krönika

Skribent

Gäst

17 mars 2024 | 20:00

KRÖNIKA: Att döda eller inte döda - är Batmans regel förlegad?

Få ämnen inom superhjälte-världen skapar mer debatt än Batman och hans regel att inte döda. Dagens gästkrönikör är trött på den enkla lösningen att rensa bort uslingar och vill se en mer nyanserad sida av Läderlappen.
Frågan om Batman ska döda kriminella eller inte är något som har pågått sedan serien skapades i slutet av 30-talet. Han har vid flera tillfällen valt att avsluta en drös med människors liv, samtidigt som författarna i lika stor utsträckning har valt att skapa två regler: inga vapen, inget dödande. Första gången som det var fallet är nummer fyra av serietidningen medan det har utvecklats till vad DC, företaget bakom serien, anser är kanon och inte. 
 
Enligt regissören Zack Snyder blir Batman irrelevant om han inte ställs i en situation där han måste döda. Samtidigt som majoriteten av filmerna som än så länge har blivit till faktiskt är baserade på den version av honom som tar andras liv. Det kan ske genom övervåld eller direkt som Michael Keaton-versionen.
 
En jämförelse är hans epitet ”caped crusader” eller också världens mest framstående detektiv. Det är ord som talar emot varandra då korsriddare faktiskt var mördare medan de flesta kanske skulle tycka att en detektiv eller lagman inte nödvändigtvis ska agera bödel. Detta var något som diskuterades redan på 40-talet då Batman ursprungligen var baserad på en pulp-karaktär som hette The Shadow, men det utvecklades till en egen rollfigur som inte dödar. 
 
Ämnet har utforskats genom nya karaktärer som har ställts i opposition till Batman, men dessa har inte har filmatiserats på annat sätt än animerade filmer, “Batman vs. Robin” och “Batman: Under the Red Hood”, som den breda publiken inte nödvändigtvis ser i likhet med serietidningen.
 
Min egen bana till att fastna för Gotham började med två saker: att köpa serietidningar på marknader och “Batman: The Animated Series”. På den tiden läste jag främst vad som kallas för Bronze Age då det ofta var den tiden som såldes av män som antagligen hade kvar dem från sin ungdom. Detta var en version av Batman som främst fokuserade på att bruka icke-dödligt och som ofta la mer energi på detektiv-delen på samma sätt som 90-talet och The New 52, där den senare beräknas som en modern reboot.
 
Saker som Bronze Age medförde: Batman lämnar Wayne-huset och flyttar in i en takvåning. Batmans bil blev som den visades i “The Batman”. Killer Croc, League of Assassins (Ra's al Ghul) och Jason Todd introducerades. Författarna återintroducerade flera bortglömda karaktärer som Clayface. Batman slutade synas på dagen och var inspirerad av Christopher Lees “Dracula”.
 
Att döda eller inte har i vissa fall kommit till att bli en moralisk fråga, där Batman i “Under The Red Hood” till och med råkar hänvisa till kristendom, ” No! God Almighty, no. It'd be too damned easy. All I've ever wanted to do is kill him. A day doesn't go by that I don't think about subjecting him to every horrendous torture he's dealt out to others, and then... end him.”  Med andra ord har korsriddare-aspekten av karaktären ibland runnit över till någon form av heligt krig snarare än ett pathos. 
 
Ur ett rent moraliskt perspektiv har beslutet utforskats genom karaktären Azrael som härstammar från en katolsk sekt. Han var inte med i Christopher Nolans Dark Knight-trilogi även om han hade en framträdande roll i Knightfall, som den tredje filmen är inspirerad av. Till den grad att han var menad att ersätta Batman som beskyddare av Gotham om något gick snett.
 
Vidare har världen runtom Batman utvecklats till något som inte utforskats i filmerna som Batman Incorporated och The Bat Family, vilket refererar till andra figurer som figurerar inom samma sfär, inte helt ovanligt att dessa antingen är rehabiliterade mördare, som Batmans son Damian Wayne som vid tillfällen har fått återfall eller Ghost-Maker. 
 
Det är alltså att Batman aktivt tror bättre om människor som antingen blivit mer våldsamma av sin miljö, eller följer en annan kod. Rent matematiskt har Batman som paragrafryttare funnits i ungefär 40-50 år som det primära narrativet, medan han var en som aktivt tog liv i nästan lika många år. Om han plötsligt blev en mördare igen skulle det fälla hela hans karaktärsutveckling.
 
När framtiden diskuteras skulle det kanske först och främst vara intressant att se mer av den typen av film som producerades 2022 där Robert Pattinson faktiskt spelar versionen av Batman som inte tror att människor måste elimineras eftersom det inte har gjorts lika mycket och utforska mer hur Batman får ansvar för i många fall våldsbenägna barn som behöver vård och omsorg. Han har fått ansvar för mer än sig själv, det har blivit något större än att rensa gatorna. 
 
Det kanske kan ses som en möjlighet att utveckla ett tredje spår eftersom båda sidorna har funnits ungefär lika länge. Det är även en fråga om varför just Batman ska döda i stället för att öppna upp biosalongerna för nya verk som Moon Knight (väldigt lik Batman men med övernaturliga krafter), The Punisher (som ändå har gjorts till en serie med väldigt mycket ond bråd död samt halvkassa filmer) eller Red Hood.
 
Batman skapades under en våldsam tid i mänsklighetens historia, världskrig, nazism och maffian kontrollerade nästan hela USA. Han var en produkt av sin tid, tiderna förändras och med dagens ögon kanske vi kan se resultatet av att passera gränsen som är att ta ett liv. Polisvåld löser uppenbarligen inga problem utan det snarare har gjort människor mer militanta som i Sydamerika där karteller styr genom att överrösta militären och polisen i dess våldskapital. 
 
Om det är för lätt att bli en del av vår våldsamma värld, då kanske det blir en fråga om det fortfarande är möjligt att förändra världen till något annat än vad den är och har varit. Bortsett från religiös moral, är nåd och tilltro en etisk svaghet ur ett intellektuellt perspektiv?
 
Jakob Adolfsson
 

Läs också: Zack Snyders kontroversiella åsikt: ”Batman ska kunna döda”

| 17 mars 2024 20:00 |