Film

Skribent

Thomas Linnaeus

24 mars 2023 | 13:00

“Ghost of Tsushima”-filmen lånar teknik från "John Wick"

Efter “John Wick: Chapter 4” jobbar regissören Chad Stahelski med att adaptera “Ghost of Tsushima”. Nu berättar han vad för lärdomar han tar med sig till nya projektet.
“John Wick: Chapter 4” släpptes i dagarna och redan tänker regissören Chad Stahelski på hans kommande projekt. En femte del i “John Wick”-sagan är säkerligen planerad, men först kommer Stahelski att ta sig an filmatiseringen av spelet “Ghost of Tsushima”, som är ett samurajspel från 2020.
 
Fram tills nu har regissören enbart gjort “John Wick”-filmerna, och i en en ny intervju med IGN öppnar Stahelski upp om vilka lärdomar han kommer att med sig från serien till nya “Ghost of Tsushima”:
 
- Med varje “John Wick” försöker vi bygga världen lite större med karaktärerna, kulisserna och ljussättningen.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Ett smakprov av färgerna från nya "John Wick: Chapter 4".
 
Stahelski menar att för varje “John Wick” har tekniken utvecklats, och att teamet förhoppningsvis kan applicera den kunskapen på kommande samurajfilmen:
 
- Det vi har lärt oss under de senaste åren med filmens färgläggning i slutet av produktionen - och vad du kan göra med ny teknik och med nya filmkameror. Det har tillåtit oss att förhoppningsvis ta kameraarbetet till den nivå som “Ghost” förtjänar.
 
Regissören tar upp exempel från “John Wick: Chapter 4”, och berättar hur teamet har jobbat för att kombinera riktiga platser med digitalt arbete för att få färgerna att poppa:
 
- I “Chapter 4” kunde vi öka färgen och färgljuset så långt som det är möjligt. Så det var en stor teknisk bedrift att få dessa färger hålla en jämn nivå, speciellt inne i biosalonger.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Ett fält med blommor i samurajspelet "Ghost of Tsushima".
 
Just “Ghost of Tsushima” prisades för sin färgpalett och i vår recension av spelet skriver Anders Eklöf: “att världen är så pass vacker gör även det mycket för utforskandet. Det går inte många meter mellan att jag stannar upp och tar in de färgglada och detaljrika miljöerna eller drar igång spelets fotoläge. När körsbärsträdens löv och gräset svajar våldsamt i vinden, samtidigt som jag befinner mig i ett detaljerat japanskt tempel är det bara att låta hakan falla till golvet”.
 
Vi håller tummarna för att Chad Stahelski lyckas överföra den magnifika grafiken från originalet till kommande filmatiseringen av “Ghost of Tsushima”.
| 24 mars 2023 13:00 |