INTERVJU

Skribent

Anders Eklöf

22 mars 2021 | 21:00

WETA Digital om utmaningarna med "Zack Snyder's Justice League"

MovieZine fick ett samtal med Anders Langland och Simeon Duncombe på WETA Digital, som gjort digitala specialeffekter till "Zack Snyder's Justice League".
Efter att regissören Zack Snyder fick lämna produktionen av "Justice League" av personliga skäl färdigställdes den istället av Joss Whedon, vilket resulterade i den filmen som gick på bio 2017.
 
Efter år av spekulationer och vädjande från fansen har till slut den "riktiga" versionen och Zack Snyders ursprungliga vision blivit verklighet i form av en 4 timmar lång film med ett okonventionellt bildformat. 
 
 
MovieZine fick ett samtal med Anders Langland och Simeon Duncombe på produktionsbolaget WETA Digital, som skapat visuella datoreffekter åt storfilmer som "The Hobbit", "Godzilla vs. Kong", "Alita: Battle Angel" och inte minst de båda versionerna av "Justice League". 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Simeon Duncombe är animation supervisor och Anders Langland visual effects supervisor på WETA. 
 
WETA fick bland annat skapa ungefär 1000 nya scener med visuella effekter som uppnår lite över en timmes speltid och implementera nya utseenden för karaktärerna Steppenwolf och Darkseid. Anders Langland, som inte var med och gjorde 2017-versionen, berättar att den kanske största utmaningen var den långa processen att hitta allt material igen, gå igenom det och se vad som var användbart och inte. Vissa scener hade de kommit en bit på, animationer var i olika delar av processen och helt nya sekvenser behövde skapas.
 
- På många vis hade det faktiskt varit lättare att börja om från början, för då är det ingen frågan om vart man är i processen. Att gå tillbaka till något jag inte var en del av, var ganska utmanande och något jag aldrig gjort tidigare. Det tog upp en hel del tid, men jag tycker vi gjorde det bästa av det vi hade, säger han. 
 
Da5e5099d7aa94d1837dc7fe81f352d8 har shots rm 2150 250.1071
 
Simeon Duncombe som var med redan från början av produktionen av "Justice League", säger att en annan utmaning var att de behövde göra ungefär dubbelt så mycket arbete på hälften så mycket tid. 
 
- Trots utmaningarna var det fantastiskt att få arbeta på den här filmen igen. Att få se sitt arbete som vi redan hade investerat tid återvända efter att ha klippts bort var en härlig känsla. Jag var fullt medveten om vad som tagits bort tidigare, så jag håll tummarna på att vi skulle få en till chans igen. 
 
Karaktären som genomgått den kanske allra största förändringen är skurken Steppenwolf, som nu liknar den ursprungliga visionen mer. 
 
- Hans utseende är så annorlunda med rustningen med olika individuella rörliga plattor, som glänser med många olika färger. Många tagningar var i teorin bara att plocka från 2017-versionen och ersätta Steppenwolf i den, men du behöver ljussätta honom helt annorlunda. Det gäller att försöka flytta bitar och justera saker lite för att få honom att se bäst ut, utan att skilja utseendet helt från tidigare. Det var en intressant kreativ utmaning, säger Anders Langland. 
 
Fb6ac04c7534a0b9444a227d77eaef6e har shots ta 2090 89.1039 20 1
 
De berättar att det var väldigt smidigt att arbeta med Zack Snyder och hans filmteam. Om de kom med förslag på hur en karaktär skulle se ut eller hur en scen skulle utspela sig, var han oftast med på banan direkt. Under scenen när Darkseid anfaller jorden för tusentals år sedan får vi till exempel se Green Lantern bli dödad, vilket var en mycket kortare scen i versionen från 2017. Här plockar dessutom skurken upp hjältens tappade ring efter sitt dåd. 
 
- I den första versionen är det hela inte riktigt någon stor grej, men här gjorde vi scenen lite större. Vi lade till det och Zack älskade det. Många snackar om den här scenen på nätet, vilket är coolt, säger Simeon. 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Simeon, som berättar att VFX supervisor John Des Jardin (eller D.J), vars jobb var att hantera relationerna med Warner Bros under den brokiga produktionen av "Justice League", lyckades skydda animationsteamet från de största problemen som förändringarna medförde. 
 
- Vi är vana vid stora förändringar, men jag tror att de vi stötte på under “Justice League” var större än vad vi tidigare varit med om. I jämförelse hade Snyder Cut väldigt mycket entusiasm kring sig och var en smidigare process. Jag tror att det syns i resultatet och hur den har tagits emot. Det är väldigt ovanligt att få en sån här andra chans, men det var en fantastisk erfarenhet.
 
Hur stort inflytande tror ni att utvecklingen av CGI-effekter har haft på filmbranschen? 
 
Vi är så klart partiska då det är vad som betalar våra huslån, skrattar Anders. Det har dock varit banbrytande för vilka typer av filmer som är möjliga att skapa. Marvel- och DC-filmer skulle inte vara möjliga utan den teknologin som vi har. I slutändan är det dock bara ett verktyg i filmskaparens verktygslåda, som används för att berätta specifika berättelser. De berättelserna som vi är kapabla till att berätta nu är mer omfattande och kan involvera karaktärer och världar som vi aldrig hade kunnat skapa tidigare.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Vad tror du är det vanligaste som folk missförstår när det gäller att skapa datorgrafik? 
 
- Jag tänker att många tror att datorn gör allt jobb, vilket är väldigt långt från sanningen. Det är lite som att säga att det var penseln som målade Mona Lisa. Vi har dock verktyg som gör vissa saker lättare, som en ångra-knapp, som du inte har om du spränger en bil på riktigt. Det krävs en enorm mängd arbete och konstnärskap för att skapa det vi gör. När vi skapar en karaktär måste någon skulptera den, måla och få den att röra på sig. Om du använder rekvisita kan du använda riktig metall för att skapa en robotarm. Med en dator behöver du säga till datorn med programmering hur metall ser ut och beter sig. Vissa saker är enklare, medan annat är mycket svårare. 
 
"Justice League" var från början tänkt som en första film av två, vilket även syns tydligt i den nya versionen som går att se på HBO Nordic. Zack Snyder har även sagt själv att det inte finns några planer på att göra en till. 
 
Vad tänker ni kring att det troligtvis inte blir någon uppföljare? 
 
- Jag vet inte, men jag håller ett öppet sinne för möjligheten. Vi får se hur framgångsrik den blir och hur starka fansens röster är. När vi arbetade med de nya scenerna där Darkseid kommer till jorden med sin arme var vi så klart uppspelta över det möjliga framtida kriget, men vi har ingen aning vad som kommer hända. Jag skulle älska att fortsätta jobba med det här gänget eller en annan "Justice League"-film, säger Simeon Duncombe. 
 
- Vem vet vad som händer i framtiden, men vi är alltid öppna för utmaningen, säger Anders Langland. 
  
 
“Zack Snyder’s Justice League” finns nu att streama på HBO Nordic.
| 22 mars 2021 21:00 |