Film

Skribent

Alexander Kardelo

11 november 2019 | 22:00

MUBI har kommit till Sverige. Ny streamingtjänst med bara 30 filmer

Det stora streamingkriget har bara börjat. Här är utmanaren som går in i striden med en annan strategi. Vi mötte MUBI-grundaren Efe Çakarel på Stockholms filmfestival.
Varför välja mellan 3000 filmer när du kan få 30?

Less is more, tycker grundaren bakom MUBI, filmtjänsten som erbjuder noga utvalda kvalitetsfilmer. Varje dag tillkommer en ny titel i utbudet samtidigt som en plockas bort. Förbluffande enkelt, och rätt effektivt - det finns alltid något bra att se samtidigt som man slipper bläddra i timmar.

- VD:n på Netflix sa en gång, och jag hittar inte på det här: ”Jag bryr mig inte om vad konsumenten tittar på, så länge de tittar.” Sådan är mentaliteten hos de stora aktörerna. Det är problemet vi försöker lösa.

Efe Çakarel kallar detta för ”Paradox of choice”. Kort sagt, ju fler valmöjligheter desto svårare har vi att välja.

- Lösningen är kurering. MUBI ger dig en ny film om dagen. Det finns alltid 30 filmer att se. Det är som att gå in i videobutiken. Du bryr dig inte om hur många filmer de har i utbudet. Du bryr dig om dem som är utmärkta med ”Personalen rekommenderar”, eller den som killen i kassan tar fram specifikt åt dig. Och vi debatterar länge innan vi väljer ut dagens film.
 
 

Allt fler nischade filmtjänster

 
MUBI är inte på något sätt en nykomling. Tjänsten har funnits i snart 13 år, och är som störst i England. Cineaster har kunnat komma åt den tidigare, men för gemene man är den än så länge okänd. Nu börjar man dock expandera i världen på allvar. I veckan besökte VD:n Stockholm för att presentera den svenska versionen av MUBI på Stockholms filmfestival.

Planen är inte att erbjuda ett alternativ till streamingjättarna, utan ett komplement. När vi går in i ett streamingkrig med allt fler aktörer på marknaden, kommer det bli vanligare att konsumenterna prenumererar på allt fler tjänster, menar Efe Çakarel. Samtidigt väntas ledarna, Amazon och Netflix, att tappa andelar inom de kommande fem åren.

- Vi kommer få se fler nischade prenumerationer. Du kommer fortfarande ha Netflix eller Disney+, men om du verkligen älskar film så kommer du skaffa MUBI. Om du gillar anime, eller asiatiskt drama, så kommer du hitta något annat. Det kommer allt fler specialiserade tjänster.

- De stora grabbarna vet vad som funkar för dem, och det är tv-serier. De satsar stort på det. Netflix har allt färre filmer idag och det märks.
 

Fionn Whitehead i "Port Authority" av Danielle Lessovitz.
 

Stort och smalt - och egenproducerat

 
MUBI har idag avtal med bland andra NBCUniversal, Paramount, Sony, Lionsgate och svenska Nonstop Entertainment. I utbudet kan man fånga allt från internationella independentfilmer till klassiker som Monty Pythons ”Meningen med livet” eller Hitchcocks ”Fåglarna”. Framöver står bioaktuella storfilmer som ”Once Upon a Time in Hollywood” och ”Smärta och ära” med på önskelistan.

Dessutom har streamingtjänsten börjat att producera egna filmer. Man jobbar med både etablerade filmskapare som Nicolas Winding Refn, och debutanter. MUBIs första egna långfilm ”Port Authority” hade premiär i Cannes i våras. Çakarel förklarar:

- Det är ett måste i takt med att industrin blir allt mer fragmenterad. Vi kommer till exempel aldrig få visa ”The Favourite”. Inte Netflix heller. Vet du varför? För att Fox, som nu ägs av Disney, aldrig kommer släppa den till en annan tjänst. Om jag vill visa Yorgos Lanthimos nästa film måste jag vara med och producera den.

Prova MUBI gratis i 30 dagar - registrera dig här…
| 11 november 2019 22:00 |