Film

Skribent

Lotta Zachrisson

30 april 2013 | 16:01

Bäst på Tribeca Film Festival 2013

Skräck, amerikansk indie och en överlägsen vinnarfilm som utspelar sig i Laos och som vann både juryns och publikens hjärtan. Det här var Tribeca Film Festival 2013.

Årets upplaga av Tribeca Film Festival är nu avslutad och som vanligt visades en uppsjö av filmer i alla möjliga olika genrer - 89 långfilmer och 66 korta blev det. En del hade världspremiär medan andra redan har uppmärksammats på festivaler tidigare under året som gått.

Årets Tribecaälskling "The Rocket", om en pojke och hans familj i Laos på jakt efter ett nytt hem och ett försök att komma ur fattigdomen, hör till den senare kategorin och hade sin premiär redan på Berlin Film Festival. Under lördagens prisutdelning kammade filmen hem pris både för "Bästa spelfilm", utsedd av juryn och "Publikens Val".

I motiveringen kunde man bland annat läsa att "...den ger oss en berättelse om hopp och uthållighet i en värld som få västerlänningar får en chans att se. Lika delar kraftfull och härlig, konstnärligt strukturerad och vackert filmad..."

Tribeca Film Festival har alltid bjudit på många intressanta dokumentärer. Juryns val föll på starka och obevekliga "The Kill Team" om en grupp soldater i Afghanistan som anklagats för att ha dödat civila "på kul". Publiken valde istället "Bridegroom", en film på samma tema som kritikerrosade Colin Firth-filmen "En enda man", där den ena partnern i ett gayförhållande blir utfryst av sin pojkväns familj efter att pojkvännen omkommit.

Andra dokumentärer som prisades var "Oxyana", som speglar ett sorts fattig-USA likt det som syntes i spelfilmen "A Winter's Bone". I staden Oceana drabbades befolkningen hårt när gruvindustrin lades ner. Nu några år efter krisen råder en beroendeepidemi av receptbelagda drogen OxyContin, något som sliter samman det lilla samhället. En annan vinkel på temat droger bjuder "How to Make Money Selling Drugs" på. Filmen som delvis producerats av "Entourage"-stjärnan Adrian Grenier slår an en ironisk ton och hävdar att drogindustrin blomstrar och är den enda bransch som "anställer" just nu.

Som vanligt under Tribeca Film Festival faller en majoritet av de mest omtalade spelfilmerna under "amerikansk indie". I år var inget undantag. För er som tillhör den rätt stora skaran som har en förkärlek för dessa filmer finns en hel del att plocka av. Humoristiska och stillsamma "Prince Avalanche", om manlig vänskap, har förstås fått mycket fokus eftersom både regissören (David Gordon Green) och huvudrollsinnehavarna (Paul Rudd och Emile Hirsch) är kända. En kanske ännu mer känd cast bestående av Naomi Watts och Matt Dillon hittas i "Sunshine Jr", en utomordentligt spelad men väldigt dyster film om ett fattigt par i Florida som försöker få ekonomin och kärleken att gå ihop.

Förstagångsregissören Lance Edmands har redigering av Lena Dunhams "Tiny Furniture" på meritlistan. Under Tribeca visades hans frusna drama om en tragedi i en liten stad i Maine, "Bluebird". Framför allt är Amy Morton oerhört bra i sin roll - håll ögonen på henne. Även Daniel Patrick Carbones "Hide Your Smiling Faces" kretsar kring en tragedi och är en film att hålla utkik efter. Även denna hade sin världspremiär på Berlins filmfestival innan den visades på Tribeca.

Ingen festival är värdig namnet utan ett par skräckrullar. Årets upplaga verkade ha en fascination av lemlästade kroppar, men medan "Raze" med Quentin Tarantinos stuntfavorit Zoe Bell mest var så grotesk att den verkade skrämma bort sin publik och brittiska "The Machine" tog sig själv på lite för stort allvar och blev för smörig, bjöd "Frankenstein's Army" på underhållande splatter och gore.

Trots att filmerna kom från över 30 olika länder var det få från icke-engelskspråkiga länder som blev snackisar. Några av undantagen var holländska "The Broken Circle Breakdown" vars huvudrollsinnehavare, Veerle Baetens, vann bästa kvinnliga skådespelerska. En annan icke-engelsk film värd att notera är israeliska "Big Bad Wolves", en thriller-skräckis som onlinemagasinet Indiewire säger är den bästa genrrefilm de sett på Tribeca sedan "Låt den rätte komma in" 2009. Fina lovord alltså!

MovieZines recensioner från Tribeca 2013:

Prince Avalanche (David Gordon Green)

Before Midnight (Richard Linklater)

A Single Shot (David M. Rosenthal)

Byzantium (Neil Jordan)

Frankenstein's Army (Richard Raaphorst)

Möbius (Eric Rochant)

The Machine (Caradog W. James)

Raze (Josh C. Waller)

| 30 april 2013 16:01 |