Den nya svenska rysaren ”Hemmet” ger kalla kårar av bästa sort. Iallafall enligt de svenska recensenter som sätter 3:or och 4:or lagom till premiärdagen – är detta rentav Sveriges bästa skräckfilm på länge?
När Joels sköra mamma Monika drabbas av stroke får hon flytta in på äldreboende. Det bir början på otäcka händelser då Joel plågas av minnen från det förflutna, och Monika – samt alla hon kommer i kontakt med – ser och hör obehagliga syner.
Mats Strandbergs roman har efter åtta års arbete blivit till en kuslig, övernaturlig dramathriller i Mattias J. Skoglunds regi. I rollistan utmärker sig Philip Oros, Gizem Erdogan och Anki Lidén.
MovieZine hade den första svenska recensionen av ”Hemmet”. Katarina Emgård delade ut en 3:a i betyg efter smygpremiären på Way Out West i somras: ”Det är en suggestiv socialrealism som väcker scream-queen-skrik i salongen, men aldrig riktigt kryper in under huden.”
”Samtidigt vill jag gynna svensk skräck” tillägger hon. ”Och Strandberg och regissören Mattias J. Skoglund vet hur de ska skrämma biopubliken ur sina stolar med en kombination av rå realism och kuslig fantasi”
”Bästa på evigheter”
Flera av de stora medierna som Aftonbladet, Expressen, DN och SvD verkar ha glömt att recensera filmen till premiärdagen. Men vi hittar ändå flera fina omdömen ute på nätet:
”Traumaskräck har varit den stora internationella skräckfilmstrenden de senaste åren och nu har vi fått det första fina svenska exemplet på trenden”, tycker SR med en 4:a i betyg och kallar den nya svenska skräckfilmen ”bästa på evigheter”.
Café hylar ”ett melankoliskt, välspelat drama om ensamhet, som också råkar vara en riktigt otäck skräckfilm (…) En av de absolut mest fängslande svenska filmerna på väldigt länge.”
”Lika delar äcklig och rörande pensionärsskräck” skriver GP (bakom betalvägg).
Samtidigt hyllas filmens starka skådespelare på flera håll: ”Anki Lidén är perfekt castad som mamma Monika” skriver Filmtopp. ”Jag tycker att de lyckas få fram en stark dynamik i mor–son-relationen” tycker Cinetaste.
Men inte alla är övertygade. ”Problemet är att filmen inte är särskilt läskig” – så inleder Dagens Arena sin recension. ”Tyvärr lyckas den ganska dåligt med sitt huvudsakliga uppdrag: Att skrämma. Jag rycker till en gång under hela filmen, vilket i min bok inte är tillräckligt för att en skräckfilm ska få mer än högst godkänt.”
”Hemmet” visas nu på svenska biografer.
Läs också: 3 skräck-klassiker är tillbaka på bio den 31 oktober
Läs också: ”Hemmet” vs ”The Home” – var hittas höstens läbbigaste äldreboende?
