"Det svåra är att hitta ett hållbart material"

14 December 2009 | 13:02

"Det svåra är att hitta ett hållbart material"

I nya actionfilmer skapas väldigt mycket av effekterna på digital väg, men en del saker måste fortfarande byggas för hand. Ett sådant exempel är dräkterna som olika skurkar och superhjältar bär, som de i DVD-aktuella "G.I. Joe: The Rise of Cobra". Företaget som gör dem heter Legacy FX och de har även gjort bland annat Iron Mans utstyrsel. Delägaren Shane Mahan har jobbat inom företaget i 20 år och medan han guidar oss runt i verkstaden berättar han om olika detaljer och vilka utmaningar man stött på i den här produktionen.

Legacy FX ligger i norra Los Angeles, en knappt timme med bil från downtown. Till alldeles nyligen var företaget känt som Stan Winston, namnet på grundaren, men när han gick bort döptes det om till Legacy.

Mannen som visar oss runt idag är delägaren Shane Mahan och framför allt är han paranoid över att någon av alla journalisterna ska rikta kameran mot en än så länge hemlig skapelse. Inga detaljer om filmer under produktion får ju läcka ut, då kan nämligen Legacy bli stämda, så Shane påpekar om och om igen vad vi får och inte får fotografera.

Legacy håller till i en stor fabrikslokal och här sitter en mängd olika konstnärer, industridesigners och hantverkare och jobbar med olika saker. Förutom actiondräkter gör de till exempel gigantiska kackerlackor och andra rekvisita till reklamfilmer. Men vi är förstås mest intresserade av de svarta acceleratorkosymerna från "G. I. Joe". De två påklädda dockorna står bredvid jätten från "Terminator" och ett par röda Iron Man-dräkter. En av dem är från den senaste filmen så för att den inte ska fastna på bild av misstag flyttar Shane G. I. Joe-killarna en bit bort.

Han berättar att dräkterna först designas digitalt efter mått från skådespelarnas kroppar och sedan gjuts en form från den mallen för att skapa den fysiska dräkten. Det som skiljer acceleratordräkterna från till exempel de som Iron Man bär är att de måste vara smidigare eftersom skådespelarna ska kunna röra sig väldigt mycket.

- Vi gjorde sex dräkter men det är bara två skådespelare som bär dem, Channing Tatum (Duke) och Marlon Wayans (Ripcord). Problemet var att Channing fick rollen väldigt sent så vi designade dräkten enbart för Marlon. Det är inte rätt sätt att göra det på, men vi fick jobba med många lösa delar som kunde flyttas runt så att det skulle passa.

De två dockorna vi tittar på är delvis rätt illa tilltygade. Ett glasvisir är spräckt och det är bucklor lite här och där.

- Från början var de som nya men som ni ser nu har de gått rätt hårt åt dem. De har blivit påkörda av bilar och ramlat ner för byggnader.

Dräkterna används när karaktärerna har repliker eller precis när de börjar springa och sedan tar en digital bild över. Om de sedan faller igenom en vägg eller det blir en närbild så byter man tillbaka igen.

- Det digitala är jättebra för rörelse men för närbilder när man ser ansikten och så, så vill man ha riktig kontakt.

Shane visar på dräkten hur vissa delar som ser ut som metall faktiskt är gjorda av gummi för att skådespelarna ska kunna röra sig bättre.

- Det svåra är att hitta ett hållbart material och som ser tufft ut men som ändå är så lätt som möjligt. Det är tunga grejer att ha på sig, men vi har gjort många tester där skådisarna till exempel får springa så fort de kan.

Dräkterna väger ungefär 20 kg och det tar 15-20 minuter för 2-3 personer att klä på skådisarna. Inte läge att ta av sig mellan varje tagning alltså.

- När de väl gjorde sina scener så klagade de inte, det var mer när de fick sitta och vänta som det blir jobbigt. Så därför fick vi vara väldigt organiserade och få dem in och ut ur dräkterna så fort som möjligt.

Vad gäller hjälmen med visiret är det mycket att tänka på som att ha bra ventilering eftersom det blir flåsigt av allt springande. Men Shane missade en liten detalj.

- Vi testade dem här i Kalifornien där det är varmt och skönt, men när vi filmade i Prag var det 12-13 grader och värmen från deras huvuden gjorde att det blev imma direkt. Vi tog bort visiren helt och la till dem digitalt istället och såna typer av problem måste man vara redo att hitta lösningar på hela tiden i det här jobbet.

Läs mer om "G.I. Joe: The Rise of Cobra" på www.paramount.se

Se den guidade turen i verkstaden hos Legacy FX här nedan.