Film

Skribent

Alexander Kardelo

17 november 2014 | 21:30

7 saker vi lärt oss om "Cirkeln"-filmen

Regissören Levan Akin och författaren Sara Bergmark Elfgren ger en uppdatering på den emotsedda, magiska ungdomsfilmen.
Under nyss avslutade Stockholms filmfestival fick en handfull inbjudna ta del av en work in progress-panel, där teamet bakom "Cirkeln" presenterade en efterlängtad, svensk fantasyfilm. På plats fanns filmens regissör Levan Akin, producent Ludvig Andersson, samt Sara Bergmark Elfgren som både skrivit boken (tillsammans med Mats Strandberg) och filmens manus.

MovieZine var på plats för att plocka upp det göttaste och sammanfatta i den artikel du läser just nu. Redo? Då kör vi! Här är 7 saker vi fick veta om "Cirkeln". 

1. Filmen beskrivs som jordnära fantasy


Historien utspelar sig i Engelsfors, en liten fiktiv stad, som inte direkt blomstrar sedan stålverken lades ned och massvis med jobb försvann. Sara Bergmark Elfgren berättar:

- Här lär vi känna en grupp tonårsflickor som är väldigt olika. Några hatar till och med varandra, och de har goda anledningar till att hata varandra. En natt sammankallas de till en gammal folkpark. De dras dit av en mystisk kraft, och de får veta att de är utvalda. De är häxor, och de måste bekämpa en ondska. 


Linnéa, Vanessa, Anna-Karin, Rebecka, Minoo och Ida

De utvalda sex ska helt enkelt rädda världen? Ungefär så. Men det som skiljer filmen från liknande historier är att "Cirkeln"-författarna velat kombinera det vardagliga svenska småstadslivet med magi. 

Producent Ludvig Andersson håller med:

- Det är inte den typiska tonårsnovellen. Jag läste "Cirkeln" när den kom ut 2011, och jag älskade den eftersom den känns så äkta! Visst, det handlar om magi och det handlar om ett gäng häxor som ska rädda världen. Men det handlar om så mycket mer än så. Det handlar om att vara ung, om att vara mänsklig och om livet i stort. Det är så vackert skrivet. 

2. Magi… det finns magi


Under presentationen får vi se en scen ur filmen, där Anna-Karin (spelad av Helena Engström) äter middag med sin mamma och morfar. De börjar prata om Elias, en skolkamrat som antas ha tagit sitt liv. Mamman börjar klaga på hur bra dagens bortskämda ungdom har det. Men hon inser inte att hennes dotter också har blivit mobbad i skolan.

- Det är här som Anna-Karins krafter börjar vakna. Av ren ilska får hon sin mor att tappa rösten. Hon får henne att hålla tyst. Det är ett bra exempel på vad vi ville göra med magi och realism. Anna-Karins situation är väldigt realistisk, och hennes magi är nära kopplad till hennes känslor, förklarar Bergmark Elfgren.

- Vad Mats och jag ville göra när vi skrev böckerna var att de magiska krafterna skulle utvecklas och utmanade dem som människor. Anna-Karin får till exempel makten att få folk att göra vad hon än vill. Hon kommer givetvis att utnyttja den, eftersom hon har blivit utnyttjad hela sitt liv. Vanessa är den snyggaste tjejen i skolan, men plötsligt kan hon göra sig osynlig. Det är också en kraft som hon utnyttjar.

3. Från bok till filmmanus


Att en författare överför sin bok till filmmanus hör inte till vanligheterna. Men för Sara Bergmark Elfgren och resten av teamet kändes det både naturligt och positivt. 

- Det var en resa såklart, berättar hon. Man måste ju koppla om de associationer som man har skapat sig i huvudet, och ta bort den kunskap man har om karaktärerna och om handlingen. Det viktiga, när jag och Levan satte oss ner, var att fråga oss: Vad är det för slags film vi ska göra? Levan säger att det är inte en typisk fantasyfilm för tonåringar. Visst, det finns magi, men det viktiga var att det är en coming-of-age-historia. Det handlar om solidaritet och om att lära sig att samarbeta. 


Gustav Lindh spelar Elias Malmgren

- Så vi insåg att vi gör en coming-of-age-film, och att konflikterna och mycket av handlingen har en magisk touch. Vi visar känslor och konflikter med magi. Men en del av historien handlar om att bli vuxen och hur man förändras i möten med andra människor. 

- Du var den mest hänsynslösa när det kom till att stryka saker och till och med hela karaktärer. Vilket var uppfriskande, tillägger Ludvig Andersson.

Att författaren var närvarande under repetitionerna gjorde att man kunde skriva om och anpassa manuset tillsammans med skådespelare.

- Det var en pågående process. Det kunde hända saker som gav oss nya idéer. 

4. Castingen är nyckeln


Efter en lång jakt hittade man huvudrollsinnehavarna, en blandning av mer erfarna skådespelerskor och tjejer som aldrig stått framför kameran. De utvalda blev Josefin Asplund ("Call Girl"), Irma von Platen ("Anno 1790"), Hanna Asp ("Så olika"), Helena Engström, Miranda Frydman och Leona Axelsen. 

Att hitta de sex tjejerna som skulle fungera väl ihop visade sig vara betydligt svårare än vad någon kunde ana. 

- Vi började leta i april 2013, och först i november hittade vi den sista. Vi träffade verkligen alla där ute. Vi snackar tusentals, tusentals tjejer, berättar Ludvig Andersson.

Levan Akin säger att problemet inte var att hitta begåvade skådespelare:

- Det finns många talanger. Problemet var att hitta gruppen. På grund av dynamiken i gruppen provade vi alternativa grupper, som ett pussel. Slutligen tycker jag att vi fann en bra kombination, för att det är så viktigt för filmen. 

Att några av tjejerna var oerfarna löste man bland annat genom en workshop, och mycket repetitioner både inför och under inspelningen.


Fr.v: Benny Andersson (producent & musik), Levan Akin (regi), Ludvig Andersson och Cecilia Mardell (producenter), Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg (författare) 

5. Hur skiljer sig filmen från boken?


Hela trion är överens om vikten av att hålla sig nära karaktärerna i boken. Levan Akin säger:

- När man adapterar den här typen av bok där karaktärerna är så älskade, så får man inte plötsligt ge Anna-Karin en annan superkraft. Hennes relation med familjen måste vara densamma, man får inte ändra på saker bara för att man vill. En del behöver man ändra. Film är ju annorlunda än bok, man berättar historien på ett annat sätt. 

En del kommentarer från de som redan fått chansen att se filmen har sagt att tjejerna känns mer utsatta.

- De som har sett filmen säger att "det är samma, men annorlunda", förklarar Sara Bergmark Elfgren. Exempelvis:

- I boken har de en slags vakt, kallad Nikolaus, som hjälper dem. Även om han är en värdelös vakt för att han har minnesförlust. Men en av de första saker vi gjorde var att stryka den karaktären. Det var bättre att de fick klara sig själva utan den hjälpen. 

6. Kommer "Nyckeln" och "Eld" att filmas?


"Cirkeln" är nu färdiginspelad och ligger i postproduktion. Det innebär att musik ska skrivas (av Benny Andersson), ljud ska läggas på och färgerna ska korrigeras. En ny trailer kommer att släppas redan nu i veckan. 


Ruth Vega Fernandez spelar skolans rektor, Adriana Lopez

Men de tänker redan framåt, på fortsättningen. 

- Självklart vill vi alla filma även de återstående två böckerna, säger producent Ludvig Andersson till MovieZine. 

- Men lika självklart hänger det på att ett antal människor är intresserade av att se den första. Om det blir så, och vi har en publik i februari, ja då är vi redo att köra. Det hoppas vi på för man vill ju avsluta det man påbörjat. Jag känner personligen ett ansvar gentemot rollfigurerna och berättelsen, att avsluta den.

7. Därför borde fansen bli nöjda


Tack vare ett nära samarbete med bokens författare, och en producent och regissör som alla delar en gemensam vision och är fans av boken, vågar vi tro att fanskaran kommer att bli nöjd när "Cirkeln" får biopremiär den 18 februari. 

Regissören Levan Akin:

- Det är bra att redan ha en fanbas, för man känner ett ansvar gentemot dem. Jag vet själv, som ett fan, hur många gånger jag har blivit upprörd när man ändrar eller förstör saker. Men vi är skyddade mot det eftersom vi har författaren med oss. Det Sara säger, det är facit.


| 17 november 2014 21:30 |