Den 12 september släpps det efterlängtade actionspelet ”Borderlands 4” till PS5, Xbox Series X/S, PC och Nintendo Switch 2.
Här får vi återigen spela som ett gäng superstarka soldater på den nya planeten Kairos, där du och upp till fyra spelare måste kämpa mot en ondskefull diktator och plundra skatter.
Är det något serien är känd för är det antalet vapen som går att plocka upp från fienderna. I det allra första ”Borderlands” från 2009 fanns 17 750 000 vapen, vilket sedan har ökat för varje spel.
Nu skryter utvecklarna Gearbox om att ”Borderlands 4” minsann har ”30 miljarder vapen”, jämfört med trean som hade omkring 1 miljard.
Det handlar dock inte om så många helt unika vapen, utan kombinationer av olika delar från olika tillverkare. Det hela har skapats med hjälp av procedurell generering, som slumpat fram vapnen.
– Spelarna kommer känna igen sig när de plockar upp ett vapen från en viss tillverkare och får en ungefärlig uppfattning om hur det kommer fungera. Design- och art direction-teamet har hela tiden bollat med varandra, för att se till att det visuella stämmer överens med hur det ska fungera mekaniskt, säger spelets art director Adam May.
Anthony Nicholson (senior project producer) på Gearbox berättar att en utvecklare på teamet skapade något av ett vapenrum som i den ikoniska scenen från ”The Matrix”, för att få en överblick över alla vapen och delar.
Överkompenserar de möjligen för de låga betygen som ”Borderlands”-filmen från förra fick?
MovieZine gav filmen en etta i betyg, med motiveringen att ”trots stjärnor som Jamie Lee Curtis och Cate Blanchett i huvudrollerna lyckas skaparna med konststycket att slakta manuset, mycket likt filmens sinnessjuka och blodtörstiga psychos”.
Hur spelet blir får vi se den 12 september. En recension av ”Borderlands 4” kommer du självklart kunna läsa på MovieZine.
