Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

12 juli 2020 | 18:00

MovieZine snackar med legendaren Frank Miller om "Cursed"

MovieZine snackar med den legendariska serieskaparen och illustratören Frank Miller, samt showrunnern Tom Wheeler, om deras bok och Netflix-serie "Cursed".
Frank Miller anses av många vara en av vår tids främsta serieskapare och illustratörer, sedan början av 1980-talet har han både skrivit och illustrerat allt från Daredevil, Spider-Man, Superman till några av de mest hyllade Batman-albumen. Han ligger även bakom hela "Sin City"-serien och hyllade "300", som båda blivit adapterade till film.
 
Nu är han aktuell med Netflix nya sommar-storsatsning "Cursed", som är baserad på boken med samma namn skriven av författaren Tom Wheeler - illustrerad av Miller. Berättelsen följer Nimue, som i legenderna om kung Arthur, Merlin och riddarna runt det runda bordet, även går under namnet "The Lady of the Lake".
 
Mickey Rourke i film-adaptionen av Frank Millers "Sin City", som han själv regisserade tillsammans med Robert Rodriguez.
 
MovieZine fick chansen att intervjua de båda tv-skaparna bakom "Cursed", som alltså både ligger bakom boken och tv-serien - vilka skrevs och skapades delvis samtidigt. En process de beskriver som "en vacker röra".
 
Vi har tidigare även släppt en intervju med Gustaf Skarsgård, som spelar en av seriens huvudroller som den ikoniska karaktären Merlin. Några dagar efter premiären kommer vi även att släppa en sista intervju med Katherine Langford och de andra huvudrollsinnehavarna.
 
Gemensamt för alla mina samtal med de involverade i "Cursed", är hur glada de alla verkar vara över att ha fått jobba med legendaren Miller - vilket minst sagt även gäller för Wheeler, som såklart också var med i intervjun här nedan.
 
Frank Miller och Tom Wheeler.
 
Vad var det som fick er att vilja berätta just den här historien?
 
Tom Wheeler: Jag kom till det här projektet som en lycklig fanboy, lycklig över att få arbeta med en legend som Frank. Jag växte upp med hans berättelser. Det finns så mycket som jag har lärt mig om hur man skapar bra berättelser och berättar en historia på bästa möjliga sätt, bara genom att läsa hans verk genom åren. Hans berättarröst fanns på sätt och vis inom mig redan innan vi ens hade träffats.
 
- När vi väl började arbeta på "Cursed" tillsammans och började forma och utmana vår bild av karaktärerna, visste vi båda två att vi ville visa nya och annorlunda aspekter av dem än vad som hade setts tidigare. Frank var en bra "kompass" och påminde mig ofta om hur viktigt det var att karaktärernas kärna var tvungen att vara intakt. Men att vi utöver det kunde ändra och visa upp nya delar av dem, eller hur de skulle introduceras i vår berättelse. Det är en lång resa från början till slut - och även fast vi tar en annan väg så behöver det fortfarande kännas som att våra versioner av Merlin och Arthur fortfarande passar in i legenderna.
 

"Ett återuppvaknande av min kärlek för mytologier och legender"

 
Devon Terrell i rollen som Arthur i "Cursed".
 
Frank Miller: Det har varit ett härligt äventyr, med väldigt många roliga stunder. Tom är helkul och jag har haft väldigt roligt med honom under hela den här tiden. Hans kunskap om det "Arthurianska grundmaterialet" är bottenlöst. För mig har hela den här upplevelsen på sätt och vis varit ett slags återuppvaknande av min gamla kärlek för mytologier och legender. Precis som när jag föll för dem för första gången som femåring. Den underliggande magin till det här materialet är hur den utspelar sig under en tid när folk fortfarande helhjärtat tror på magi och monster.
 
- Som illustratör var det även en chans att verkligen dyka djupt ned i [den legendariska illustratören] Arthur Rackhams och hans gelikars gamla verk, för att utforska dem visuella aspekterna av hur den här typen av legender och mytologier har fångats och bibehållits genom deras illustrationer under alla dessa år. För att sedan få imitera mina egna hjältar.
 

"Vi började där i sjön och arbetade oss bakåt"

 
Katherine Langford i rollen som Nimue i "Cursed". 
 
Om jag har förstått det rätt så skrev ni på boken tillsammans långt innan det var tänkt att bli en tv-serie av den, men boken blev klar först efter att ni hade dragit igång inspelningarna. Hur började egentligen det här samarbetet mellan er två?
 
Tom: Vi träffades genom en gemensam bekant, som arbetar tillsammans med Frank. Jag, som ett livslångt Frank Miller-fan, hörde mig för om det möjligtvis kunde finnas något som vi kanske delade en kärlek för och kunde göra något tillsammans omkring. Vi började prata lite om att göra en bok, med illustrationer från honom i. Frank berättade även om sina egna influenser och Arthur Rackham, vi pratade om féer och magi - och kom slutligen fram till Nimue och The Lady of the Lake.
 
- Vi kände att det fanns en berättelse här som aldrig riktigt hade berättats, bilden av hur hon kommer upp med det här svärdet ur sjön och ger det till Arthur, som i sin tur hintar om att det fanns en episk berättelse bakom hur hon hamnade där. Men att vi aldrig riktigt har fått den legenden berättad för oss... så vi började där i sjön och arbetade oss bakåt, för att nå fram till hennes ursprungsberättelse. Det gav oss i sin tur en chans att lära känna och introducera alla andra karaktärer på ett nytt och annorlunda sätt.
 
- Så det började med boken och illustrationerna. När vi var lite drygt halvvägs genom den processen, så fick Netflix nys om att vi höll på med boken och började uppvakta om att möjligtvis göra en långfilm eller tv-serie om berättelsen. Vi var mitt uppe i allt kring boken, vilket var en stor apparat i sig själv. Men lyckligtvis föll tillräckligt många saker på plats vid rätt tidpunkt för att vi skulle inse att det var en väldigt bra och spännande möjlighet att få ut berättelsen på en stor plattform, under bra förutsättningar. Jag ska däremot inte sticka under stol med att det blev ganska mycket där ett tag också, när boken skulle färdigställas, med Franks illustrationer, samtidigt som manusen började skrivas - det var rörigt, men det var en vacker röra.
 

"Det blev en väldigt vacker röra av det hela"

 
Peter Mullan i rollen som Fader Carden i "Cursed".  
 
Frank: En vacker röra är ett väldigt bra sätt att beskriva det på! För det var minst sagt en annorlunda upplevelse. De kunde inte rollbesätta serien baserat på mina illustrationer och jag kunde inte illustrera med skådespelarna i åtanke, så boken och serien hänger inte riktigt ihop ur den aspekten i vissa fall. Det finns några roliga fall där de inte passar ihop alls... men de får finnas där för fansens underhållning, haha.
 
Tom: Det fanns också flera väldigt härliga ögonblick under produktionen när Frank satt med på möten med regissörer och produktionsdesigners för vissa avsnitt och diskuterade någon specifik scen - medan han tecknade upp scenen i realtid under mötet och sedan använde det i boken i vissa fall. Så hans visuella sätt att berätta och tänka på, formade både serien och boken samtidigt.
 
Frank: Haha. Ja, men jag kan fortfarande tycka att det hade varit bättre om jag bara hade haft chansen att få se vilka kläder som skulle användas i serien! Men då hade jag ju samtidigt haft dem framför mig, så de hade inte varit min egen skapelse utan bara något jag hade återgivit. Så, det är som det är! Vi har alla influerat varandra genom hela processen - och det blev som sagt en väldigt vacker röra av det hela.
 

"Han är otroligt snabbtänkt och rolig"

 
Large 91b31828b1b9ec4ecd61e3865b263fb3 cursedgustaf
Gustaf Skarsgård i rollen som Merlin i "Cursed". 
 
Det låter som en minst sagt annorlunda upplevelse. Innan vi avslutar måste jag bara höra hur ni tyckte att Gustaf Skarsgård skötte sig? Som vårt svenska bidrag till serien, så att säga.
 
Tom: Haha, vi hade verkligen tur med det gäng skådespelare vi lyckades få ihop till serien! Katherine [Langford] var otroligt hängiven och visade ett djup och en ledarskap under inspelningarna som var väldigt fint att få se. Samma sak med Gustaf Skarsgård, definitivt. Frank och jag är verkligen riktiga supernördar när det kommer till det här materialet, men Gustaf var precis likadan. Han kunde leva sig in i karaktären som Merlin på ett så härligt sätt, det var verkligen roligt att se hur investerad han var... vilket smittade av sig på alla andra under produktionen också.
 
Frank: Det jag älskar med Gustaf är hur han lyckades bidra med ett slags rackartygs-drag och ljus i rollen som Merlin, eftersom det är en karaktär som så ofta förknippas med ett lågmält och mer uråldrigt sätt att vara. Men han är allt annat än gammalmodig och tråkig den där Gustaf, han är otroligt snabbtänkt och rolig.
 
 
Hela den första säsongen av "Cursed" släpps på Netflix den 17 juli. Några dagar senare publicerar vi vår sista "Cursed"-intervju, med Katherine Langford och de andra huvudrollsinnehavarna. 
 

Läs också: Gustaf Skarsgård om nya Netflix-serien "Cursed"

 
Kommer du att ge "Cursed" en chans? Vilken av Frank Millers alla tidigare verk är din favorit? Kommentera gärna nedan!
| 12 juli 2020 18:00 |