Film

Skribent

Mats Karlsson

28 maj 2018 | 20:30

Disney överväger ny strategi efter "Solo"

"Vi har 1.5 år på oss, innan Episod IX släpps", säger distributionschefen.
Det har debatterats friskt om intäkterna för "Solo: A Star Wars Story", som var lägre än förväntat. THR passade på att fråga ut Disneys distributionschef Dave Hollis om vad som egentligen gick fel.
 
- Det är en fråga om frekvens, och hur många gånger folk kan tänka sig gå till biografen. Är det för mycket och för tidigt för ett tredje biobesök på en fem veckors-period?
 
De andra två filmerna Hollis åsyftar är "Avengers: Infinity War" och "Deadpool 2", som båda har dragit in stora pengar på box office, 1.9 miljarder och 499 miljoner dollar. Hollis tror dock att "Solo" har två fina intäktsveckor framför sig.
 
- Låt oss se hur vi känner kring det här längre fram. Vi har mycket jobb framför oss, för att försöka förstå detta. Vi är redan igång och vi kommer att spendera mycket tid för att ta reda på varför det gick så här på de olika marknaderna. Vi har 1.5 år på oss, innan "Episod IX" släpps, säger Hollis.
 
"Solo: A Star Wars Story", som kostade mer än 250 miljoner dollar att producera, har i dagsläget inkasserat relativt blygsamma 168 miljoner dollar.
 
Vad tror ni är den främsta anledningen att "Solo" underpresterar på bio?
| 28 maj 2018 20:30 |