Nu för tiden spelas de flesta filmer in digitalt, och så har det varit i mer än tio år. 2002 användes tekniken men var ännu inte speciellt utbredd. ”28 dagar senare” var alltså ett rätt tidigt exempel, och det hjälpte till att ge filmen sin speciella atmosfär.
Så hur upprepar man den känslan, mer än 20 år senare?

Kameror överallt
MovieZine har redan tidigare skrivit om att Danny Boyle spelade in ”28 Days Later” med iPhone 15. Då visste vi inte varför han valde telefonen. Men i en ny intervju med IGN pratar Boyle om processen, och ger oss en titt bakom kulisserna.
Då, 2002, fanns det videokameror överallt. Om en zombieapokalyps (eller annan typ av undergång) inträffade, skulle det finnas gott om lågupplösta inspelningar. Det blev en inspiration till nya filmen.
– Man kunde väl ha ignorerat det, men vi bestämde oss för att låta det influera oss.
Spola fram 28 år i historien och det är istället smarta telefoner som finns och kan filma överallt. Alltså blev iPhone det naturliga valet för Boyle och manusförfattaren Alex Garland.
Riggat för inlevelse
Men naturligtvis är det inte så enkelt som att bara hålla upp en telefon och peka den i rätt riktning, speciellt om man vill nå ordentlig inlevelse. Förutom att fästa filmande telefoner på skådespelarna och använda drönare, bland mycket mera, byggde man tre stycken imponerande specialriggar.

– En för åtta kameror, som kan bäras mycket enkelt av en person, en för tio kameror och en för tjugo.
20 kan låta mycket, kanske för mycket, men enligt Boyle ger det resultat.
– Det finns en otrolig tagning i andra halvan av filmen där vi använder 20-kamerariggen, och du kommer att förstå när du ser den. Den är ganska grafisk, men det är en fantastisk tagning som använder den tekniken, och på ett överraskande sätt som slungar dig in i en ny värld.
Mer flexibel
Förutom inlevelsen, underlättar 20-kamerariggen vid ljussättning och ger filmskaparna en större flexibilitet vid redigeringen.
– Oavsett var du befinner dig ger den dig 180 graders synfält över en händelse, och i redigeringen kan du välja vilket alternativ du vill, antingen ett konventionellt perspektiv med en kamera eller att omedelbart ta dig runt i verkligheten, dela upp motivet i tidsintervaller, hoppa framåt eller bakåt för att betona något.

För Danny Boyle är det ännu ett sätta att flytta gränser, vilket han verkligen älskar.
– För ett ögonblick befinner sig publiken inne i scenen, i handlingen, istället för att klassiskt betrakta en bild. Du känner dig som om du är i rummet med Jodie Comer och hennes son, som ventilerar sin ilska mot Aaron Taylor Johnson, som om du är i det övergivna tåget med den nakna alfan och den uppsprättade ryggraden och huvudet.
”28 Years Later” går upp på svenska biografer den 18 juni. Du kan kolla in den senaste trailern här:
Läs också: 4 skräckfilmer har biopremiär i juni – hajar, zombies & svenskar
Läs också: Avgudar du ”The Last of Us”? Här är 10 postapokalyptiska filmer i samma anda
Läs också: Klart: Cillian Murphy återvänder i “28 Years Later”-trilogin
Läs också: Marvel-regissör tar över ”28 dagar senare”-uppföljare