Film

Jakob Åsell

20 augusti 2020 | 15:00

Män dominerar filmkritiken visar ny studie

En filmkritiker är oftast man och vit visar en ny rapport.
Filmkritiken är fortsatt en mansdominerad värld. Det pekar en ny amerikansk studie från San Diego State University på, som årligen analyserar över 4000 filmrecensioner från mer än 380 kritiker inom tryckt media, tv, radio och online-publikationer.

Den senaste studien (“Thumbs Down 2020: Film Critics and Gender, and Why It Matters”) gjordes under första halvåret 2020, strax före utbrottet av Corona-pandemin och nedstängningen av filmindustrin som följde. Studien visar att nästan dubbelt så många recensioner skrevs av manliga recensenter jämfört med kvinnliga som stod för 35% av recensionerna, en ökning med 1% jämfört med 2019, skriver Variety.

Även om ökningen må vara blygsam så pekar utvecklingen på en tydlig förbättring av jämställdheten inom filmkritiken sen studien 2016 då 73% av recensionerna skrevs av män och 27% av kvinnor. Den årliga studien visar även att datan pekar på att filmer med kvinnliga protagonister och filmer som regisserats av kvinnor står för en procentuellt mindre andel av de titlar som män recenserar jämfört med kvinnor.

Forskaren Dr. Martha M. Lauzen säger i ett uttalande att “överrepresentationen av män som filmkritiker i kombination med det faktum att en större andel av deras recensioner fokuserar på berättelser om män och filmer regisserade av män gynnar dessa filmer genom att ge dem större synlighet på den kritiska marknaden. När filmindustrin återuppväcks under de kommande veckorna kommer denna strukturella ojämlikhet att hjälpa till att säkerställa att pre-pandemiska ojämlikheter kommer att förbli på plats i de pandemiska och post-pandemiska miljöerna. ”

Studien fann också att icke-vita recensenter av båda könen fortfarande förblir dramatiskt underrepresenterade i alla delar av branschen. 73 procent av alla manliga filmrecensenter är vita, medan 70 procent av alla kvinnliga recensenter är vita.

Läs även: Kelly Reichardts kritikerhyllade "First Cow" släpps digitalt

| 20 augusti 2020 15:00 |