Film

Skribent

Alexander Kardelo

14 maj 2015 | 16:00

Cannes 2015: 11 frågor till "Mad Max"-gänget

Visionären George Miller om den långa väntan på ”Mad Max: Fury Road”, den feministiska aspekten av hans actionfilm, och en eventuell fortsättning...
De flesta som sett ”Mad Max: Fury Road” är överens: det här är bland det bästa som hänt actiongenren sedan filmkameran uppfanns. Detta trots att mycket talade emot hela idén: del fyra i en filmserie, en ny skådespelare som tar över en ikonisk roll, och många års arbete innan projektet äntligen kunde lyfta. 

När George Miller och hans skådespelare - Tom Hardy, Charlize Theron och Nicholas Hoult - möter pressen på filmfestivalen i Cannes handlar den första frågan just om den långa väntan.

Varför dröjde det så länge?

- Jag ville egentligen aldrig göra en film till. Men så fick jag en idé som jag inte kunde få ur skallen. Jag berättade den för min producent, och då insåg vi att det blir en fjärde film. Men vi insåg aldrig att det skulle ta oss tolv år att komma hit, berättar Miller.

- Idén var att göra filmen som en lång jaktscen. Det är som Hitchcock har sagt, man ska inte behöva läsa undertexterna i Japan. Den är som en lång grafisk roman. Vi började med att rita upp 3500 storyboards, väldigt omfattande och väldigt otypiskt. Sen kom den svåra processen med att sätta ihop det till ett filmmanus. Och därefter gav vi oss ut i öknen i sju månader, med verkliga fordon och verkliga människor… Det gick inte en dag utan att vi trodde vi var galna.

Med tre filmer på 80-talet blev Mel Gibson synonym med sin roll som den hårdnackade ensamvargen och vägkrigaren Mad Max. Tom Hardy, som nu tar över de slitna skorna, var orolig för om fansen skulle acceptera en sådan förändring.

- Det var spännande för mig att få rollerbjudandet, precis som varje skådespelare skulle tycka om varje roll. Men rollen som Max är ju så hårt förknippad med Mel Gibson, så jo, jag ifrågasatte för ett ögonblick. Men i våra samtal med George förklarade han att jag inte behövde ta över rollen, jag behövde inte ersätta honom eller göra något nytt. George och Mel var ut på en resa genom tre filmer, men arvet går vidare och Max är i slutändan Georges skapelse. Det var dags för honom att överlämna rollen till mig, och det var bra för mig att få höra.



En ny bekantskap för biopubliken är Imperator Furiosa, amazonkvinnan som Mad Max motvilligt paras ihop med. Charlize Theron fick både kapa håret och vänsterarmen (digitalt, som tur är) för en roll hon trodde stenhårt på.

- Jag såg stor potential här från första början. Och så att få jobba med George Miller, kom igen…! Jag hade hört lösa rykten om filmen och en kvinnlig karaktär sida vid sida med Max. Jag har gjort film ett tag nu och ibland blir jag cynisk. Men George svek mig inte, det han lovade höll han. Det har varit otroligt för mig att få leka i den här sandlådan, bokstavligen, och att vara en kvinna, inte försöka vara en man. Men också att vara omgiven av andra kvinnor som kändes verkliga i en historia som kändes verklig. 

Många har uppmärksammat hur ”Mad Max: Fury Road” vänder på könsrollerna och lyfter fram tuffa kvinnor. Regissören får frågan: Är det en feministisk film?

- Det fanns aldrig en uttalad idé om att göra en feministisk actionfilm. Vi visste att vi skulle ha en stor biljakt, och att det som jagas är inte ett objekt utan människor - de Fem Fruarna. Vi visste också att det behövdes en krigare som skyddar dem. Det hade lika gärna kunnat vara en man, men det hade blivit en helt annan film. Så skapades Furiosa. Allt föddes ur det, medan Max är ett vilddjur som hålls fången och försöker ta sig fri. När de två drabbar samman försöker de först döda varann, men sedan hittar de gemensamma nämnare som viljan att överleva, säger Miller.

Det hör inte heller till vanligheterna att se en enarmad actionhjälte. Enligt George Miller fanns Furiosas unika look fanns med från första början, även om den var nära att strykas:

- Det var något vi hade med redan i de första teckningarna. Hon är ju en krigare, vi ska förstå att hon har varit med om mycket. Och vi insåg att det skulle bli dyrt för oss, för hon ville inte kapa sin arm. Vi pratade om budgetnedskärningar och om vi skulle skippa armen. Charlize var den första att säga: inte en chans!, säger Miller.

Large 93de9df97211e5c712596e65fc757048 original

Filmen utspelar sig 45 år i framtiden, där världen är i dåligt skick. Kan den ses som en varning för oss inför framtiden?

Charlize Theron: Visst är det så. Som tittare tycker jag att varje Mad Max-film känns jordnära. De berör riktiga problem, sådant som vi talar om: globalisering, global uppvärmning, uttorkning och hur vatten blir allt mer värdefullt, ledarskap bortom all kontroll. Jag vet inte om jag skulle kunna fungera i en långsökt värld, kanske är min fantasi inte bra nog. Så för mig kändes det verkligt och sant. Ni vet sandstormen i filmen? Det finns bilder på Google där Sahara-sand blåser precis som i den scenen genom Asien. Jag tyckte scenen i filmen var skruvad, men sen såg jag de här bilderna. Nackhåret reste sig, det var skrämmande bilder. George som filmskapare gillar att höja ribban. Mad Max värld handlar om överlevnad, men det är läskigt att det ligger så nära oss. Det här kan hända om vi inte skärper oss.

Vad tänkte ni när ni såg det färdiga resultatet?

Tom Hardy: Plötsligt förstod jag vad George talade om. I sju månader var jag frustrerad över att inte veta vad George ville ha ut av mig. Eftersom han styr en sådan jätteskuta och i full fart dessutom, hann han aldrig förklara vad han såg i varje scen. Det var så komplext men ser så enkelt ut på bioduken. Jag visste redan innan att han var ett geni, men inte hur stort geni han är. Så han förtjänar en ursäkt från mig för att jag blev så frustrerad. 

Nicholas Hoult: Jag blev överraskad av hur verklig den här världen såg ut. George har lagt ner mycket omsorg på varje karaktär och deras bakgrund, på varje bil och fordon. Det är ett otroligt detaljrikt arbete.  

Large 63886da4030bfc4f4dbfccf2c85cf092 5d91e2be1daa310f308a0b293a0b2ae7 madmax

Med på presskonferensen finns också Margaret Sixel, George Millers fru och kanske framför allt redigerare. Hon har fått den tuffa uppgiften att klippa ner 400 timmars råmaterial till en tvåtimmars spelfilm. 

- Margaret hade aldrig klippt en actionfilm förut, så hon frågade mig: varför jag? För om en kille skulle göra det så skulle det se ut som en vanlig grabbig actionfilm, förklarade jag. Och hon såg det som hennes chans att se till att jag inte gjorde bort mig. Hon blir lätt uttråkad, så hon tillät inga döda ögonblick i filmen. 

Hur kom du på idén med gitarrspelaren? 

- Det var logiskt. Det finns alltid musik i krig. Innan människor kunde kommunicera på distans fanns där trummor eller säckpipor för att kalla till krig. För vårt krig behövde vi stora högtalare och en gitarrist som bara rev loss. Men som allt annat i filmen skulle allt ha dubbla syften, så hans gitarr är även en eldkastare. 

Var platsar filmen in i filmserien? Ska den ses som en reboot, uppföljare, midquel eller något annat?

- Ingen av filmerna följer en strikt kronologi. Den utspelar sig förmodligen efter ”Bortom Thunderdome”, men det är en episod i Max liv och hans värld. Vi återbesöker den världen. Jag skrev aldrig historierna med någon kronologisk ordning i åtanke.

Finns det några planer på en ny film? Är det början på en ny franchise?

- Att ställa den frågan är som att fråga en kvinna som just fött ett stort barn för tolv dagar sen. Vill man föda ett nytt? Jag har inte återhämtat mig än, men de här karaktärerna lever kvar i mitt huvud. Det finns fler historier. När vi återfår aptiten och vill tillbaka till öknen så finns det mer att berätta.
| 14 maj 2015 16:00 |