The Square 2017

Drama Komedi
Sverige
142 MIN
Svenska
Engelska
Danska
The Square poster

Synopsis

Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum i Stockholm. Dagarna innan den prestigefulla utställningen The Square ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren som försätter honom i allt obekvämare situationer och får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. 
Ditt betyg
3.5 av 146 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
The Square
Biopremiär
25 augusti 2017
DVD-premiär
26 februari 2018
Språk
Svenska, Engelska, Danska
Land
Sverige
Distributör
TriArt Film
Åldersgräns
11 år
Längd

Recensent

Jonna Vanhatalo

20 maj 2017 | 12:25

Ruben Östlund är en kvart från ett fullblodsmästerverk

Ruben Östlund gör stark och tänkvärd modern konst med sin vackra, satiriska och väldigt upprörande men samtidigt sinnessjukt underhållande svarta komedi "The Square". Filmen handlar om ängslighet, mänskligt beteende och dolda fördomar och speglar vår samtid nästan smärtsamt väl.
”The Square” använder den ytligt pretentiösa konstvärlden som backdrop för ett modernt, inkluderande och så kallat öppet Sverige. Vi får i huvudsak följa museikuratorn Christian, en stilig och lätt självgod kulturman som ängsligt tampas med sin självbild och synen på samhället han lever i och är en del av.
 
Christian är initiativtagare till museets kommande utställning The Square. The Square är idén om en ruta som ska fundera som en frizon, en plats inom vilken vi alla är lika mycket värda, med samma rättigheter och skyldigheter. Denna vackra och solidariska tanke är en röd tråd genom filmen och ställer svåra frågor om hur det egentligen står till med vår medmänsklighet, samtidigt som den uppmanar till eftertanke, men också skänker visst hopp mot slutet.
 
I början av filmen kommer en skrikande kvinna springande mot Christian när han är på väg till jobbet. Hon ber desperat om hjälp då en man jagar henne. Christian och en annan förbipasserande ställer sig något tveksamt som en mur mellan det bråkande paret, som strax därefter försvinner. De kvarvarande männen klappar sig nöjt för bröstet och känner adrenalinet pumpa. Vilka hjältar till karlar de är! Men snart inser Christian att både hans plånbok och telefon är borta efter tumultet, vilket är ett hårt slag för hans redan sviktande manliga och medmmänskliga ego. 

 
"The Square" är inte den enklaste filmen att ta till sig och ibland känns scenerna närmast plågsamt utdragna. Det är väldigt långa tagningar överlag med oftast en stillastående kamera och ganska få klipp. Liknande stil kan kännas igen från Roy Anderssons filmer och även här får vi fantastiska bilder, var och en nästan en installation i sig själv. Visst tenderar det att vara utmanande emellanåt, men vår färske svenske mästare (ja, han får kallas det nu) balanserar hela tiden på rätt sida av det han vill förmedla och gör det med sådan finess att jag vill ställa mig upp applådera sekunden efter jag suttit och obekvämt skruvat mig i stolen.


Danske skådespelaren Claes Bang i rollen som Christian är vår samlade ängslighet personifierad och är verkligen en fröjd att se. Scenerna med honom och "Mad Mens" Elisabeth Moss (som spelar en amerikansk journalist) är inget mindre än fullständigt magiska och jag kan verkligen inte titta mig mätt på de två. En mycket minnesvärd och obekvämt svettdrypande sexscen dem emellan, med ett briljant slut, säger så mycket om vår tid, oss som människor och normerna vi försöker passa in i.

I andra roller får vi se Dominic West ("The Wire", "The Affair") som ännu en konstsnobb och apimitatören Terry Notary som den synnerligen obehagliga, men på sätt och vis väldigt mänskliga apmannen i en av filmens mest olustiga scener som jag sent kommer glömma.

"The Square" är en otroligt stark film som stannar kvar i medvetandet länge. Filmen hade dock mått bra av att tightas till en aning, men då jag har svårt så här i efterhan att peka ut vilka delar jag finner överflödiga, låter jag det bero. För även i detta långa (2 h 22 min) format är det här ett fantastiskt vackert, visuellt och känslomässigt nyanserat konstverk, som hela vägen behåller sin intensitet och verkligen är film som film enligt mig ska vara och se ut.
| 20 maj 2017 12:25 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (6)
5
Vilken upplevelse det var att se denna film. Den bockade av alla boxar, absurd, rolig, dramatisk, skrämmande och hypnotisk på en och samma gång. Som en blandning av Haneke, Von Trier, Bergman och Fellini. Mycket av det bästa helt enkelt, med scener är laddade till max och tar andan ur en. Det är såhär en film ska vara, den ska roa, kittla, beröra och kännas på ett närmast fysiskt plan. Betyget blir 5/5.
Läs mer
2
Jag kan inte låta bli kittlas av tanken att de som ger denna film full pott också gärna hade suttit med på apmiddagen på slottet. Personligen tycker jag filmen mest känns som en vilsen strävan efter något som aldrig riktigt infinner sig. Jag ser jag ett gäng välspelade och putslustiga sketcher staplade på varandra i ett perfektionistiskt skal av snygga bildvinklar och samhällssatir. Men är det en bra film? Inte särskilt. Den röda tråden är silkestunn. Apscenen exempelvis, den kanske mest minnesvärda, bidrar inte på något sätt till handlingen utan hade kunnat klippas helt utan synliga sömmar. Men snyggt som attan är det. 2/5
Läs mer
1
Den här filmen är inte min sinnebild av hur en bra film ser ut. Huvudpersonen Christian går omkring passivt hela filmen och hamnar i diverse obekväma sociala situationer. Gång på gång på gång. Han saknar liksom liv i sitt liv. Kan inte rekommendera den, förutom kanske till min syster som hämnd för att hon fick mig att se "Hundpensionatet" förra veckan.
Läs mer
Visa fler