Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

8 januari 2023 | 19:45

Nicolas Winding Refn: ”Jag fick skapa min egna superhjälte”

MovieZine möter regissören bakom miniserien ”Copenhagen Cowboy”, som slår tillbaka mot fake news och hyllar streamingerans möjligheter.
Danske regissören Nicolas Winding Refn slog igenom under 90-talet med ”Pusher”-filmerna. Efter en framgångsrik vända i Hollywood som bland annat gav oss den moderna kultfilmen ”Drive” är han nu tillbaka på hemmaplan för att utforska Danmarks undre värld. Biofilmerna verkar Refn ha övergivit till förmån för en friare streaming erbjuder. Häromdagen släpptes ”Copenhagen Cowboy”, en miniserie i sex delar som följer en tystlåten men livsfarlig kvinna som hamnat i fel sällskap.
 
Inför seriens premiär på Stockholms filmfestival i höstas fick jag träffa Nicolas Winding Refn för att prata om biofilmens framtid, ”John Wick”, John Hughes och hur det blir med de där superhjältefilmerna som det har ryktats om.
 
Ali Abbasi berättade för mig häromdagen att han fick möjlighet att göra i stort sett vad han ville för Netflix. Men när han föreslog ”Holy Spider” tog de en titt på algoritmerna och såg att ”det här kommer aldrig bli någon streamingsuccé”. Känner du att de gav dig fria händer, eller hade de någon input på hur det skulle bli mer ”Netflix-vänligt”?
 
- Nej, tvärtom. De var otroligt stöttande. Såklart, jobbar man med en studio måste man vara ansvarsfull i det man gör. Det är ett ömsesidigt samarbete. Men när de står bakom en känner man sig enormt trygg. Cheferna var lätta att göra med, men de ställer också vettiga frågor. Man får presentera sin ståndpunkt. Det viktigaste är samarbetet, hur gör vi den bästa möjliga serien? Jag ser fram emot framtida projekt med Netflix.
 
- Titta på vilka filmer som görs idag. Många av filmerna som är arthouse eller som för några år sen skulle ses som independentfilmer, de görs idag av Netflix. I vår värld skulle ”Copenhagen Cowboy” inte bli av utan Netflix. Alfonso Cuaron hade inte gjort ”Roma” utan Netflix. De har ändrat om spelreglerna för branschen och det öppnar i sin tur upp för fler möjligheter.
 
Angela Bundalovic och regissörens dotter Lola Corfixen medverkar i Nicolas Winding Refns nya serie. Foto: Netflix
 
En del tycker att det är en tråkig utveckling, att biograferna bara har de påkostade superhjältefilmerna att locka med, och inte filmer som ”Roma”…
 
- Men verkligheten är den att biobranschen alltid har varit styrd av storfilmerna. Hade det inte varit för Disney hade de flesta biografer inte funnits. De stora mainstream-filmerna från Hollywood har alltid varit vad som drar in biointäkter. Så funkar branschen. Det som är bra är att det finns streamingtjänster som skapar content. Det är upp till oss att vara smarta och göra något bra av det.
 
Det märks verkligen att fler filmskapare får fler möjligheter tack vare streaming. Men du sa själv för några år sen att ”biografen är död”. Och nu har du gjort två streamingserier på raken. Är det fortfarande din åsikt?
 
- Såklart är biografen död. Men det betyder inte att den har försvunnit. Den är bara inte längre det som främst lockar de yngre. När jag insåg det förstod jag att saker och ting kommer att förändras. Men i vår bransch förlitar sig alla på samma gamla ekosystem. Pandemin skyndade på en förändring. I slutändan är bra content det viktigaste. Om folk ser det på bio eller på sina mobiltelefoner, det är deras personliga val.
 
- Min åsikt? Jag älskar att gå på bio. Jag går fortfarande på bio. Men biografen förändras. Allting utvecklas. Titta på min dotter Lola, hennes jämnåriga dras till ett annat format. Och ovanpå det finns sociala medier som är ytterligare en utveckling av visuella narrativ och visuellt content. Återigen, det skapar bara nya möjligheter.
 
Så du ser hoppfullt på filmens framtid?
 
- Det måste man, och varför inte? Filmindustrin har gått igenom så många förändringar under de senaste hundra åren. Jag tror inte att biografen kommer försvinna. Den är bara en del av ett ekosystem nu, den är inte den enda platsen för att se på film.
 
Farliga typer i Köpenhamns kriminella värld.
 
När man ser på ”Copenhagen Cowboy” och dina senare filmer och serier har du verkligen hittat en egen stil, vilket jag älskar. Det är poetiskt, våldsamt, och hypnotiskt vackert. Det är inte som någon ”John Wick”-film, du gör något väldigt unikt för dig. Hur beskriver du själv din visuella stil?
 
- Fast jag älskar ”John Wick”! Jag gillar alla tre filmerna och ser fram emot den fjärde i år. Men jag kan inte beskriva min egna stil. Jag har ingen åsikt om mig själv. Det överlåter jag till folk som dig.
 
Genom åren har du varit kopplad till olika projekt som ”Barbarella”, ”Maniac Cop”, till och med ”Wonder Woman” och ”Batgirl”. Är de helt döda eller finns det något där som du kan tänka dig att återbesöka?
 
- Jag tycker inte du ska tro allt du läser på nätet, skrattar Refn.
 
Så ingen sanning i det?
 
- Nej. Internet är som en öppet fält där du säger något och folk omvandlar det till fakta. Fake news… Jag gillar bara att göra det jag gillar att göra. Och så länge jag får göra det jag vill på mitt sätt, så är det allt jag bryr mig om.
 
I någon intervju har du berättat att du varit kopplad till en James Bond-film…?
 
- Det där får nog också klassas som fake news.
 
Miu är tystlåten men livsfarlig.
 
En del har jämfört huvudpersonen i ”Copenhagen Cowboy” med en superhjälte. Hade du velat göra något i den genren?
 
- Jag har precis gjort det. Så jag kan bocka av det. Men i det här fallet fick jag skapa min egna superhjälte vilket för mig är mycket mer tillfredsställande.
 
Så om Marvel eller DC ringde med ett erbjudande, skulle du överväga det?
 
- Det är en intressant fråga, för det berör vad vi pratade om i början om filmbranschens tillstånd. Superhjältefilmer är vad som driver branschen just nu. Det är ironiskt… Skulle jag vilja göra något i den genren? Jag vet inte om jag är rätt person för det. När man gör film i den kategorin är det som att göra en väldigt påkostad reklamfilm för ett varumärke vars enda syfte är att maximera vinsten.
 
- Jag tycker det är roligare att skapa mina egna hjältar än att arbeta efter någon annans restriktioner. Därmed sagt, om rätt projekt dyker upp - toppen! Men ibland är det roligare att fantisera än att faktiskt göra det.
 
Surprise! "Födelsedagen" är Nicolas Winding Refns favoritfilm.
 
Det är alltid intressant att höra om filmskapares egna favoritfilmer och regissörer. Vad tänker du på om jag frågar om den perfekta filmen?
 
- Jag får nog säga sociala medier. Jag spenderar mycket tid på sociala medier och tycker det är underhållande. Men filmer är fortfarande otroliga. Jag vet inte… Jag gillar all slags film.
 
- Jag älskar ”Sixteen Candles” av John Hughes. Den gjorde stort intryck på mig när jag var ung. Den hade en väldigt poetisk och naiv idé om hur det var att vara ung och kär. Fantastisk musik. Hughes var en underskattad regissör. Hans porträtt av amerikanska tonåringar är unikt, och han har inspirerat många filmer sen dess, men har aldrig fått den uppskattning jag tycker att han förtjänar. En riktig enmansarmé: han skrev, regisserade och producerade sina egna filmer.
 
- Och ser man på hans samlade verk är det väldigt ikoniska 80-talsfilmer allihop. Det är intressant med filmskapare som kommer från ett kommersiellt medium som Hollywood men ändå lyckas förmedla sin unika vision.
 
Du nämnde ”John Wick” tidigare - är hämndfilmer något som du specifikt dras till?
 
- Hämnd är ett bra tema för att stimulera hjärnan. Det är något vi alla kan relatera till, därför funkar de alltid. Och Keanu Reeves är kungen. Jävlas man med hans hund eller bil eller whatever… Då slår han tillbaka.
 
"Copenhagen Cowboy" streamar nu på Netflix.
| 8 januari 2023 19:45 |