Film

Skribent

Rasmus Foltmar Elfton

20 augusti 2012 | 13:01

En attack på populärkulturen

Rasmus Foltmar har följt mediebevakningen av Aurora-skjutningen, där tolv miste livet under en biopremiär.

Den 20:e juli 2012 gick James Eagan Holmes in på en biograf i Aurora, Colorado och öppnade eld. Han sköt ihjäl 12 människor och skadade ett nära hundratal med vapen han köpt via Ebay. Det var bröder, systrar, föräldrar, söner och döttrar som miste sitt liv på premiären av den emotsedda filmen "The Dark Knight Rises".

Jag vaknade på mitt hotellrum i New York samma morgon med en glad känsla i magen. Det var idag jag äntligen skulle få se uppföljaren till "The Dark Knight" som jag sett fram emot i fyra år. Det var idag det skulle ske. TVn slogs på, och där var den: Paniken. Tragiken. Programledare med professionella blickar ställde frågor till vittnen och anhöriga: Varför hade detta hänt? Samtidigt började uppgifterna trilla in och vi filmälskare förstod vad som komma skulle. Hade han en mask? Kunde gärningsmannen sett ut som "The Dark Knight Rises"-skurken Bane? Kunde det till och med vara så att han inspirerats av filmen och på grund av den gjort det här hemska dådet?

Svaren kom. När James Holmes kom in i salongen där skjutningen ägde rum hade han skrikit någonting om Jokern, och precis som Heath Ledgers Joker hade han sitt hår rödfärgat. Det verkade alltså som att Holmes blivit inspirerad av "The Dark Knight". Media plockade upp det snabbt, började kalla James Holmes för "Batman-mördaren" och drog - tillsammans med gärningsmannen - ner "The Dark Knight Rises"-premiären i smutsen.

I min säng som jag fortfarande befann mig i tog jag upp min mobil och såg vad sociala medier sade. På Twitter diskuterades det om vapens vara eller icke vara i amerikanska hem. Det diskuterades om Holmes försökt efterlikna Jokern eller Bane. Det som inte diskuteras var "The Dark Knight Rises"-premiären, som helt gick förlorad på grund av den här galningen. Visst, premiären ägde fortfarande rum, jag såg filmen i USA samma datum som skjutningen, men under stor polis- och mediebevakning. Men det låg en svärta över hela filmen som inte hade funnits där om skjutningen inte ägt rum. Varje gång en person dog i filmen fanns det en liten del av hjärnan som tänkte på offren och dess familjer som förlorade allt på den här filmens premiärvisning i Colorado, bara timmar tidigare.

Medias sätt att tänka i den här situationen var helt fel. Det var fel att direkt fokusera på filmen som James Holmes skulle se (men aldrig såg). Det förstörde för vår populärkultur, och den måste vi vara rädd om. Vi, filmälskarna, måste ryta till när tidningar slänger sig med rubriker som "Batman-mördaren" och "Den riktiga Jokern". Det är inte filmen som ska få straffet, det är James Holmes. Det är hans namn som ska ner i smutsen, som ska förstöras för alltid. Inte Christopher Nolans film, som nu agerar symbol för den här masskjutningen.

James Holmes var en tickande bomb. "The Dark Knight Rises" inblandning i sammanhanget är bara ett val av plats att utföra ett dåd på. Han är en "biograf-mördare", inte en "Batman-mördare". Det måste vi vara klara med, för att få behålla vår populärkultur som den är. För att försvara den.

I skrivande stund är Batman-kostymer förbjudna att bära på många biografer i USA. Inte vapen. Det säger en del om ett dysfunktionellt land, men det säger ännu mer om vad media har berättat, vad de har fokuserat på. Och det är en skam.

| 20 augusti 2012 13:01 |