Film

Skribent

Viktor Jerner

1 juni 2017 | 07:45

Klipp: David Fincher – en mästare på helt sömlösa visuella effekter

Regissören bakom filmer som "Fight Club", "The Social Network" och "Zodiac" vet precis hur man ska balansera det digitala och det praktiska för att få fläckfritt resultat.
I dessa tider av digitalisering och franchise-filmskapande pratas det ofta om hur CGI-tunga sekvenser ökar i rasande takt, vilket många (inklusive undertecknad) tycker är väldigt problematiskt. Väldigt förenklat så kan man sammanfatta det hela med att datorernas ettor och nollor inte riktigt kan återskapa verkligheten eller fotorealism på det vis som en avancerad kameralins kan, inte ens när jobbet ligger i händerna på världens vassaste VFX-konstnärer. 
 
Mästerregissören David Fincher är en person som i allra högsta grad är medveten om det, att CGI alltid är och förblir CGI oavsett hur bra den är, och det använder han till sin fördel. Tack vare sin bakgrund hos George Lucas VFX-bolag Industrial Light & Magic vet han att de bästa visuella effekterna är de som är osynliga, de som inte drar någon uppmärksamhet till sig och som tack vare genomtänkt komposition blir en naturlig del av bildrutans helhet.
 
Notoriskt perfektionistiska Fincher och hans medarbetare är så pass skicklig på det att många av hans största bedrifter på området går helt obemärkt förbi när man ser dem. I klippet nedan går Youtube-användaren Kaptainkristian igenom hans filmografi och analyserar CGI-arbetet, både i stor och liten skala. 
 
 
Det mest fascinerande här tycker jag är faktumet att Fincher med hjälp av sina färdighter på CGI-området ser till att han har fritt fram att filma så många tagningar som han känner för. Som bekant är han en regissör som sällan blir nöjd före tagning 50, och då håller det inte att exempelvis behöva städa upp praktiskt effektblod efter varje tagning av en blodig scen. Därför kör han CGI-blod istället, kapar "reset"-tiden och förblir snabb och effektiv i sitt arbete trots det höga antalet tagningar. Det är av precis samma anledning som gelébjörnarna i "Gone Girl" och Lisbeths skåra i luggen i "The Girl with the Dragon Tattoo" också är digitalt skapade. 
 
Vi får även se prov på en del sekvenser som är helt skapade med hjälp av CGI och även där är Fincher duktig på att med hjälp av ljus och rörelse få effekterna att se så verkliga ut som möjligt. Till och med bitarna från filmer som "Fight Club" och "Panic Room" håller än idag. Ytterligare bevis på att han är en helgjuten mästare på det han gör och en av vår tids största filmskapare, helt enkelt. 
 
Upptäckte du de här effekterna när du såg filmerna eller lyckades Fincher "lura" dig? 
| 1 juni 2017 07:45 |