Your Highness (2011)

När prins Fabious brud kidnappas av en elak trollkarl, ger han sig ut i kungariket för att rädda henne - dessvärre gör han det tillsammans med sin late, hopplöse bror Thadeous.

RECENSION: YOUR HIGHNESS

Humorlös komedi på äventyr
Det finns ett par saker som är väldigt svårt att förstå med "Your Highness". Det ena är vad som fått framför allt ett par av skådespelarna att acceptera projektet. Det andra är varför projektet har klassats som komedi, när det inte är roligt.

Visst, att James Franco ("127 Hours") hoppade på är hyfsat lätt att förstå. Han är mycket bättre än materialet men filmen har ett släktskap, om än ytligt genremässigt, med exempelvis "Pineapple Express", och det är trots allt en typ av komedi han inte är obekant med. Möjligen Zooey Deschanel ("(500) Days of Summer", "Elf") också, som kanske inte kommit tillräckligt långt i sin karriär för att med trygghet kunna tacka nej, men Toby Jones (han som spelade Truman Capote i den bättre filmen av två, "Infamous", som kom ungefär samtidigt om författaren) och Natalie Portmans ("V for Vendetta", "Black Swan") närvaro är smärre gåtor.

Och för all del, någonstans i den här mixen finns en hyfsat kul idé, till en komedi i klassisk fantasymiljö, det ska jag ge Danny McBride, skådespelaren som förutom att göra huvudrollen även är medförfattare till manus. Han spelar Thadeous, en lat och inkompetent prins som gillar att hänga i kungariket medan hans snygge bror Fabious (Franco) drar land och rike runt för att göra äventyr och rädda folk. När brodern efter ett av sina äventyr ska gifta sig, kraschas bröllopet av en ondskefull trollkarl som kidnappar bruden (Deschanel). Thadeous tvingas nu iväg med sin bror för att rädda den blivande prinsessan, på sitt allra första äventyr genom en magisk värld fylld av magi och underliga väsen.

Det går inte att helt klanka ner på filmen, för det är ändå en ganska lovande värld som målas upp. Jag gillade många av de fantasifulla kreatur och miljöer som våra hjältar måste möta för att komma vidare på sitt äventyr. Och äventyret i sig är inte ogenomtänkt, det finns till och med ett gäng actionartade scener som fungerar.

Möjligen hade det kunna gå vägen, möjligen hade det kunnat bli en acceptabel komedi. För filmen balanserar en del men hamnar ständigt på fel sida gränsen, det är en pubertal under bältet-komedi som hade behövt bra mycket mer finess än som finns här för att klara sig.

Och fler roliga skämt. Den hade definitivt behövt fler roliga skämt.