Film

Skribent

Alexander Kardelo

3 juni 2022 | 13:00

"Morbius" får ett andra liv - tack vare engagerade fans

It's Morbin' Time! Daniel Espinosas superhjältefilm är tillbaka på amerikanska biodukar efter fansens envetna meme-kampanj på Twitter.
Vi ska nog inte avskriva "Morbius" riktigt än. Sonys superhjältefilm, som såg ut att floppa på bio under våren och slaktades av de flesta kritiker, har på ett oförklarligt sätt fått nytt blod i venerna - tack vare sociala medier.
 
Sedan filmen släpptes på amerikansk video-on-demand i mitten av maj har den hittat något av ett kultfölje. Dedikerade fans skapar memes som blivit virala i sociala medier, och kampanjar redan för en uppföljare. Och filmbolaget har hört dem.
 
Ett populärt meme skildrar "Morbius" som tidernas mest inkomstbringande film.
 
Idag återvänder ”Morbius” på över 1000 biodukar i USA, något som är oerhört sällsynt för en titel som kom och försvann lika fort. Enligt Comicbook.com har filmen en ruggigt populär Discord-kanal, och de senaste veckorna har Twitter svämmat över av memes med slogans som ”It’s Morbin time!” (tyvärr inte en riktig replik ur filmen). Högst oklart för övrigt om alla som delar och skapar memes verkligen har sett filmen, men den får iallafall positiv uppmärksamhet.
 
Det återstår att se om det räcker för att ge den bespottade Marvel-filmatiseringen lite återupprättelse - och kanske en tvåa så småningom?
 
 
Jared Leto spelar huvudrollen som Dr. Michael Morbius, en briljant men dödssjuk forskare, som i sin jakt på ett botemedel förvandlas till blodtörstig vampyr. Matt Smith spelar hans bäste vän som blir hans ärkefiende. För regin står svenske serietidningsnörden Daniel Espinosa som berättade för MovieZine i våras att han gjort filmen för fansen: 
 
- Jag läser faktiskt jättemycket av vad som skrivs av fansen. Jag läser inte så mycket av vad som skrivs av kritikerna, säger regissören.
 
Här i Sverige släpps ”Morbius” digitalt 30 juni.
| 3 juni 2022 13:00 |