Exklusiv intervju

Skribent

Jonatan Blomberg

5 oktober 2021 | 22:15

Alexandra Rapaport om trovärdigheten i nya "Gåsmamman"

MovieZine snackar med Alexandra Rapaport om den nya, galna och alltid lika underhållande "Gåsmamman", som givetvis sedan länge har lämnat verkligheten.
Det blir en och annan intervju i min roll som tv-skribent här på MovieZine. Men jag kan helt ärligt säga att en av de vanligaste frågorna jag själv får svara på (när folk får höra vad jag arbetar med) är; "vet du när nästa "Gåsmamman"-säsongen kommer?". För några riktiga megafans har jag då och då, till och med kunnat rycka fram en av mina tidigare intervjuer med Alexandra Rapaport - och helhjärtat kunnat förklara hur trevlig hon är varje gång vi talas vid. 
 
Vårt samtal den här gången är inte ett undantag till den regeln. Men vad är det egentligen som har gjort att just "Gåsmamman" har gått och blivit en sådan tittarmässig succé? Inför den fjärde säsongen jämförde jag serien med samma typ av underhållning vi får från filmer som "Die Hard" eller "Taken"... otursförföljd action-underhållning när den är som bäst. Förutsatt att du inte tar dig tiden att fundera på om ens en liten gnutta av handlingen faktiskt är trovärdig eller inte... men det har man lyckligtvis inte tid med, eftersom hjärnan har fullt upp med att underhållas.
 
När jag får tag på Sonja, eller jag menar Alexandra, så blir det genast full fart på samtalet - efter att hon ställer mig mot väggen med en egen fråga. Vi skämtar lite efter intervjun om att det hade kunnat bli ett väldigt annorlunda samtal, om hon inte hade hållit med mig om vad jag tycker om trovärdigheten i "Gåsuniversumet"... men lyckligtvis vet gås-gänget precis vad de håller på med och varför folk gillar serien.
 
Här nedan kan du läsa hela vårt samtal, som även för oss in lite kort på "Heder", "Sandhamn" och "Det är något som inte stämmer". 
 
Edvin Ryding, Alexandra Rapaport, Clara Christiansson Drake och Joel Lützow som familjen Ek i "Gåsmamman". Foto: Per Bäckstrand.
 
Innan vi börjar så kan jag passa på att säga att jag har hunnit förhandstitta på hela den kommande säsongen, men det är väl en lite kortare säsong än vanligt - kan man se det som en lite större berättelse uppdelat i två delar kanske?
 
- Oh, jag måste bara börja med att ställa en fråga till dig först då... tyckte du om det eller?
 
Jag har ju alltid sett på "Gåsmamman" som att det är en serie som utspelar sig i någon egen form av verklighet. En svensk slags motsvarighet till "Die Hard" eller "Taken"... om man tänker för mycket på huruvida något är rimligt eller inte så gör man sig själv en otjänst. Men om man bara struntar i det och låter allt skölja över en, så är det väldigt underhållande.
 
- Haha, jag förstår precis! 
 
Det är nästan omänskligt att en och samma person ska kunna ha så mycket otur som Sonja... eller för all del hur många gånger kan Liam Neeson förlora en närstående i "Taken"? Samtidigt görs det inte så mycket av den typen av tv-underhållning här i Sverige. Så, jag brukar alltid gilla att få en underhållande liten verklighetsflykt från diskbänksrealismen - när det finns nya avsnitt av "Gåsmamman". 
 
- Vad kul! För att svara på din första fråga där först; det finns en berättelse och den är uppdelad i två delar, precis som du sade. Vi var inne på att göra en säsong på 16 avsnitt först, men tyckte sedan att det här blev en mycket bättre lösning. 
 
- När det kommer till själva "Gåsmamman" och trovärdigheten, så är den första säsongens handling på en nivå som inte riktigt går att höja eller överträffa utan att helt lämna verkligheten bakom sig. "Gåsmamman" utspelar sig i ett alldeles eget slags universum. "Gåsuniversumet" kallar vi det till och med för under produktionen, precis som att "Sandhamn" också har sitt eget lilla universum... jag menar, hur många kan rimligtvis dö på Sandhamn egentligen liksom? 
 
- Man får lite åka med på resan, om man nu ska och vill det, för att bli underhållen. Skratta, gråta och tycka att det är spännande. Men att börja stämma av serien mot verkligheten går ju inte riktigt, för den har sin egen galna, upphöjda och lite knasiga verklighet. Som jag fullständigt älskar.
 

"En överenskommelse mellan oss och tittarna"

 
Joel Lützow, Alexandra Rapaport och Christian Svensson i "Gåsmamman". Foto: Gustav Danielsson. 
 
Så länge tittarna känner att ni under produktionen vet vad det är ni håller på med och vilken typ av tv-serie det är ni skapar... 
 
- Ja, det blir lite av en överenskommelse mellan oss och tittarna, att man får ta det lite med glimten i ögat. Det är ju ändå karaktärerna man vill följa. Den här knäppa huvudrollen som är Sonja, som är helt osannolik och skitjobbig. Men samtidigt både rolig, underhållande och helt omöjlig... med hela sin komplicerade familj och enorma kärlek, som ändå finns där. Plus att vi har andra sidofigurer som Emil Svensson...
 
Bokstavligt talat världens sämsta och bästa polis i samma kropp...
 
- ... haha, ja! Exakt. Det som jag är stolt över är att vi har hittat vår egen berättarform, ton och verklighet. Om man gillar det så får man gärna åka med, annars får man väl titta på "Tunna blå linjen" eller något sådant... om man är ute efter något som stämmer bättre överens med verkligheten som vi tittare faktiskt lever i. 
 
- Det här är ren och skär underhållning, som inte har någon ambition att berätta något om världen i stort eller kommentera samtiden. Det vore ju fåfängt att tro att vi ska kunna göra det, i den här berättarformen. Det får man göra i andra typer av serier.
 

"Relationerna är på riktigt"

 
Shebly Niavarani och Joel Lützow som Emil och Gustav i "Gåsmamman". 
 
"Heder" har väl lite mer att säga om världen vi lever i kanske?
 
- Den har visserligen också ett lite eget universum. Men precis, där har vi en ambition att gestalta någonting som vi upplever på riktigt. Även fast det är väldigt mycket underhållning inbakat där också. Där vi har ett visst tilltal och sätt som både ska göra det möjligt att se på det som en bred form av underhållning, samtidigt som det även går att ta till sig av vissa specifika betraktelser kring vår omvärld. 
 
Det som "Gåsmamman" erbjuder i form av något verklighetsförankrat handlar väl mer om familjerelationer, hur broar både bränns och repareras mellan dessa familjemedlemmar under minst sagt påfrestande stunder. 
 
- Exakt, relationerna är på riktigt medan händelseförloppen i övrigt är totalt förhöjda och skruvade på. Det är nog därför extra viktigt att relationerna faktiskt finns där i grunden när vi ger oss ut på nya äventyr hela tiden. Jag tror inte att folk skulle gilla "Gåsmamman" alls, om verkligen allt kändes påhittat. 
 

"Höja upplevelsen och underhållningen inför varje ny säsong"

 
Eva Röse, Anja Lundqvist, Alexandra Rapaport och Julia Dufvenius i "Heder". 
 
I jämförelse med "Heder" då, vad ser du att behållningen är där? För som du nämnde själv så är det en minst sagt förhöjd verklighet i den serien med på många sätt. Men sedan plockas man som tittare snabbt ned på jorden, när karaktärerna får konstanta SMS och DMs med dickpics eller hur en som kvinna tas emot på en exklusiv herrklubb... 
 
- Med "Heder" så tänker vi mer på tematiken kring vad som är ett kvinnoliv i vårt samhälle just nu.. och att det faktiskt speglar verkligheten. Vi påstår att vi lever i en jämställd värld, fast vi inte alls gör det, än. Det är liksom viktigt att det finns en realistisk botten kring det i serien, men sedan hur vi väljer att spinna vidare på det och berätta vår handling - och hur dessa fyra kvinnor väljer att agera - så är det en större fråga kring hur långt vi egentligen är beredda att gå... för att skipa rättvisa. 
 
Det är ju några år sedan nu när vi snackade lite inför den tredje säsongen, som då sades vara "Gåsmammans" sista säsong. Nu är vi framme vid den femte och har en sjätte på ingång, tänker ni alltid att det nya ska överträffa det som har kommit innan?
 
- När man får chansen att göra många säsonger av en serie, så känner jag att man verkligen måste det någonstans... och inte bara göra soppa på spik om och om igen. Jag måste ju exempelvis även säga att jag tycker att vi har lyckats vässa till bildspråket och fått till en lite annan visuell känsla den här gången, mot hur vi har haft det tidigare. Sedan får man verkligen försöka tänka ut vad man kan bjussa på och tillföra, som kan höja upplevelsen och underhållningen inför varje ny säsong. Den här gången är det ju jättelökigt att Sonja går runt och klär ut sig hela tiden. Det är ju så dumt egentligen... men samtidigt, om man har sett filmer som "Schakalen" eller något annat åt det hållet så finns det ändå ett underhållningsvärde där. Det blir roligare. 
 
- Under den här säsongen blir hon ju körd i en stol, fasttejpad och med löständer i munnen... samtidigt som folk skjuter omkring henne. Det finns ändå någon form av "Gås-glimt" i ögat där som jag älskar. Jag vill att man ska kunna se på "Gåsmamman" med glädje. Så, om vi kan toppa det med varje ny säsong så är jag väldigt nöjd.
 
Jag både tror och hoppas att det är precis så de flesta av tittarna tar sig an både "Gåsmamman" och "Heder". Om vi lämnar de förhöjda verkligheterna för en stund, du kommer inom en snar framtid även att spela en av huvudrollerna i adaptionen av Martina Haags "Det är något som inte stämmer", finns det något du kan berätta om det projektet i nuläget?
 
- Ja, att det ska bli jättekul! Men där är jag bara involverad som skådespelerska, men har i nuläget inte så mycket att säga mer än att vi kommer att börja spela in den i april - så Martina sitter och har fullt upp med förberedelserna inför inspelningen nu!
 
 
Den femte säsongen av "Gåsmamman" rullar just nu på C More, med nya avsnitt varje måndag. Den femte säsongen kommer att bestå av totalt sex avsnitt. En sjätte säsong är dessutom redan inspelad, med planerad premiär under 2022.
 

Läs också: 39 nya filmer och serier släpps på C More i oktober

 
Har du hunnit ge den nya säsongen av "Gåsmamman" en chans ännu? Kommentera gärna nedan!
| 5 oktober 2021 22:15 |