Något för alla på årets BUFF

11 Mars 2013 | 17:01

Något för alla på årets BUFF

Filmfestivaler har vi rätt gott om i Sverige, från de stora glamourösa i Göteborg och Stockholm till de mindre och temainriktade. Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö, BUFF, är lite av varje.

BUFF är en internationell festival med barn- och ungdomsfilm i alla former, färger och genrer. I år firar den 30-årsjubileum och har sedan starten utvecklats till en av de ledande barnfilmfestivalerna i världen. Men där de stora festivalerna omgärdas av stjärnglans, prestigejakt och en och annan skandal så fokuserar BUFF mest på barns och ungas filmupplevelser.

- BUFF en viktig mötesplats för alla som på ett eller annat sätt arbetar med film, barn och ungdomar, säger Daniel Lundqvist, program- och filmpedagogiskt ansvarig. BUFF har också under många år varit en nationell mötesplats för frågor som rör film- och mediepedagogik.

Och det märks. Utöver de dryga 100 filmer som visas ägnas stor uppmärksamhet åt angelägna frågor som rör produktion, visning och distribution av film för barn och unga. Det ordnas seminarium om film i särskolan, utbildningsdagar för filmpedagoger och andra lärare landet över och på kvällarna kan man mingla med både filmskapare och pedagoger.

Större delen av besökarna är förstås skolklasser från Malmö med omnejd, men allt fler ungdomar och vuxna besöker festivalen på sin fritid - fler och fler upptäcker att många av filmerna rör och berör även människor över18 år. Det är också många Sverigepremiärer under festivalen, vilket Daniel Lundqvist tycker borde locka en ännu större publik.

Svårt för barnfilmen att nå ut

Många av de utländska filmerna saknar dock svensk distribution. I årets utbud är det än så länge fyra stycken som är klara, "Broken", "Eskil och Trinidad", "Arcadia" och "Kauwboy". Festivalen gör sitt bästa för att fler än Malmöskolorna ska kunna ta del av festivalutbudet och drog därför ifjol igång "BUFF på turné", då fyra filmer valdes ut som landets biografer kunde boka in för visning.

Just svensk barnfilm har länge varit synonymt med kvalitet, och under årens lopp har det nästan alltid funnits en barn- eller ungdomsfilm med bland de nominerade till Bästa film på Guldbaggegalan. I år var så icke fallet, men vinnaren av Bästa visuella effekter var filmen Isdraken som tilldelades barnfilmspriset på BUFF i fjol.

Ändå anser Biografcentralen, en organisation som främjar kvalitetsfilmens plats på landets biografer, att film för unga hamnat betänkligt i skymundan i det nya filmavtalet. Tillsammans med BUFF och flera andra parter har de bland annat instiftat priset Årets barnbio, ett pris som delas ut till en "svensk biograf som gjort lovvärda insatser för barn och ungas möjligheter att se kvalitetsfilm".

Daniel, hur upplever du att barnfilm står sig jämfört med vuxenfilm - kvalitetsmässigt, statusmässigt och budgetmässigt?

- Kvalitetsmässigt står den sig rätt bra. Problemet är att nästan inga filmer får svensk distribution och när det väl händer har filmerna svårt att konkurrera med de amerikanska filmer som helt dominerar bioutbudet av film för en ung publik. Vi har dragit igång projektet "BUFF på turné" för att ge fler barn tillgång till ett större, bredare filmutbud. Statusmässigt är det ganska dåligt ställt och det är tydligt att barnfilm nedvärderas. Det sägs att barnkultur är viktigt men varför får den då så lite medialt utrymme? Ett stort problem är också att det finns en massa fördomar om vad film för en ung publik är. Det finns en föreställning om filmer som är gulliga, tillrättalagda, lättsamma och enbart underhållande. Alla som någon gång besökt BUFF vet att det är ett missförstånd. Precis som vuxenfilm kan barn- och ungdomsfilm se ut på massor av olika sätt och innehålla alla genrer. Det viktiga för oss när vi väljer filmerna till vårt program är att det ska vara bra filmer som berättas ur barns eller ungdomars perspektiv. Budgetmässigt är mitt intryck att barnfilmer som regel har mindre pengar att röra sig med, vilket förstås hänger ihop med statusfrågan.

Vilka länder är på frammarsch när det gäller barnfilm och vilka halkar efter?

- I Sverige ser det faktiskt ut som att det äntligen börjar hända lite. BUFF har alltid visat mycket europeisk film och framför allt i norra Europa finns det en stark tradition av att producera barnfilm som tar sin publik på allvar. Norge har varit bra på detta de senaste åren, men just i år har vi faktiskt inte en enda norsk långfilm i vårt program. Nederländerna gör mycket barnfilm men det börjar bli tröttsamt att filmerna är så likriktade. Jag tycker Danmark står fortsatt starka vad gäller att producera bra filmer för en ung publik. USA är väldigt bra på coming-of-age-filmer. För andra året kör vi på BUFF serien "Kids in America" där vi lyfter fram amerikansk independentfilm. Frankrike är just nu duktiga på animerad film. Jag hoppas att vi får se fler filmer från Afrika, Asien och Sydamerika.

Det finns något för alla

Självklart riktar sig mycket av festivalens kringaktiviteter till barn och ungdomar själva.

- För unga filmskapare arrangeras SCREEN med fokus på inspiration och nätverkande, berättar Daniel Lundqvist. Vi jobbar också med ett projekt som heter "BUFF för alla", som handlar om att vi ska ta reda på hur vi kan göra oss tillgängliga för alla barn och ungdomar, oavsett behov och förutsättningar.

Daniel får också avsluta med att presentera sina favoriter ur årets program.

- Det är så många... "Kauwboy" tycker jag är årets bästa barnfilm. Vi visar två väldigt bra italienska filmer: "Pretty Butterflies" och "Me and You", regisserad av Bernardo Bertolucci. "The Deflowering of Eva van End" hoppas jag att många går och ser. Två riktigt starka filmer för gymnasiet och en vuxen publik, som inte kommer att lämna någon oberörd, är "After Lucia" och "It Felt Like Love".

BUFF pågår mellan 11 och 16 mars i Malmö.