RECENSION

Jonathan Enochsson

19 november 2021 | 14:00

Recension: "Battlefield 2042" är storslaget med få överraskningar

När ”Battlefield”-serien tar steget in i den nära framtiden erbjuds en grafiskt imponerande spelupplevelse som saknar värdefulla förändringar i spelmekanik.
"Battlefield" är tillsammans med "Call of Duty" västvärldens största varumärke inom traditionella förstapersonsskjutare för flera spelare. Där den senare fokuserat på mer intima skärmytslingar, har "Battlefield" gjort sig känd som en leverantör av storskaliga krig.

Att uppleva ett spel i den svenskutvecklade serien har inneburit att få trycka bakom en husvägg medan kringliggande byggnader sprängs i bitar, att ligga i ett dike och höra kulorna vina förbi och att ta del av storslagna attacker mot tungt försvarade fiendemål.

Den maffigaste krigssimulatorn på marknaden

"Battlefield 2042" är ingen besvikelse när det gäller krigets skala och explosivitet. De nya konsolerna samlar upp till 128 spelare på en karta samtidigt, vilket är en fördubbling av spelarantalet från "Battlefield 5". En ökning av spelarantalet betyder nödvändigtvis inte att upplevelsen ökar i magnitud, men utvecklarna har flera förbättringar som bidrar till att lyckas med detta.

Att de tekniska möjligheterna förbättrats på de nya konsolerna går inte att missa. Det ökade spelarantalet, den förbättrade upplösningen och en höjd framerate, gör att kriget kommer betydligt närmare inpå. De stora kartorna och en ökad kapacitet att rendera händelser på större avstånd gör att du som spelare ser de stora slagen på större avstånd. Det ger en maffig känsla och man bävar nästan inför att slänga sig in i stridens hetta.

"Battlefield 2042" är så snyggt att det nästan kan räcka att stå på en höjd och blicka ut över slagfältet.

Miljösimulatorn är roligare som koncept än som verklighet

En av spelets stora innovationer är ett system som slänger in diverse naturkatastrofer under krigets gång. En tornado som sveper över slagfältet och sliter upp allt och alla i sin väg, eller en sandstorm som blir krypskyttens värsta mardröm. Dessa händelser är roliga och uppslukande de första gångerna man upplever dem, men efter några spelomgångar tröttnar man.

Även andra dynamiska möjligheter finns på kartan. Du kan spränga bränsledepåer, riva ner väggar, och mycket mer. Den roliga och innovativa känslan som dessa dynamiska händelser skapar, hämmas av att de sällan leder till taktiska fördelar. Tornadons intåg tvingar inte spelare att lägga om sina strategier. Det är ballt när saker exploderar, men det blir sällan mer än en ytlig förändring.

En handling som inte engagerar

"Battlefield"-serien har alltid fokuserat på multiplayer, även de upplagor som inkluderat en handlingsdriven kampanj. När man deltar i krig som pågått på riktigt, eller målar upp konflikter på platser som känns igen från nyheterna eller historieböckerna, ställs inte samma krav på handling som när det rör sig om fiktiva situationer. "Battlefield 2042" bygger så klart på helt påhittade situationer i framtiden och bristen på berättande försvårar förmågan att leva sig in i spelet.

Alla spel måste inte vara handlingsdrivna, man kan skapa inlevelse ändå, men när man dessutom introducerar spelbara karaktärer är det valet svårt att förstå. I varje runda väljer spelaren en "specialist" att spela som, en karaktär med speciella egenskaper, repliker (som man snabbt tröttnar på) och bakgrundshistoria. Här närmar man sig helt klart "Call of Duty"-serien och cynikern kanske misstänker att det görs i ett försök att öka försäljningen av dräkter och tillbehör. Till skillnad från den konkurrerande serien finns det däremot alltså ingen koppling till en gripande kampanj.

Att man använt den prominente skådespelaren Michael K. Williams, mest känd från "The Wire", till att gestalta en av specialisterna, gör valet att inte fullständigt utforska karaktärerna helt oförståeligt.

Flera intressanta spelarlägen

Spelarläget "Conquest", där två lag tävlar om att inta och hålla strategiska platser på kartan, finns även andra spännande sätt att uppleva "Battlefield 2042" på. Ibland kan en match i detta läge innebära långa sträckor att färdas för att nå de omstridda punkterna på kartan. Ett alternativ för den otålige är att spela "Breakthrough", där ett lag attackerar en utmärkt frontlinje som det andra laget måste försvara. Här kan man snabbt ta sig in i stridens hetta, och behöver inte fundera så mycket på vilken position man ska ta sig till.

Mest spännande är de två nya varianterna, "Hazard Zone" och "Portal". Den senare är en öppen sandlåda där vem som helst kan skapa sin egen lekstuga med vapen och kartor från flera klassiska spel i serien. Det finns väldigt mycket att utforska här och även den mest kreativa krigsföraren bör bli tillfredsställd. I "Hazard Zone" gäller det istället att angripa olika positioner på kartan för att komma åt och extrahera olika dataenheter, tillsammans med ett team om tre andra spelare. Detta spelläge erbjuder mindre kaotiska matcher och ger välbehövlig variation från den vanliga spelupplevelsen.

"Battlefield 2042" är tveklöst den bästa simulatorn av storskaliga krig på marknaden, men på grund av misslyckade förändringar i spelmekaniken lyckas inte spelet uppnå den potential som utlovats.

"Battlefield 2042"

Genre: Action, förstapersonsskjutare