INTERVJU

Skribent

Matilda Klinga

24 december 2016 | 15:00

Måns Herngren: "Man får sämre betalt men det är roligare"

I "Hundraettåringen som smet från notan och försvann" får vi ännu en gång möta Allan Karlsson som nu har blivit ett år äldre. Vi har fått träffa några av skådespelarna och fick även en pratstund med regissörerna och manusförfattarna.
Robert Gustafsson som spelar huvudrollen är hela 48 år yngre än sin karaktär. Det har krävts mycket maskering och den första filmen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" blev nominerad till en Oscar för bästa smink. Det tog fyra timmar att sminka Gustafsson varje dag innan inspelning.

- Det var ändå kortare tid än förra filmen då det tog fem och en halv timme så det var tre maskörer på mig samtidigt. En av dem var inhyrd från Hollywood och lyckades krympa tiden till fyra timmar. Jag fick sova en och en halvtimme längre varje natt vilket var fantastiskt, säger Robert Gustafsson. 

Gustafsson berättar också att han blev behandlad som en gamling av de andra på inspelningsplatsen. Shima Niavarani som spelar Bennys flickvän Miriam talar om att hon är skyldig till det:

- Det var skumt att se Robert för första gången utan sin mask som hundraettåring för då skämdes jag över att jag hade pratat så övertydligt.



Det centrala i filmen är läsken som den gravida Miriam älskar då alla andra alkoholfria alternativ är så tråkiga. Alla som dricker läsken vill genast ha mer, och den kan ses som en drog då den är så beroendeframkallande. 

- Vi kasserade både en och två grundidéer innan det kittlade till i magen. Vi kom på den här läskidéen som vi kände innehöll mycket att bygga på, det var det här med kalla kriget och smak. En lite barnslig idé som ändå är lockande, berättar manusförfattare Hans Ingemansson.

"Hundraettåringen" skiljer sig från föregående film där fokus ligger mer på nutid och inte så många återblickar till Allans tidiga liv. 

- De tillbakablickarna var till för att berätta vem Allan Karlsson är och det har man redan gjort en gång. Därför kändes det lyxigt att då kunna göra tillbakablickar som häger ihop med nutidshistorien, berättar regissör och manusförfattare Måns Herngren. 

Large 413c855534e23f9fd6d768f6a7acde43 p1000264

Felix Herngren regisserade "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" men uppföljaren har han regisserat tillsammans med sin bror Måns Herngren. Är det lättare eller svårare att vara två?

- Det är mycket lättare att vara två, så är det absolut. Man har så kort tid på sig när man väl står på inspelningsplasten, solen är på väg ned och man vet inte hur man ska lösa vissa saker. Då är det lättare att vara två som då kan hjälpas åt. Jag har både regisserat ensam och i par och tycker det är roligare när man är två. Man får sämre betalt men det är roligare, säger Måns Herngren. 

Felix Herngren beskriver "Hundraettåringen som smet från notan och försvann" som rolig underhållning på en timme och 50 minuter och tanken var att den skulle vara fristående:

- Det är trist om man måste ha sett den första för att kunna se den andra, då har man inte heller lyckats tycker jag, säger han.


"Hundraettåringen som smet från notan och försvann" får biopremiär på juldagen.
| 24 december 2016 15:00 |