Film

Skribent

Alexander Kardelo

28 juni 2023 | 08:00

Hollywoods skådespelare i öppet brev: ”Vi är redo att strejka”

Nästa kris i Hollywood kan vara runt hörnet. Skådespelarnas fackförening SAG-AFTRA har till fredag på sig att skriva ett nytt kontrakt med filmstudios.
Hollywoods manusförfattare har nu strejkat i två hela månader, med en lamslagen filmindustri som följd. Snart kan de få sällskap av en rad välkända ansikten.

Även skådespelarna i Hollywood är trötta på sin rådande situation i en bransch som drastiskt förändrats av streaming-explosionen. Precis som manusförfattarna kräver de:

• höjda minimilöner
• residuals (att få ta del av vinsten från streaming)
• skydd mot AI

I ett öppet brev till sin fackförening SAG-AFTRA kräver 300 av medlemmarna att ledningen ställer hårda krav och inte viker sig i sin pågående förhandling med filmstudios och producenter. Fredagens deadline närmar sig - då går nuvarande kontraktet med AMTMP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) ut.

"En strejk är oerhörd svår för så många, och ingen vill ha det. Men vi är beredda att strejka om det krävs (...) Det är inte läge att mötas i mitten. Vi ber er om att kräva alla de förändringar som vi behöver och det skydd vi kräver."

"Vi känner att våra löner, vårt yrke, vår kreativa frihet och makten i vår fackförening har alla underminerats det senaste årtiondet. Vi måste ändra på det", står det att läsa i brevet som Hollywood Reporter tagit del av.

Mer än 300 skådespelare har skrivit på brevet, bland andra Meryl Streep, Ben Stiller, Jennifer Lawrence och Kevin Bacon.

Det nuvarande kontraktet med AMTMP går ut den 30 juni, och om inget har hänt till dess kan alltså 160 000 amerikanska skådespelare gå ut i strejk redan till helgen.
| 28 juni 2023 08:00 |