Här är årets värsta produktplacering

7 Mars 2014 | 20:01

Här är årets värsta produktplacering

"The Secret Life of Walter Mitty" får bakläxa av marknadsföringsproffs.

Det är inte bara årets bästa filmer som prisas så här års. Brandchannel har korat de varumärken som på bästa och sämsta sätt har använt smygreklam på bioduken för sin marknadsföring.

"Vinnaren" av 2013 års sämsta produktplacering är Ben Stillers drama "The Secret Life of Walter Mitty". Det är inte för sin skamlösa exponering av tidningen Life, eller ens dejtingsajten eHarmony som tar upp stor plats i historien. Men snarare tack vare scenen där Stiller fantiserar ihop snabbmatsrestaurangen Papa John's mitt i ingenstans på Island.

Se också: 10 värsta produktplaceringarna på film »

Som bubblade i kategorin nämns bland annat scenen där Iron Man dricker Yili-mjölk (vad det nu är) och 7-Eleven som knappast gick att missa i "Man of Steel".

Det finns däremot många bra exempel på produktplacering. Företaget som lyckats bäst är Budweiser, vars öl eller märke stilfullt placerats in i "The Butler", "Nebraska", "Bad Grandpa" och en lång rad andra filmer. Från Oscarskandidater till superhjälterullar.

Tydligen gjorde också Google ett utmärkt strategiskt val när de valde att samarbeta med komedin "The Internship", och på något märkligt sätt har Disneys "Frost" gett Norges popularitet en boost.

Läs om alla vinnarna här...