The Change-Up (2011)

Efter en blöt kväll ute vänds bästa vännerna Mitch och Daves världar upp och ner när de vaknar upp i varandras kroppar. Trots friheten från normala rutiner och vanor upptäcker killarna snart att den andras liv är långt ifrån så rosenrött som det en gång verkade!

RECENSION: THE CHANGE-UP

Tuttar, pruttar och kroppsbyten
Jason Bateman och Ryan Reynolds byter kroppar i "Wedding Crashers"-regissören David Dobkins senaste film som ämnar segla på vågen av framgångsrika R-Rated-komedier som "Bridesmaids" och "Horrible Bosses". Visst har den tillräckligt med pruttar, tuttar och svordomar men humorn och finessen uteblir.

Konceptet med kroppsbyte är ett av Hollywoods mest urvattnade. Vi har sett Lindsay Lohan byta kropp med mamma Jamie Lee Curtis i ”Freaky Friday”, en het tjej vakna upp i Rob Schneiders kropp i ”The Hot Chick”, Travolta och Cage byta nuna i underbara ”Face/Off” och nu senast sett Jake Gyllenhaal vakna upp i en annan mans kropp minuterna innan ett terrorattentat, om och om igen i ”Source Code”

Det sagt, så betyder det inte nödvändigtvis att det är en dum idé, i rätt händer kan man hitta stor humor i upplägget. ”The Change-Up” inleder dock på en oroväckande låg nivå när Jason Batemans småbarnspappa i öppningsscenen byter blöjor på sina bebisar och får bajs sprutat i ansiktet, regissören tar det till och med så långt att han slänger in en specialeffektsbild på en bebisrumpa som pulserande sprutar ut sörja i Batemans mun.

Bateman är här den överstressade och utbrände karriärspappan Dave som unnar sig en grabbkväll med sin gamle polare tillika mänskliga motpol Mitch (Reynolds), en halvt arbetslös ungkarl vars liv mest kretsar kring brudar och tv-spel. Efter en pubrunda står de och pissar i en fontän och snackar om att de avundas varandras liv, fontänen visar sig vara magisk och nästa morgon vaknar Dave upp som Mitch i hans mancave samtidigt som Mitch vaknar upp i Daves kropp bredvid hans halvnakna fru, spelad av den ständiga psychomorsan Leslie Mann, som för övrigt är gift med Judd Apatow.

Det finns som sagt rätt mycket bra komedi att hämta ur upplägget trots att vi vet att allt bara går ut på att duon ska få reflektera över sina egna liv och lära sig uppskatta det liv de har. Men manusförfattarna bakom "Baksmällan" och "Wedding Crashers"-regissören David Dobkins enda riktiga bidrag till ”subgenren” verkar vara en stor dos av potthumor, f-ord och nakenhet.

Det enda som räddar filmen från att haverera är Bateman och Reynolds som kanaliserar varandras karaktärer både skickligt och underhållande, att se Bateman som dryg douchebag bjuder till en del skratt men både han och Reynolds är heta just nu och borde kunnat landa ett bättre manus. Visst är filmen sebar men knappast sevärd, det mesta känns trött och oinspirerat och jag sitter mest i biostolen och önskar mest att jag kunde byta kropp med vem som helst i grannsalongerna.