Finska Remedy Entertainment är mest kända för sina ”Max Payne”- och ”Alan Wake”-spel, men har även gjort det övernaturliga actionspelet ”Control” från 2019.
Deras nästa spel är ”FBC: Firebreak”, som utspelar sig i samma universum som det. Till skillnad från deras tidigare spel som är berättelsedrivna upplevelser för en spelare, är det här en förstapersonsskjutare för fler spelare med fokus på samarbete.
Spelet utspelar sig sex år efter händelserna i ”Control”. Här har interdimensionella varelser tagit över högkvarter för Federal Bureau of Control (FBC), vilket måste stoppas av den nystartade gruppen Firebreak Initiative.

I trailern kan vi se tre spelare som försöker rensa ut en del av högkvarteret på ondskefulla post it-lappar (japp), samt personal som tagits över av den andra dimensionen.
Remedy Entertainment verkar ha fokuserat på att skapa ett kul multiplayer-spel som du kan hoppa in och spela med några polare lite när som, oavsett hur många timmar du har spelat.
I en intervju med sajten Kotaku berättar de att de tagit bort allt som skulle kunna få spelet att kännas som ”ett andra jobb” och att det jobbar hårt för att skapa ett spel för ”folk med barn”. Det kommer till exempel inte finnas några Battle Pass.
– Vi vill se till att oavsett om du spelar dagligen eller spelar varannan vecka, har du möjlighet att få tag på samma saker i spelet, säger de.
”FBC: Firebreak” släpps till PS5, Xbox Series X/S och PC någon gång senare i år. En trevlig nyhet är att spelet släpps både på Game Pass och PS Plus vid lanseringsdagen.