Din guide till virtual reality

14 November 2015 | 18:00

Virtual reality tar film- och spelupplevelsen till nya nivåer

Kanske har ni liksom jag trillat över pappas eller morfars view-master från 50-talet uppe på vinden? I så fall har ni redan stenkoll på vad Virtual Reality är. Om inte tänkte jag köra en snabbguide över vad som komma skall, inom en snar framtid, nära dig.

Virtuell verklighet har funnits som begrepp sedan början av förra seklet. Fransmannen Antoin Artrud är den första som använde uttrycket i sin essäsamling ”The Theatre and its Double”, men det var inte förrän på 80-talet som bolaget VPL Research populariserade begreppet och gjorde det allmänt känt. Ett företag som också patenterade flertalet VR-produkter däribland The Data Glove och The Eye Phone. 

Min första kontakt med 3D, förutom pappas view-master med bilder på turistattraktioner från Europas storstäder, var Nintendos Virtual Boy. Jag minns att världen var röd och min ängslan över att drabbas av huvudvärk, plötsliga anfall och blindhet var överväldigande. Sedan har det varit tyst tills januari i år då jag trillade över en video med snubbar och brudar som blir filmade när de tittar på VR-porr:


Men låt oss börja med the basics. 

Vad är Virtual Reality?


Virtuell verklighet replikerar en artificiell miljö som stimulerar sinnena hos användaren och låter densamma interagera med världen den befinner sig i (tänk låtasaskompis på lågstadiet). Till skillnad från leksakerna vi hade när vi var små, där man kunde se foton i 3D, kan man här såklart vända på huvudet också flyttar verkligheten med i 360 grader.

Är inte VR rätt töntigt ändå?


Liksom 3D-filmen gjorde sin resa och gick från att vara en plojgrej på 80-talet till ett sätt för biografägarna att tjäna extra stålars under en krisperiod, lite som popcornen under depressionen, är nu VR vart teknologiföretags våta dröm. Liksom med 3D kan man dock fråga sig om det kommer bli en pryl i var mans hem innan de lyckats ta fram en produkt som är mindre uppseendeväckande, gärna i stil med kontaktlinser.



Vilka produkter finns det att välja på?


Den mest kända produkten Oculus Rift togs fram av ett gäng uttråkade snubbar i en dammig källare med hjälp av Kickstarter. 2014 köptes de sedan upp av Facebook och efter det har utvecklingen verkligen tagit fart. Dessutom har bland annat både Sony och Google tagit fram egna produkter. Snart kommer VR till PlayStation 4, men vill du komma riktigt billigt undan finns redan Google Cardboard. Ett gör-det-själv-stereoskop för smarta telefoner. Allt som behövs är en app och lite kartong för den nätta summan av 25 dollar. Någon mer än jag som får dagispysselvibbar?



Vad är skillnaden på VR och AR?


Augmented Reality betyder förhöjd verklighetsupplevelse. Skillnaden är att du lägger till en digital dimension till vår verklighet istället för att byta ut vår verklighet mot en digital. Ett exempel är kamera-appen som adderar lustiga hattar på folk. Två stora företag jobbar ivrigt på att ta fram produkter för ändamålet, nämligen Magic Leap (som stöttas av Google) och Microsoft Hololens. 

Vad har vi att se fram emot 2016?


Fox har annonserat att de kommer släppa 100 filmklassiker för Oculus, från ”Alien” till ”Die Hard” nästa år. Det sägs även att Pixar är i full gång med en VR-film. Till PS4 kommer ”Robinson: The Journey” där du får traska runt bland Tyrannosaurus och andra illvilliga reptiler. Eller varför inte gå i Philippe Petits fotspår, från filmen ”The Walk”, och testa din lindansarförmåga mellan World Trade Center byggnaderna i New York. För den mer nostalgiske kommer även ”Tekken 7”. 


Om nu VR är så bra varför har inte alla en redan?


HTC har själva sagt att det dröjer minst 3-5 år innan det blir en självklarhet i vardagsrummet. Liksom med Google Glasses är det en utmaning att få människor till att bära något så nära inpå kroppen. Fördelen med VR är att du inte behöver visa dig offentligt. Annars har en av de största utmaningarna varit att göra en handkontroll som känns naturlig. Två sätt att eventuellt lösa detta på har varit att istället utforma kontrollen som en stol, även kallad Vrgo Chair, eller det klumpigare alternativet Kat Walk: 


Dessutom är det fortfarande det där lilla 90-talsproblemet med sladdar som inte är riktigt löst ännu. 

Vad kommer efter film och spel?


Landmark Entertainment, som nog är mest kända för sina nöjesparker och nära samarbete med Universal Studios, kommer ta VR till en ny nivå redan sommaren 2017. Dels håller de på att ta fram ett ”skrivbord” som ska bli din personliga språngbräda och porten in till övriga VR-produkter, men de ska även bygga ett gigantiskt shoppingcenter där du inte bara ska kunna handla kläder utan också titta på virtuella djur på zoo. Till skillnad från övriga aktörer har de valt att fokusera på kringliggande produkter och det pratas om att i förlängningen kunna ”resa” till både Kinesiska muren och fornhistoriska platser.



Något naiv kan tyckas att deras CEO även tror att VR kommer bidra med att ge oss mer förståelse för varandra. Ungefär lika mycket som internet har gjort skulle jag tro. VR kommer ta kattklipp till en ny nivå.

Kommer vi alla sluta upp som människorna i Wall-E?


Well... vi får väl helt enkelt se om hipstertrenden med att handla i småbutiker, odla på balkongen och snida egna knivar är starkare än längtan efter att utforska andra världar. 



Vad tror ni om framtiden för virtual reality? Taggade eller skeptiska?