The Big Short (2015)

När fyra outsiders förutspår det storbankerna, medierna och regeringen vägrat tro på, världsekonomins kollaps, får de en idé. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn. Där måste de ifrågasätta allt och alla.

RECENSION: THE BIG SHORT

Inte tillräckligt vass finanskris
Ska man göra en film om finanskrisen bör man ha en stjärnspäckad ensemble och ett starkt manus. Med det första har man lyckats men såväl manus som regi - båda av komediveteranen Adam McKay - håller inte hela vägen för sådant tungt material.
Bale! Carell! Gosling! Och Pitt! I ett drama om finanskrisen som drabbade USA, och världen, 2007. Det är som gjort för Oscarnomineringar och folk - särskilt amerikanarna - kommer att älska filmen redan innan de sett den. Vad skulle kunna gå fel? Ja, personligen är jag inte eld och lågor. Missförstå mig rätt, det är ingen dålig film. Till och med sevärd. Men den lever inte upp till sitt potential.

Vår stjärnensemble spelar diverse höjdare inom finansbranschen (direktörer, köpmän, fondförvaltare, etc.) som kom att bli de som upptäckte den briserande krisen precis innan den imploderade. För de insatta i nämnd kris och dess huvudfigurer är det troligen mer fascinerande än för den vanliga biobesökaren.

Skådespelarna blir de som bland alla tekniska termer lyfter filmen. Steve Carell, som hetsig direktör, bevisar återigen att han leverera ljusår ifrån sin komiska persona. Ryan Gosling är även han välcastad som en för honom ovanlig skitstövel. En förvånansvärt nedtonad Brad Pitt lyckas dock nästan bäst - han är den kanske den enda som inte spelar en ”karaktär”. Det blir dock lite grabbigt, och vitt (något som inte bör beröra intrycket men med tanke på Hollywoods ständiga vittvätt så hade en central rollfigur av färg inte skadat).

För en över två timmar lång film om något så (för den icke insatte) tråkigt som finanskrisen så krävs det en slipad manusförfattare och regissör. Tänk exempelvis vad radarparet Aaron Sorkin och David Fincher hade kunnat åstadkomma med det här materialet. Av någon anledning har dock uppgiften fallit på Adam McKay. McKay är en gammal ”Saturday Night Live”-veteran som regisserat ”Anchorman” och flera andra Will Ferrell-komedier. Inget ont om dem, eller att man som filmskapare vill byta genre för omväxlings skull. Men McKay har inte rätta virket för att ro ett sådant tungt projekt i hamn.

Här funkar hans starkaste ådra - humorn - bäst, som när han lindar in svårsmält, pratig information med absurda dialoger och situationer - exempelvis dyker Margot Robbie dyker upp i ett bubbelbad. Ofta går det hem, mycket tack vare komisk tajming och fint samspel i ensemblen. Men nästan lika ofta faller det platt i den ojämna kombinationen av ständigt strömmande ekonomiska datan och en flirtande glimt i ögat.

Filmen har ett fint tempo och ger oss en imponerande access till finansvärlden. Ett problem är dock att hur dåligt insatta vi än må vara så vet de flesta redan utgången. Det finns ingen dramatisk slutkläm som känns i magen. Vilket kanske är syftet, det meningslösa och omänskliga jakten efter snabba pengar på vanliga människors bekostnad. Återigen är McKay inte riktigt rätt man för jobbet även om han gjort sin research och gör sitt bästa för att guida oss genom historien.

En annan besvikelse är Christian Bale som den understruket excentriske fondförvaltaren Michael Burry. Med risk för att få en läskigt enorm fanbase efter mig så har jag aldrig varit en stor beundrare. Här spelar han över å det grövsta i ett riktigt Oscarstiggeri och påminner oss om hur bra han är i regi av begåvade filmskapare som Christopher Nolan och David O. Russell.

Med det sagt så är det fortfarande ingen dålig film. Snarare en intressant skildring av hur den för många förgörande krisen upptäcktes av några få, slumpmässiga. Sällan ser man så många imponerande skådespelare i en och samma film. Med en vassare regissör och starkare manus hade det här kunnat bli den häftiga storfilm den gärna vill vara. Intrycket blir inte så mycket "wow" som "jaså, där ser man".