LISTA

Skribent

Lukas Lind

7 november 2014 | 18:00

2000-talets 9 värsta produktplaceringar på film

En del av dem är svåra att lägga märke till, medan andra är skamlöst uppenbara.
De flesta minns nog flera 90-talsrullar med övertydliga reklaminslag, som till exempel Waynes World, Top Gun och Våra bästa år. Men även 2000-talet har bidragit till en hel del roligheter. Här listar vi de produktplaceringar som får dig att rodna ordentligt. 

Tropic Thunder (2008)



Matthew McConaugheys klient, Tugg Speedman, vill ha en TiVo levererad till honom i djungeln. Här är en av de starkaste scenerna. Han beskjuts och ropar att han har en TiVo med sig, likt en drillad försäljare som brinner för sin produkt. Frågan är om filmen verkligen lyckades ge TiVo uppmärksamhet och ett uppsving?

Little Nicky (2000)



En animerad hund sitter och dikterar Adam Sandlers ätande av ett stycke Popeye´s Chicken. Inte en speciellt smickrande stycke reklam med tanke på Sandlers smaskande. Man ser tydligt hur maten tumlar runt i hans tvättmaskin till mun. Men ja, all publicitet är väl bra publicitet. Eller?

Baksmällan del II (2011)



Zach Galifianakis får en Louis Vuitton-väska slarvigt slängd i sitt knä, och understryker med upprörd tydlighet att ”That´s a Louis Vuitton!”. Företaget stämde filmen för vad de tyckte var ett förolämpande. Kanske lite väl känsligt av dem? Väskan var dock en fake. 

I, Robot (2004)



Ackompanjerad av Stevie Wonders "Superstition" packar Will Smith upp ett par sprillans Converse och säger ”Hey my beauty”, varpå han sitter vid matbordet och stolt visar upp dem. Scenen är så rakt på sak och skamlös att den helt klart skulle fungera som en reklamfilm rätt och slätt. 

Cast Away (2000)



När Tom Hanks hamnar på en öde ö i den här moderna Robinson Cruise-historien blir hans bästa kompis en volleyboll med namnet ”Wilson”. Det är en smart reklam att personifiera en produkt på det här sättet, där den blir huvudkaraktärens enda och bästa vän på en öde ö. Även FedEx får uppmärksamhet utan att betala för den. 

Blade: Trinity (2004)



Jessica Biel sitter i baksätet och laddar upp för de kommande sammandrabbningarna med att göra en Itunes-playlist för sin Ipod. Det är nästan parodiskt uppenbar marknadsföring. En renodlad reklamfilm mitt i en långfilm. Sådant gillar vi va?

The Island (2005)



Regissören Michael Bay älskar produktplaceringar. I det här klippet redovisas det i detalj för en Cadillac. Andra produkter som Bay ”smidigt” får in i filmen är bland annat Xbox, Puma och CK. 

Lost in Translation (2003)



I filmen besöker Bill Murrays karaktär ett hotell i Tokyo för att göra en reklamkampanj för Suntory Whiskey. Och det är exakt vad det görs reklam för i  och med filmen. Meta va? Marknadsföringen är så rakt på att den inte känns speciellt påtaglig. Smart Sofia Coppola. Rullen gav spritdrycken omfattande uppmärksamhet världen över.

Sex and the City (2008)



Serien har stått för åtskilliga produktplaceringar genom åren. Filmen ville såklart inte ligga i lä, och slängde in en övertydlig Iphone-blink. Carrie frågar sina väninnor om hon får låna en telefon, och när Miranda ger henne en Iphone säger hon ”Oh, I can´t handle this”. Det är ett excellent exempel på fenomenet ”omvänd produktplacering”. Såklart ändå reklam så det sjunger om det.

Läs också:

| 7 november 2014 18:00 |