Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

20 juli 2022 | 16:15

Reklampauserna hos Netflix ska bli "bättre" än på vanlig tv

Det påstår man åtminstone att tanken är... på sikt. Men redan nästa år börjar man rulla ut en ny billigare prenumerationsnivå som inkluderar reklam.
Vi rapporterade redan igår att Netflix meddelat att man tappat ytterligare en miljon kunder under det senaste kvartalet. Vilket visserligen var en miljon färre än man hade förväntat sig. En rimlig förklaring på det handlar nog mycket om att man valde att dela upp den fjärde säsongen av "Stranger Things" på två delar, där den andra delen landade på nästa kvartal.
 
Men företaget har fortfarande planer på hur man ska lyckas öka lönsamheten, nu när det uppenbarligen blivit svårare att få in fler kunder till tjänsten.
 
I sin kvartalsrapport går Netflix in mer i detalj på vad man har för planer kring sin lansering av reklam på streamingtjänsten:
 
- Vi kommer troligtvis att börja med en handfull marknader där spendering på annonser och marknadsföring är stor. Som med de flesta av våra nya initiativ, så är vår tanke att lansera, lyssna och lära, för att sedan snabbt förbättra vår tjänst. Så, vårt arbete med reklam inom ett par år kommer troligtvis se ganska annorlunda ut än vad det kommer att göra dag ett.
 
- Över tid är vår förhoppning att skapa en bättre-än-linjär-tv-reklam modell, som är mer sömlös och relevant för kunderna och mer effektiv för våra reklampartners. Även fast det kommer att ta lite tid att bygga upp en bas av användare för vår reklamnivå och de annonsintäkter som kommer med det, men på sikt så tror vi att reklam kan möjliggöra en betydande ökning av medlemskap (genom lägre priser) och vinsttillväxt (genom annonsintäkter), skriver Netflix i kvartalsrapporten.
 
Netflix bekräftar även att tanken är att börja rulla ut sin nya prenumerationsnivå, som alltså kommer vara billigare på grund av att den inkluderar reklam, någon gång under början av 2023.
 
Tidigare hade man förhoppningar om att få ut reklamnivån redan innan det här årets slut, men det dröjer alltså några månader till. Lanseringen under början av 2023 kommer inte att ske globalt, utan endast på några utvalda marknader - för att man ska hinna finslipa sitt sätt att inkludera reklamen på, innan det rullas ut i alla länder där Netflix finns tillgängligt.
 
Det är i nuläget oklart exakt när vi svenskar kommer att kunna se reklam i Netflix-appen.
 

Dela Netflix-konto med andra hushåll mot en kostnad under 2023

 
 
Man fortsätter även att experimentera vidare med att få sina redan befintliga kunder att betala för extra användare som i nuläget snyltar på andras inlogg. I Chile, Costa Rica och Peru kan man exempelvis sedan i mars betala ungefär 30 kronor extra per månad för att lägga till fler hushåll, vilket också verkar vara på gång för alla marknader någon gång under 2023.
 
Netflix själva säger sig i alla fall vara nöjda med hur detta har gått i Sydamerika. Men här är företaget inte lika tydliga med huruvida lösningen kommer att se likadan ut när/om den faktiskt lanseras globalt. 
 

Läs också: Netflix har officiellt blivit framtidens gammel-tv

 
Vad tycker du om Netflix beslut att satsa på reklam och en ytterligare kostnad för att fler hushåll ska kunna dela på samma konto? Kommentera gärna nedan!
| 20 juli 2022 16:15 |