Spel

Skribent

Alexander Kardelo

7 mars 2019 | 21:00

"Days Gone" - överlevnadskamp i en hård och brutal värld

Vi tittar närmare på actionladdade "Days Gone", ett av årets mest emotsedda spel.
Det har gått 735 dagar sedan något hemskt inträffade i världen. 735 days gone. För Deacon St. John är varje dag en kamp för överlevnad, fylld av sorg och minnen efter sin förlorade fru. När spelet börjar hittar han ett läger med nya allierade, och upptäcker så småningom ledtrådar till hur hans värld blev ett zombiesmittat minfält.

"Days Gone" utspelar sig i en kall och hård miljö, där varje man får klara sig själv. Det räcker inte att vara starkast eller smartast. Döden flåsar en ständigt i nacken, och monster hittas både bland de överlevande och de döda. Deacon - utrustad med två hjul, en hård attityd och minst sagt provisoriska vapen - ger sig ut på vägarna i ödemarken, på väg mot farliga uppdrag och kanske en ljusare framtid.
 
Hungriga zombies, banditer, skjutglada galningar och en plågad MC-tuffing som bara vill överleva. Den här postapokalyptiska världen är inte stor nog för dem alla. 
 
Large 6005f2feb1f141f0b242ae3e067ea4b2 daysgone4
 
Häromveckan bjöds MovieZine till att testa "Days Gone" på Nordisk Films kontor i Köpenhamn. Jag fick upptäcka ett stort och maffigt actionäventyr i en öppen värld, fyllt av både brutala scener, rå action och hjärtekrossande drama. Efter ett par timmar i dess mörka grepp möter jag Emmanuel Roth, animatör från Bend Studios, för att prata mer om spelets plats i den mättade zombie-genren, inspirationskällorna och en oväntat sympatisk hjälte.

Vi har sett många postapokalyptiska filmer och spel med zombies. Vad bidrar "Days Gone" med som är nytt?

- Det är frågan många ställer: vad är så speciellt med det här? "Days Gone" var redan från första början, för sex år sen, ett stort spel som drivs framåt av handlingen. Vi vill att det ska vara ett actionspel med en storslagen historia att berätta, i en mycket mörk och allvarlig värld. Och vi satte ribban högt när vi sa att det ska utspela sig i en öppen värld.

- Blandningen av en stor berättelse, en singleplayer-upplevelse och en öppen värld, gör det till något unikt. Det handlar om hur Deacon St. John förlorade sin fru, sin stora kärlek, och måste nu överleva i en värld som är ute efter honom. Allt och alla är emot dig. Vi vill att spelaren ska kunna relatera till dramat i hans liv, och hur man måste göra vissa val och anpassa sig till sin miljö. Att hitta det bästa verktyget och den bästa personen som kan hjälpa dig. Det är upplevelsen man får.

- Det är inte bara ett zombiespel. Men visst är pandemin en del av den här världen, den har påverkat och förändrat den. Folk vet inte vad som har hänt. De vet att det finns varelser som fortfarande lever, och kommer fram på natten och letar efter mat. När de inte hittar det kommer de attackera spelaren och andra människor. Du har den här trasiga världen, där det finns andra människor som också försöker överleva. De försöker ta dina grejer och anfaller dig. Och utöver det finns det djur som kan bli infekterade. Den här världen är både vacker men också väldigt farlig.
 
Large 6005f2feb1f141f0b242ae3e067ea4b2 daysgone2
 
Karaktären Deacon kändes väldigt lätt att relatera till, för att vara en tuff bikerkille... Hur gjorde ni honom så sympatisk?

- Visst, han är en cool snubbe, och vem vill inte vara en cool snubbe? Jag tror det faktum att han har sitt drama, gör det lätt att relatera. Du förstår hans val och hans driv. Ja, det är en fantasivärld, men vi ville att spelaren skulle kunna känna igen sig i Deacon. En aspekt av det är att vi valde en biker som älskar sin motorcykel. Vi ville att spelaren skulle känna en koppling till hans motorcykel. Din motorcykel. Du kan uppgradera den, och du måste vara uppmärksam på dess begränsningar. Du behöver anstränga dig, och skapa samma relation till motorcykeln som Deacon har. Det tycker jag är coolt.

Vilka andra tips har du till spelarna? Finns det några kul saker man måste testa i den här världen?

- Det finns massor. Jag kan ge ett grundläggande svar: det är upp till spelaren att ta reda på vad man gillar. Gillar man stealth så rekommenderar jag att använda några "skill points" för att bli tystare när man smyger sig på fiender. Gillar man närstridsvapen, prova "Lollipop" - det är ett baseballträ med ett sågblad. Supereffektivt, och väldigt kul att använda. Men det går också sönder. En "skill" man kan använda är förmågan att laga sina vapen och göra dem starkare, för att kunna behålla dem längre.

Och du säger att man inte vet vad som har hänt innan spelet börjar. Hur skapades den här infekterade världen?

- Människorna i "Days Gone" vet inte hur pandemin startade. När du som spelare kommer framåt i historien får du lite mer information, och du får se hur det hela började. Vad hände i Deacon och Sarash liv, och hur blev de personligt berörda av det? En del folk i den här världen försöker att reda ut det hela. De kallas NERO och är forskare i gula dräkter. Så kanske kommer spelaren få mer information.
 
Large 6005f2feb1f141f0b242ae3e067ea4b2 daysgone8
 
Jag gillar verkligen Sarah.

- Ja, de flashback-scener som finns tycker jag är mycket välgjorda. Det är en trevlig mix av filmsekvenser och spel, där man får lära känna henne bättre. Hon är en viktig karaktär för Deacon.

Man hoppas ju att hon fortfarande är vid liv...

- Det kan jag inte kommentera på (skratt). Deacon borde också hoppas på det, men han vet att det inte är så. Han förlorade henne och det har gått två år. Han har inget hopp.

Vilka filmer eller serier såg ni för inspiration?

- Tro mig, vi såg massor. När vi börjar på ett nytt projekt sätter vi ihop ett slags "film-montage" för att räkna ut och kommunicera vilket slags spel vi vill göra. Lite som ett mood-board men med filmklipp. Vi såg självklart på "The Walking Dead" och "Sons of Anarchy", men också en australiensk biker-serie. Det är så vi inspireras och det hjälper oss att hitta rätt ton i den här brutala världen.
 
 
"Days Gone" släpps den 26 april till PlayStation 4.
| 7 mars 2019 21:00 |