa tre exempel. Men med långt ifrån samma pepp som jag hade inför den första säsongen.
 
Samtidigt är vi nog många nu som ändå känner viss pepp inför premiärerna av "House of the Dragon" och "Sagan om ringen: Maktens ringar". Jag går in med relativt höga förväntningar, eftersom jag tycker att det finns mycket som talar för båda dessa påkostade serier.
 
Vad jag är peppad på får nog däremot ta upp en helt annan artikel. För den här handlar snarare om vad jag börjar bli allt mer orolig för. Nämligen att Netflix haft sitt mest kämpiga år sedan man påbörjade sin streamingsatsning... och jag har redan skrivit långt om hur Netflix har gått och blivit framtidens gammel-tv. Kort och gott så ska man i alla fall vara mer försiktig med hur man spenderar sina pengar, få folk som snyltar på andras inlogg att börja betala och även lansera en reklamfinanserad modell (något som snart även kommer till Disney+).
 
Kommer "Sagan om ringen: Maktens ringar" kunna bli "nästa Game of Thrones" eller inte?
 
WarnerMedia, som ligger bakom HBO Max, har sålts och håller på att slås ihop med Discovery - under det nya namnet "Warner Bros. Discovery". Där den nya ledningen redan har skrotat ett helt gäng påkostade projekt som gamla WarnerMedia/HBO Max hade på gång. Samtidigt som man meddelar att man ska sluta producera lokalt innehåll i Norden och övriga Europa (förutom Spanien, som funkar bra för den spansktalande delen av de amerikanska tittarna).
 
Man verkar ha insett att det inte går att driva företag genom att fortsätta låna pengar för att finansera gigantiska projekt som kanske blir tillräckligt stora och lyckade för att man ska få tillbaka det man har betalat. 
 
Prime Video gav sig in i Tolkiens fantasyvärld kort efter att Amazons VD gav sina chefer i uppdrag att "hitta nästa Game of Thrones"... och hjälpte sedan själv till att förhandla fram det enorma avtalet med rättigheterna som man fick pynta 250 miljoner dollar för. Uppenbarligen med en förhoppning om att det här ska få Prime Video att slå igenom ordentligt globalt, samtidigt som samma nya prenumeranter troligtvis ska inse att man i samma veva har fått fri frakt på allt man köper via Amazons hemsida.  
 
Men vad tusan kommer egentligen att hända med tv-branschen om både "House of the Dragon" och "Sagan om ringen: Maktens ringar" bara lyckas locka oss som har en viss förkärlek till fantasyberättelser?
 
Om resten av tittarna uteblir på grund av att det finns så många streamingtjänster och andra tv-serier man fortfarande inte har hunnit se ikapp. Eller om det bara är en miljonpublik under seriernas tre första avsnitt... för att vi alla sedan kollektivt inser att det inte blev så bra som vi hoppats på och att intresset sedan avtar.
 
Kommer streamingtjänsterna verkligen fortsätta våga satsa stort eller kommer allt fler att få göra Quibi sällskap, utan pengar och nedlagda?
 
 
Vad tror du kommer att hända om höstens största tv-produktioner floppar? Kommentera gärna nedan!
| 23 juli 2022 12:30 |